ÀRAB

Diversos centres educatius ofereixen cursos de llengua àrab i cultura marroquina en horari extraescolar. Aquesta actuació es desenvolupa en el marc del Conveni de Cooperació Cultural signat entre l’Estat espanyol i el Govern del Regne del Marroc el 1980 i que va entrar en vigor el 1985. Aquest conveni estableix les bases del programa de Llengua Àrab i Cultura Marroquina (LACM), implantat de manera oficial a l’Estat espanyol el curs 1994-1995. El programa preveu dues modalitats formatives: en horari lectiu i en horari extraescolar. Les classes són impartides per professorat funcionari del Ministeri marroquí d’Educació Nacional i destinat a Catalunya per un període mínim de quatre anys.

Les classes s’ofereixen a alumnat de primària i secundària obligatòria i són gratuïtes. Els alumnes de més de 15 anys poden obtenir un certificat oficial de coneixement de l’àrab a través de les escoles oficials d’idiomes.

Així mateix, tal com recull el document Model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya, la composició lingüística i cultural de la nostra societat, les seves necessitats d’internacionalització, i els resultats de la recerca en el camp de l’aprenentatge de llengües, orienten el nostre sistema educatiu cap a un model plurilingüe i intercultural. Aquest model inclou l’ensenyament i aprenentatge de llengües actualment no curriculars a l’ensenyament obligatori, per a les quals es preveu un tractament específic especialment quan són llengües vinculades als orígens familiars de l’alumnat —pel seu paper integrador i de reconeixement de la diversitat—, però també quan són llengües estrangeres que els alumnes poden aprendre i acreditar.

L’àrab, com tantes altres llengües presents en el sistema educatiu, té la particularitat de compartir tots dos vessants. D’una banda, és una llengua vinculada als orígens lingüístics i familiars d’una bona part del nostre alumnat i, d’una altra, és una llengua d’abast internacional, parlada per milions de persones arreu del món.

El currículum que presentem s’inspira en el Marc europeu comú de referència per a les llengües i es basa en l’ensenyament competencial, s’alinea, doncs, amb el currículum de llengües estrangeres publicat en el Decret 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria.

Normativa:

Instruccions LACM 23-24

Presentació del Programa als centres participants