Formació. Ciències 12-15 en la perspectiva del nou currículum (30h)

Competències de pensament científic a l'ESI

Persones destinatàries

Professorat de ciències de l’ESO

Semipresencial – Sincronicitat Mixt

Lloc de la formació

Facultat Ciències de l’Educació UAB. Dep matemàtica i de les ciències experimentals. Edifici G (Cerdanyola del Vallès). Laboratori de Didàctica de les Ciències

Calendari de la formació

31/01; 14/02; 28/02; 20/03; 03/04; 17/04 de 17:00h a 20:00h (30h)

Descripció

Es presenta un projecte des de primer a tercer d’ESO, basat en els resultats de la recerca en didàctica de les ciències, alineat amb el nou currículum i amb la perspectiva STEM. Està pensat per estimular tant l’aprenentatge com la motivació intrínseca de l’alumnat, per la via d’activar les seves emocions i aprofitar el seu raonament de sentit comú.

Objectius

• Conèixer un projecte de “ciència per a tothom” amb el qual, a l’aula o al laboratori, s’experimenta, es discuteix, es modelitza, s’argumenta, s’introdueixen llenguatges científics… En definitiva, els alumnes realitzen a classe una veritable activitat científica escolar, amb sentit per a ells.
  • Comprendre les bases didàctiques del projecte i les estratègies adequades perquè el professorat pugui ajudar els alumnes de forma efectiva.
  • Apoderar el professorat participant per començar a implementar el projecte a les seves classes.

Continguts

• Presentació dels materials d’aula del projecte i les activitats d’aprenentatge que es proposen.
  • Reflexió sobre les dificultats més corrents a l’hora de motivar l’alumnat perquè s’impliqui activament en l’aprenentatge de les ciències, i també sobre com el professorat hi pot ajudar.
  • Discussió dels possibles obstacles que podem trobar a cada centre i les característiques d’una avaluació que ajudi a aprendre, tots ells aspectes centrals en l’aprenentatge de les ciències.

Requisits de certificació

Cal l’assistència a un mínim del 80% de les sessions, així com la realització de la tasca personal proposada per aplicar alguna de les estratègies o activitats a la seva aula.