Dones enginyeres

El món digital és un reflex d’allò que passa al món físic i, per tant, les TIC ofereixen sortides professionals en tots els àmbits i sectors: des de l’agricultura o la ramaderia fins a la tecnologia aeroespacial. Podem trobar exemples de projectes digitals en àmbits tan diversos com l’educació, la sanitat, la creació cultural, l’atenció assistencial, el lleure, l’ecologia, l’economia, la política o el dret…

De fet, en qualsevol àmbit social, econòmic o de coneixement, trobarem exemples en què les TIC ofereixen solucions i, darrera d’aquestes solucions, sempre hi ha persones. Malauradament, encara poques d’aquestes persones són dones i això condiciona el món digital i les solucions que el nodreixen.

La diversitat social, cultural, ètnica i de gènere que trobem a la societat s’ha de plasmar de la forma més fidel possible a la societat digital i, d’entrada, un dels grans reptes és que les noies s’acostin primer a aquests estudis i, després, desenvolupin professions en aquest camp. Això és imprescindible, com a mínim, per dues raons:

  1. no ens podem permetre que quasi la meitat del talent quedi al marge de la concepció de les solucions sobre les que es construeix la societat de la informació perquè això ens fa perdre la meitat d’oportunitats, o més, si tenim en compte que el rendiment i resultats acadèmics generals de les noies sempre estan per sobre dels que tenen els nois;
  2. el sector digital té un creixement econòmic consolidat, és transversal, poc susceptible d’automatització i ofereix llocs de treball més ben remunerats que la mitjana i, per tant, renunciar a treballar-hi suposa un risc d’agreujar la bretxa salarial ja existent entre homes i dones.

Des de 2010, el Dia internacional de les nenes en les TIC se celebra el quart dijous d’abril que, el 2020, cau en 23 d’abril. Si aquest any hagués estat normal, segurament aquesta diada hauria quedat eclipsada a casa nostra per la festa de Sant Jordi, però, per desgràcia, enguany és excepcional i aquest Sant Jordi serà atípic. Per aquest motiu, diverses institucions relacionades amb el tema, hem pensat que es podia aprofitar l’oportunitat que ens brinda el confinament per fer una activitat que ens convidi a reflexionar sobre tots aquests temes.

Hem demanat a diverses enginyeres que gravin un vídeo casolà explicant qui són, de quina manera ajuda les altres persones la feina que fan, i quan i per què van decidir estudiar en TIC.