Intercanvis durant el confinament 2019-2020

ORGANITZACIÓ i COORDINACIÓ DELS EQUIPS. SUPORT ALS PROFESSIONALS.BONES PRÀCTIQUES: ORGANITZACIÓ I COORDINACIÓ DELS EQUIPS. SUPORT ALS PROFESSIONALS

  • UNA PROPOSTA PER AL POSTCONFINAMENT. Consta de tres recursos:
    • Un decàleg d’onze punts amb consideracions a tenir en compte per planificar la tornada. Té format d’infografia i hi ha enllaçats els altres dos recursos.
    •  Un document que desenvolupa de forma més extensa cadascun dels punts del decàleg que apareixen a la infografia.
    •  Un qüestionari per fer arribar al professorat i així comptar amb la seva veu en la preparació de la tornada. El presentem en format obert (word) per tal que cada centre el pugui adaptar en funció de les seves prioritats. Alhora també pot ser emprat com a guió de conversa.

http://www.sesegria.cat/una-proposta-orientada-al-retorn-dels-docents-als-centres

  • Formació amb eines per avaluar o fer seguiment als alumnes a distància. https://view.genial.ly/5ea83f87637c610dbf867d48/horizontal-infographic-lists-eines-per-avaluar-online
    • 4 recursos “nous”: Flipgrid, Nearpod, LiveWorksheets i EdPuzzle.
    • 4 recursos “coneguts”: Kahoot, Socrative, Quizziz i formulari de Google. 
  • Calendari fixe (dia setmana i hora) de reunions de cicles/equips docents.
  • Calendari sessions claustre.
  • Calendari sessions equip directiu.
  • Sessions Comissió Atenció a la Diversitat.
  • Sessions Comissió Social.
  • Dia fixe consulta EAP.
  • Programació sessions formació eines de teletreball (Meet, Moodle, Jitsi,  Drive, Classroom, .)…
  • Coordinació d’activitats pels alumnes per dia/setmana. Qui ho fa?
  • Assignació de tutories reduïdes amb docents no tutors
COMUNICACIÓ, ATENCIÓ i ACOMPANYAMENT A LES FAMÍLIES I ALUMNAT.

BONES PRÀCTIQUES: COMUNICACIÓ, ATENCIÓ i ACOMPANYAMENT A LES FAMÍLIES i A L’ALUMNAT

PROPOSTES, ACTIVITATS, PRÀCTIQUES, … EDUCATIVES AMB L’ALUMNAT.

BONES PRÀCTIQUES: COMUNICACIÓ, ATENCIÓ i ACOMPANYAMENT A LES FAMÍLIES i A L’ALUMNA

EDUCACIÓ INFANTIL I CICLE INICIAL (0-8)

EDUCACIÓ PRIMÀRIA (6-12)

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA (12-16)

  • “Projecte Booktubers a CS”. L’alumnat de 6è, després de llegir-se el llibre de lectura del trimestre, ha de fer una ressenya explicant el llibre i donant la seva opinió i recomanació del mateix. Aquesta activitat es farà de manera oral, per tant, l’alumnat s’haurà de preparar prèviament el seu discurs. Una vegada tinguin aquesta feina feta es gravaran individualment utilitzant el Chromebook a través de la seva càmera.

Amb aquest vídeo, cada alumne/a haurà de fer un muntatge i edició senzilla que hauran de compartir amb la tutora. Per a fer aquesta edició l’alumnat compta amb una aplicació que s’ha de descarregar de la “Google Play”, anomenada PowerDirector.

I aquí teniu l’enllaç a la plantilla i els documents elaborats dins de la proposta didàctica: https://drive.google.com/open?id=1wvJHleWzubRIMDBkDES3DjYk0qXBlqNY

 

EDUCACIÓ INFANTIL I CICLE INICIAL (0-8)

Suport a les famílies per desenvolupar el seu paper d’educadors

  • Fer circuits amb materials diversos
  • Fer balls amb cançons i músiques diverses
  • Jocs didàctics que impliquin comptar, escriure, …
  • Dibuixos de regals pels amics de la classe, familiars, mestres, etc. Enviar el dia de l’aniversari d’un nen/a de la classe i tots li fem un regal
  • Mestres d’infantil i d’EE enregistren vídeos suggerint una activitat: un joc, etc
  • Cada dia una mestra explica un conte a través del vídeo

CONTES:

JOCS:

  1. Un joc de memòria senzill que es pot fer amb qualsevol joguina que tingueu a casa: https://youtu.be/MqVvP4KcRmU

1r. Poseu 5 o 6 joguines davant seu en una determinada posició.

2n. Demaneu-li que ho mirin.

3r. Demaneu-li que tanqui els ulls.

4t. Amagueu-vos darrere l’esquena una de les joguines.

5è. Demaneu-li que obri els ulls: “Quin ha desaparegut?”  

6è. Torneu a començar!

 

  1. Us proposem fer un joc de geometria per descobrir formes a través del tacte:

1r. Prepareu dues col·leccions idèntiques de 5 objectes de formes clarament diferenciades: dos botons iguals, dues pegues iguals, dues culleres iguals…

2n. Deixeu una col·lecció a la vista dels vostres fills o filles; mentre que l’altra l’amagueu dins d’una caixa amb un forat per ficar-hi la mà. El forat de la caixa ha de ser prou gran per passar-hi els objectes.3r. Demaneu als nens i nenes que busquin a dins la caixa la mateixa forma que els assenyaleu de la col·lecció que tenen a la vista: “A veure si trobes….”.

Caldrà  anar canviant els objectes per acostumar-los a altres varietats de formes i mides. A mida que van coneixent la dinàmica podem deixar que siguin ells mateixos que dirigeixin l’activitat i que comencin a formular preguntes de deducció a partir dels objectes que estan a la vista.

  1. A Infantil pensem que el treball amb onomatopeies és important. És per això que us proposem que feu aquest joc d’àudio amb els vostres fills i filles:  http://www.petitaxarxa.cat/games_swf/babazoo/ Poseu-vos l’àudio i que endevinin què és el que sona cada vegada… Els ajudarà a anar afinant la oïda i què escolten… un treball imprescindible per a la discriminació de sons i una prèvia clara per l’escriptura!! A la classe ja ho hem fet alguna vegada… és divertit!

 

  1. El treball del nom dels nens i nenes de la classe. És el joc del LLOP!

1r. Prepareu en papers retallats els noms de tots els nens i nenes de la classe. Això ja pot ser un joc en sí; que siguin els vostres fills i filles qui vagin recordant tots els noms de la classe.

2n. Expliqueu-los que ara us transformeu en un llop: feu-vos una màscara, pinteu-vos la cara o, simplement, transformeu-vos amb l’actitud.

3r. Aquest  serà el Llop “Menja-noms”, un llop terrible que li agrada menjar-se els noms dels nens de la classe. La única manera de protegir-se d’ell és arribar a agafar noms abans que ell els agafi. Per ex: “tinc mooolta gana de menjar-me el nom d’en Dani….”. El nen  haurà de  buscar el nom que ha dit. L´haurà de trobar entre els altres que hi hauran escrits  i quedar-se’l. Al principi, començar amb pocs noms i anar incrementant  noms segons es cregui.

 

  1. En primer lloc us proposem de jugar amb un dau. Si en teniu un a casa perfecte, sinó… sempre el podeu construir: https://www.youtube.com/watch?v=riyacfZO20U El teniu? Doncs mireu… Feu una llista amb els números: 1,2,3,4 i 5. Al costat de cada número us inventeu una acció a fer. Per exemple:

1 = Saltar

2 = Estirar-se a terra

3 = Beure un glop d’aigua

4 = picar de mans

5 = picar de peus

Ja ho teniu tot apunt! A jugar! 

Cada vegada que tireu el dau pregunteu als vostres fills: quin número és? Així van treballant el reconeixement de quantitat i quan us ho diguin llegiu la llista: cal fer l’acció que toqui cada vegada!

 

  1. I de nou, un joc. Segur que amb totes les bromes que hi ha hagut teniu rotllos de paper de WC per casa… 

1r. Agafeu-ne 6: decoreu-los, pinteu-los, enganxeu-hi gomets…. el que tingueu per casa!

2n. Aneu a buscar una pilota que tingueu per casa… Si no en teniu, agafeu un bon tros de paper de plata i feu-ne una bola ben grossa!

3r. Ja ho teniu tot apunt! Col·loqueu els rotllos de paper de WC un al costat de l’altre… allunyeu-vos una mica… i feu rodolar la pilota, a veure quants n’aconsegueix tirar a terra! Si aprofiteu per comptar quants en tireu i quants en queden cada vegada anireu ajudant a conèixer i reconèixer quantitats… ja sabeu que jugant, s’aprèn 🙂 

  1. Us proposem un joc senzill per fer amb materials que tingueu a casa.  Necessiteu: un llençol (el doblegueu) i una pilota (si no en teniu, la feu amb qualsevol cosa que tingueu: paper de plata, una samarreta i una goma…).

Ja ho teniu tot, només fa falta que agafeu el llençol entre varis, poseu la “pilota” al mig i la feu votar i votar sense que pugui caure a terra. A veure quanta estona podeu estar-hi… 

 

ACOMPANYAMENT EMOCIONAL:

  1. Avui us proposem, per poder acompanyar emocionalment, ara que ja portem dies tancats a casa, una sèrie de preguntes que poden ajudar als infants a expressar com es senten, com ho estan vivint, si tenen angoixes, o qualsevol emoció que necessitin compartir.

Per tots tots són moments d’incertesa, per això és important escoltar-los i poder compartir també com ens sentim nosaltres, ja que és una situació nova per a tots. Es tracta d’una proposta orientativa i que podeu afegir o treure preguntes ja que vosaltres coneixeu millor que ningú als vostres fills i filles, però us animem a compartir verbalment, posant paraules a les emocions que estem vivint.

  • Què és el que més t’ha agradat de les coses que hem fet avui?
  • I el que menys?
  • Què és el que més t’agrada d’estar aquests dies a casa? I el que no t’agrada massa?
  • Com et sents quan parlem amb la iaia/ avi/ tiets/ amics per telèfon?
  • Què trobes a faltar de quan sortíem al carrer? I de l’escola?
  • Jo ara faria una super abraçada a la tieta!!! I tu?

 

IDEES PER DINAMITZAR VIDEOCONFERÈNCIES

Expressió oral:

  • Jugar a que cadascú digui una endevinalla.
  • Jugar a que cadascú digui un acudit.
  • Jugar a dir embarbussaments: tots alhora i un per un.
  • Jugar al “Qui és qui?” a partir de l’aspecte i la roba dels assistents a la videoconferència.
  • Jugar a crear un “conte encadenat” de manera improvisada.
  • Jugar a crear un conte a partir d’unes imatges.
  • Presentar la teva “joguina preferida”.
  • Fer publicitat del teu conte preferit.
  • Explicar alguna anècdota que t’hagi passat aquests dies a casa.
  • Explicar algun hobby a la resta dels participants.
  • Explicar què trobes a faltar més de l’escola.
  • Explicar com et sents a casa durant el confinament.

Lectura ràpida:

  • La mestra ensenya un cartell amb un nombre determinat de paraules. Els alumnes l’observen un moment. La mestra gira el cartell i han de dir totes les paraules que recordin
  • Joc del penjat.
  • Joc de completar paraules amb lletres que falten.
  • Joc de crear paraules amb lletres (tipus Scrabble).

Matemàtiques

  • Amb l’ajut d’un penjador de roba i pinces d’estendre la roba, jugar a descomposar nombres de l’1 al 10.
  • Exercicis de càlcul mental.
  • Problemes senzills de càlcul mental.

Medi

  • Proposar reptes (experiments senzills o recopilació/ recerca d’informació) i discutir els resultats el dia de la videoconferencia.
    Exemples:
    -Proposar un petit experiment a la cuina, amb l’ajuda dels pares, com ara fer bullir aigua i mesurar-ne el volum abans i després.
    -Prendre nota del temps que fa cada dia , durant una setmana.
    -Buscar alguna notícia positiva que hagi passat durant la setmana (pot ser de casa).

Expressió artística:

  • Fer una proposta de treball plàstic i ensenyar i comentar els resultats durant la videoconferència.
  • Cantar una cançó tots junts, prèviament apresa a casa.
  • Disfressar-se d’una determinada manera i fer una desfilada comentada on line.
  • Proposar als altres alguns exercicis senzills d’Educació Física per fer a casa.

 

EDUCACIÓ PRIMÀRIA (6-12)

Activitats del British Council: https://www.britishcouncilschool.es/colegio/aprende-con-nuestros-profesores 

 

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA (12-16)