Formació d’acceleració de xarxa de centres STEAMcat — (accés al web)
Proposta formativa basada en una immersió intensiva en el Programa d’Innovació STEAMcat per accelerar processos i facilitar als centres l’extracció de recursos. Es proporcionen les condicions per a què es puguin establir veritables comunitats de pràctica que propiciïn l’aprenentatge entre iguals. Això passa per establir uns primers marcs de confiança a través del contacte interpersonal.
Objectius de la proposta formativa
- Generar espais de diàleg informal entre els membres del nucli impulsor dels 118 centres del programa d’innovació pedagògica STEAMcat, que portin a la creació de complicitats.
- Propiciar la creació d’una comunitat d’aprenentatge real entre els centres.
- Generar sentit de pertinença i de compartir un objectiu comú.
- Tenir temps per desenvolupar sessions de treball més llargues.
- Facilitar l’assistència dels docents dels centres de les perifèries (millor per ells fer un treball intens en un mateix desplaçament)
- Donar a conèixer recursos singulars i competencials rics i en context (CdA p. ex.)
- Generar temps de reflexió i de treball compartit de membres de centres: per centre, nivell, Servei Territorial, similituds i diferències en el procés de transformació educativa.
- Posar al docent en el rol de l’alumne. Des de la intenció de posar el docent en el rol de l’alumne, volem incorporar a la nostra activitat formativa les metodologies didàctiques associades al programa STEAMcat, que es caracteritzen per ser:
-
-
- Significatives i contextualitzades, en quan a que parteixen de la realitat de l’alumnat i dels seus coneixements i experiències prèvies
- Crítiques, ja que promouen que l’alumnat analitzi situacions per poder posicionar-s’hi i prendre decisions al respecte, tot avaluant les conseqüències de les seves decisions
- Actives, ja que fomenten la proactivitat de l’alumnat en la consecució dels seus objectius, és a dir: ser investigador, creador, cercador de solucions, dissenyador, avaluador… i, per això, es treballen i desenvolupen aspectes com la curiositat, la formulació de preguntes, el “tinkering“, la gestió de l’error i de la frustració…entre altres.
- Aprenentatge centrat en l’alumne, ja que proposen un canvi de paradigma, on el docent passa a ser un acompanyant de l’alumne en el seu procés d’aprenentatge, un facilitador de bastides, alhora que l’alumnat es fa responsable de la realització (consecució, …) de la seva feina i n’és el seu propi avaluador (i co-avaluador en cas de les tasques realitzades de forma cooperativa i/o col·laborativa)
- Sostenibles, ja que es promou que les metodologies emprades puguin reproduir-se en diferents situacions, temes, moments….de la manera més sostenible possible
- Impliquen realitzar tasques a partir del treball cooperatiu i col·laboratiu de l’alumnat (incloent el treball en xarxa), alhora que també individual.
- Inclusiva i integradora en un sentit ampli , atenent a diferents escenaris i realitats relacionats amb els agents del procés d’aprenentatge i als propis aprenentatges: maneres d’aprendre, maneres de ser, continguts, formes d’expressar imputs i outputs, processos de resolució de problemes,…
- Alguns exemples de metodologies globalitzades que compleixen aquestes característiques són l’aprenentatge basat en problemes i l’aprenentatge basat en projectes (ABP), el design thinking, el design doing,…
-
-