Experimentar: un món per descobrir, fira al Baix Empordà

Les STEAM o STEM, les trobem només a la robòtica educativa? Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques, tractades de manera transversal, dins d’enfocaments pedagògics globalitzats, en experiències significatives i  contextualitzades, i que sovint donen resposta a algun problema o repte real…  Aquesta manera d’entendre l’educació i en concret aquestes disciplines (sense dir el nom), és molt pròpia de l’educació Infantil! Però compte! no tot s’hi val! En aquesta jornada en cap moment es va parlar d’STEM/STEAM, però s’hi respirava: el nom no fa la cosa.

La Montserrat Pereira de la UManresa obre la jornada. Ens presenta  el LAB 0-6, espai de ciència pensat i concebut per l’etapa 0-6: Què volem que passi? Quins conceptes hi ha al darrera? Dóna molta importància als materials i quina intenció / provocació es vol crear en l’infant (manxes, ventalls, bufador, canals, baldufes en superfícies diferents, tub d’aire…) Totes les propostes són obertes, facilitant la indagació, però tenint clar el que pretenem. Processos com ara classificar, comparar, ordenar, entre d’altres, permenten doncs, posar nom a allò que s’està fent. Parlem del fer, pensar i comunicar.

Fira de materials i experiències

Propostes d’escoles de la comarca i mobiliari del LAB 0-6, adaptat a l’edat tant en mida com en qualitat dels materials: fusta sense estelles, cantonades rodones…

Algunes experiències a destacar

L’aigua al pati. Escola Vila Romà – Palamós.

Aquesta escola ens mostra un ambient exterior, al pati. En aquest espai s’experimenta amb aigua, fang, es fan construcció de camins d’aigua, circuits amb canals, s’experimenta la flotabilitat… El paper de l’adult: intervenir però no interferir, presenta reptes que permetin aprendre, avalua el bon ús dels materials i proposa noves incorporacions.

Ciència a l’escola: què? quan? on?. Escola Camins – Banyoles.

El treball per projectes en ambients de ciències, com a base de recerca i indagació. Ens expliquen quines propostes, contextos i materials fan servir per treballar la ciència, i amb quin enfocament pedagògic es treballa: “analitzar el que tenim, el que fem, què passa i per què passa, els ajuda a reflexionar, a descriure interpretar fets i fenòmens”; “observació i cura d’éssers vius: començar a conèixer les funcions vitals, els cicles, els grups d’animals…, i a adquirir les primeres nocions d’ecologia”; “explorar les propietats dels materials afavorint l’ús de diferents estratègies per resoldre situacions”…

Videociència. LAB – 0-6

Sí que és veritat que la part de tecnologia digital no hi és present en un primer pla, però al taller de Videociència, es va mostrar, com d’útil és la càmera per enregistrar les sessions i poder-les avaluar, sobretot el paper de l’adult.

En aquestes jornades, es van mostrar bons exemples a seguir. I hem de tenir en compte que això és l’inici del procés educatiu des d’un enfocament STEAM, molt vàlid per continuar en la mateixa línia en cursos superiors, incorporant reptes, materials i eines adequades a l’edat.