Formació. Estratègies a l’aula de ciències: un diàleg productiu i motivador (15h)

flasks with fluorescent materials that I have experimented with on physics workshops Author: Karolspacja

Persones destinatàries

Professorat de ciències d’ensenyament secundari.

Calendari

7/2/2024 – 8/5/2024 (15 hores) de 17:00h a 19:00h

Format

Semipresencial / Síncron

Lloc

Sessions virtuals excepte la 3a sessió que es farà a la Facultat Ciències de l’Educació UAB. Dep matemàtica i de les ciències experimentals. Edifici G (Cerdanyola del Vallès). Laboratori de Didàctica de les Ciències

Descripció

Recursos i estratègies d’aula per conduir un diàleg motivador a l’aula de ciències.
La recerca educativa en Didàctica de les Ciències durant les darre-res dècades ha proporcionat als docents diversos recursos valuosos per millorar l’aprenentatge de les ciències dels nostres alumnes.
En aquest curs aprofundirem en la utilització pràctica de dos d’aquests recursos, que resulten complementaris: el procés de modelització i una determinada forma de diàleg, per aplicar-los a la docència pròpia.

Objectius

  • Comprendre el procés de modelització en l’aprenentatge de les ciències i les forces que el regulen, per incorporar-ho a la pròpia activitat docent.
  • Utilitzar els processos de la modelització per conduir diàlegs a l’aula que resultin educativament productius per als alumnes, perquè estimulen tant el seu aprenentatge de les ciències com la seva mo-tivació.

Continguts

  1. Situem-nos: per què diàleg? quin diàleg?
  2. Analitzem els processos cognitius i emocionals que volem provocar en l’alumnat durant l’aprenentatge d’una seqüència modelitzadora de física
  3. Recopilem tot el que ha passat en el procés de modelització, amb atenció especial als mecanismes emocionals i al seu paper crucial
  4. Tenint-ho en compte, analitzarem una altra seqüència, de química, perquè ens ajudi a detectar els passos més difícils per als alumnes i com els podem ajudar a superar-los
  5. Tenint en compte la dinàmica dels processos de modelització, analitzarem un diàleg entre professor i alumne que disposen de material per fer experiments. Posarem una atenció especial a com analitzar el que l’alumne acaba de dir perquè ens permeti generar a continuació la resposta adequada
  6. Cada assistent farà algun diàleg a l’aula i n’analitzarà alguna part més rellevant en termes de dinàmica de models
  7. Resum i síntesi. Materials didàctics per ensenyar tot modelitzant. Perspectives

Requisits de certificació

Cal l’assistència a un mínim del 80 % de les sessions, així com la realització de la tasca personal proposada.