Document fundacional

EL TREBALL EDUCATIU EN XARXA: UNA NECESSITAT, UNA OPORTUNITAT I UNA APOSTA DE FUTUR A MATARÓ

Ja fa anys que sentim que les entitats de l’àmbit educatiu i social, situades al marge de la recerca de les accions lucratives, hem de sumar esforços, compartir visions i conèixer experiències diverses per afrontar, en millors condicions, la complexitat social, familiar, cultural i educativa que ens trobem en el dia a dia en els centres educatius i a les aules.

Així, la implantació de xarxes educatives, la col·laboració centre a centre i també entre professionals es presenten com una bona oportunitat per a la millora educativa i una eina potent per afrontar els reptes socials i educatius del nostre temps.

Treballar en xarxa és més que col·laborar. No és només una etiqueta. És generar un canvi cultural de les organitzacions educatives, basades en els centres i els seus projectes, que faciliti la transformació educativa, una mirada més oberta i compartir els propis projectes amb altres d’entorns i contextos semblants i propers.

Treballar en xarxa ha d’aportar una nova metodologia de treball, dins i entre els centres educatius, que ha de permetre:
– Sumar les capacitats i l’expertesa de cadascuna de les entitats i dels professionals que conformen la xarxa.
– Aprofitar i complementar els recursos de la zona.
– Identificar noves necessitats i obtenir nous recursos i estratègies per afrontar-los.
– Donar suport als projectes dels centres i al desenvolupament professional del conjunt dels professionals de la zona.

Treballar en xarxa és un procés creatiu que progressivament ha de recórrer els centres i els professionals, que, a partir del treball en equip, construeixen la seva pròpia xarxa de centre i a partir de les interaccions amb els altres centres, serveis i professionals també hi poden compartir objectius i accions.

A Mataró ja tenim experiències positives de col·laboració entre administracions, professionals i centres. Així, aquest recorregut previ i l’expertesa generada, ens permeten plantejar-nos l’oportunitat d’iniciar aquest procés de creació d’una xarxa educativa. És per això que convidem a tots membres de la comunitat educativa de Mataró a reflexionar i participar sobre aquesta iniciativa que ja ha començat.

Des de la lògica de la concepció de l’educació com a servei públic, que busca la millora de les condicions de vida de la ciutadania i, des de la metodologia del treball en xarxa, com a estratègia de col·laboració de professionals de diversos serveis, que dona respostes conjuntes a problemes complexes, es planteja la creació d’una xarxa educativa de Mataró com una entitat temporal, amb una dinàmica participativa, pròpia i autònoma, independent dels cicles i ritmes polítics, amb una estructura flexible, simple i participativa, de relacions entre iguals, que respecta l’orientació de la construcció i gestió col·lectiva del coneixement i focalitza el suport al desenvolupament professional dels seus membres, a través de la col·laboració i la coresponsabilitat, amb compromisos mutus, projectes compartits i l’intercanvi d’experiències entre professionals i centres.

Així, a Mataró ens proposem fer una àmplia difusió d’aquesta iniciativa per estendre la participació de tots els professionals, centres, serveis, i el coneixement de la comunitat educativa. Volem identificar els elements, dispositius, recursos i iniciatives rellevants ja existents, per fer-los més visibles i potenciar les seves dinàmiques i la seva difusió. I volem generar el coneixement, el reconeixement i la confiança necessaris entre els professionals perquè les afinitats i les complicitats es puguin ampliar per tal de facilitar la cooperació en projectes comuns i compartits.

Amb aquesta finalitat de generar un coneixement compartit entre centres i professionals, prioritzant els aspectes que tenen més incidència a les aules, però també buscant una visió compartida de l’educació a Mataró, proposem que aquests siguin els objectius de treball prioritaris:
1. Estudiar la situació de l’escolarització equilibrada de Mataró per poder dissenyar propostes que permetin avançar en aquesta direcció.
2. Potenciar jornades d’intercanvi i altres activitats que facilitin als professionals millorar les actuacions a les aules.
3. Reforçar el lideratge compartit de les direccions en la seva tasca de definir i executar projectes educatius de centre de qualitat.
4. Enfortir la coordinació entre centres educatius i altres serveis en la seva tasca socioeducativa.

Mataró, juny de 2019

Conclusions de la sessió de treball celebrada el 10 de gener de 2019 als Serveis Educatius de Zona de Mataró, amb la participació d’una quarantena de professionals de centres diversos de la ciutat, representants de l’Ajuntament i del Departament d’Educació.