La màgia de l’enginyeria

Impulsant les vocacions STEAM amb ‘La màgia de l’enginyeria’

Explicar què és un enginyer o enginyera, on treballen i què fan no és una tasca fàcil. I encara ho és menys si l’audiència són nens i nenes de cicle mitjà de Primària als que aquesta professió els queda lluny del seu imaginari. Però és el repte que han encarat una trentena d’enginyers i enginyeres industrials que, de manera voluntària, visiten escoles d’arreu de Catalunya per presentar als més menuts alguns detalls de la professió i explicar-los que darrere de molts dels invents i fites que ens aporten el progrés i el benestar social actual hi ha enginyeria.

El motiu que desencadena aquesta activitat és la lectura de ‘La màgia de l’enginyeria’, un conte escrit per Elisenda Rosanas i il·lustrat per Laia Carrera que, en motiu del 160è aniversari de l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya, s’ha regalat a tots els centres educatius de Primària de Catalunya. El relat és la història d’en Roc i la Clara, dos germans curiosos que han de descobrir la professió d’una parella de veïns que s’han mudat a l’edifici. A través del viatge que fan els dos infants, els lectors es comencen a acostar a l’enginyeria descobrint, precisament, què fan en el sector de la potabilització d’aigües, la sanitat, la tecnologia informàtica, l’enginyeria química, l’energia, la mobilitat i l’oci.

L’enginyera Marta Guasch ho va fer fa unes setmanes a l’escola Dolors Monserdà de Barcelona. Filla també d’enginyer va poder explicar als dos grups de 4t de Primària detalls de la seva feina i quina és la seva experiència diària com a directora de projectes d’enginyeria a Areaguasch Ingeniería. Marta Guasch defineix l’enginyeria com  “el conjunt de coneixements tècnics i científics per a la innovació, la millora de les tècniques i les eines i per trobar les solucions als problemes, amb el propòsit final d’ajudar a les persones i construir un món millor”.

També quatre enginyeres industrials van ser les encarregades de portar la ‘màgia’ a l’escola Amistat de Figueres: Clara Sansalvadó Carbonès, responsable d’Innovació a Masias Maquinaria, Nativitat Isart Valle, responsable de documentació tècnica a Astech Food Machinery S.L, Carla Feliu i Vila, gestora de Projectes d’Innovació a Agrienergia, i Núria Bartolich Ortega, regidora d’Urbanisme, Medi Ambient, Habitatge i Mobilitat a l’Ajuntament de Figueres. Amb provetes, microscopis i altres suport com un vídeo, material amb el que es construeixen plaques solars o fins i tot un làser, les enginyeres aconsegueixen fer atractiva una professió que, entre nens i nenes, és força desconeguda.

Amb les sessions a les escoles, es culmina, doncs, el propòsit marcat amb l’edició d’aquest conte, donar a conèixer l’enginyeria i trencar els estereotips, sobretot de gènere, que envolten la professió. Però a més a més, també es crea un nou univers de referents reals i propers per a que nens  però sobretot les nenes s’hi emmirallin i s’hi sentin reflectits, com ja fan els set enginyers i enginyeres que apareixen a la darrera part del llibre.

L’objectiu final és que a la pregunta ‘Qui vol ser enginyer o enginyera quan sigui gran?’, hi hagi força mans aixecades. Fins ara, en la major part de sessions ho han aconseguit. Qui sap si d’aquí a deu anys, quan aquests nens i nenes arribin a la universitat, les aules de les escoles politècniques estaran tan plenes com per poder donar resposta a les necessitats del mercat laboral que xifren en 200.000 els nous enginyers i enginyeres que es calcula que es requeriran la propera dècada a l’estat espanyol.

‘La màgia de l’enginyeria’ és un conte editat per Enginyers Industrials de Catalunya amb el patrocini de B:SM amb el suport d’Abacus i la col·laboració de la Diputació de Barcelona i el Departament d’Educació. És una de les iniciatives emmarcades en el 160è aniversari de l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya, i s’ha distribuït a escoles i biblioteques públiques. La seva venda es fa a través de les llibreries Abacus i a la plataforma online. A banda del llibre, el projecte ha creat una pàgina web que s’anirà actualitzant amb activitats per a nens i nenes, escoles i biblioteques, i noves entrevistes a enginyers i enginyeres.