En aquesta etapa, el docent inicia el seu camí cap a la competència digital en IA, adquirint els coneixements fonamentals i desenvolupant habilitats bàsiques per fer-ne un ús segur i responsable de la IA generativa. El docent comença a interactuar amb agents conversacionals (xatbots) per cercar informació i generar textos i imatges, mitjançant indicacions senzilles. Tot i que, per raons de claredat, s’ha separat el criteri d’ús bàsic i el criteri d’ús segur, és important ressaltar que s’han de treballar conjuntament, ja que no és possible fer un ús de la IA (encara que sigui bàsic) sense fer-ne un ús segur.

Blocs d’indicadors
1.A.1. Comprensió bàsica de la IA
El docent entèn els conceptes i la terminologia fonamental de la intel·ligència artificial.
Indicadors
1.A.1.1. 🛠️ Reconeix els conceptes fonamentals de la IA i la terminologia bàsica (algoritme, xarxa neuronal, model, entrenament, inferència, aprenentatge automàtic, etc.).
1.A.2. Ús bàsic de la IA
Utilitza IA validada de manera elemental per a tasques de propòsit general.
Indicadors
1.A.2.1. 🛠️ Utilitza eines d’IA de referència per a tasques generals com la recerca i el processament de la informació (traducció, síntesi, ampliació, redacció alternativa, anàlisi de dades, etc.).
1.A.2.2. 🛠️ Sap interactuar de manera elemental amb bots de conversa utilitzant peticions, definint objectius, contextos i formats de sortida.
1.A.2.3. 🟩 Coneix i aplica estratègies bàsiques per fer peticions als bots de conversa, com la simulació de rols, la graduació per nivells o la selecció del model segons la tasca.
1.A.3. Ús segur de la IA
Coneix els riscos de la IA i aplica estratègies bàsiques per fer-ne un ús segur.
Indicadors
1.A.3.1. 🟨 Coneix els riscos principals i els principis bàsics de protecció de dades i ús responsable de la IA, d’acord amb la normativa vigent i l’entorn educatiu.
1.A.3.2. 🛠️ Utilitza eines d’IA segures, validades per la institució educativa de referència.
1.A.3.3. 🟩 Aplica mesures de seguretat en l’ús de la IA com l’anonimització o pseudonimització de dades, la desactivació de la memòria persistent i la restricció de l’entrenament.