REPTES ESERO

El context de l’espai, a més de ser inspirador és cada vegada més quotidià. El futur de la humanitat és probablement a l’espai, i el nostre alumnat és qui ens portarà a Mart o a … És més que aconsellable, per tant, donar a conèixer i familiaritzar-se amb la ciència i la tecnologia espacial.

L’Agència Espacial Europea, a través del seu programa educatiu Esero, llança cada any un total de 5 desafiaments a l’alumnat de primària i secundària sota la tutela dels seus mestres i professors. Aquests desafiaments, no tots competitius, aborden diferents temes relacionats amb disciplines STEAM. Encara podeu participar amb el vostre alumnat en algun dels altres tres:

Moon Camp Challenge

Projecte educatiu en col·laboració entre ESA Education, la Fundació Airbus, i Autodesk. Consisteix a crear/dissenyar un hàbitat humà per l’exploració espacial en la Lluna o en un altre lloc del sistema solar, tot utilitzant tecnologies d’aprenentatge innovadores per dissenyar i modelar en 3D (amb Tinkercad o Fusion 360).
Aquest és un desafiament no competitiu, els equips participants seran convidats a participar en un esdeveniment virtual amb un astronauta de l’ESA i experts espacials.
La participació està oberta a alumnat de Primària i Secundària, fins a 19 anys. No hi ha límit en la quantitat de projectes ni d’equips que un mentor/a pot supervisar. Data límit per pujar els projectes a la plataforma Moon Camp: 25 d’abril del 2024 … + informació

Missió X: entrena com un astronauta

Desafiament educatiu no competitiu d’àmbit internacional que se centra en la condició física i la nutrició, i encoratja l’alumnat a entrenar-se com a astronautes i a aprendre els elements claus per mantenir-se en forma a l’espai i a la Terra.

Les activitats poden ser de dos tipus:

Activitats físiques. Són missions d’entrenament dirigides a treballar la força, la resistència, la coordinació, l’equilibri, etc.

Activitats científiques: Són investigacions per a realitzar a l’aula. Se centren en les STEM i permetran que l’alumnat desenvolupi el pensament científic, les habilitats necessàries per a treballar en equip, etc.

La participació està oberta a alumnat de Primària i Secundària, fins a 14 anys, tot i que les activitats es poden adaptar a edats superiors.
Cronologia: des de setembre fins a maig de 2024 … + informació

Astro Pi

Projecte d’ESA Education en col·laboració amb la Fundació Raspberry Pi. Ofereix a l’alumnat l’oportunitat, a l’alumnat de primària i de secundària, de fer investigacions científiques a l’espai, escrivint programes informàtics que s’executaran en ordinadors Raspberry Pi a bord de l’Estació Espacial Internacional. Ofereix dues modalitats:

Mission Zero: El repte és escriure un programa per mostrar una imatge personalitzada en un ordinador Astro Pi, utilitzant la seva matriu de LED. El tema de Mission Zero 2023/24 és ‘Flora i Fauna’. Els participants poden presentar els seus programes a Mission Zero fins al 25 de març del 2024.

Mission Space Lab: El repte és dissenyar i escriure un programa per calcular la velocitat a què viatja l’Estació Espacial Internacional (ISS). Per participar a Mission Space Lab, heu d’enviar els detalls del vostre equip i la idea de l’experiment abans del 19 de febrer de 2024 … + informació