Programa “Expliquem el barri”

Expliquem el Barri és un programa compartit entre diversos centres educatius de la ciutat de Barcelona, amb el suport dels docents del  Camp d’Aprenentatge de Barcelona, i que pretén que l’actuació del Camp d’Aprenentatge sigui motor de transformació educativa i que impliqui un canvi metodològic a partir de posar l’alumnat davant d’una situació o problema que porta a fer-se preguntes sobre un determinat fenomen del nostre entorn urbà proper i comparar-lo amb un altre barri.

Es tracta d’un programa plurianual adreçat a l’alumnat de Cicle Superior de Primària amb una participació mínima de tres cursos escolars per part del centre i amb el compromís de suport in situ dels docents del Camp.

A partir del quart curs escolar el programa ofereix la possibilitat d’incorporar-se a la Xarxa de suport «Expliquem el Barri» per tal de continuar-hi vinculat, de forma més autònoma per part del centre però amb el seguiment i suport logístic dels docents del CdA.

L’Expliquem el Barri afavorirà que l’alumnat…
  • Descobreixi i expliqui els diferents aspectes que conformen un barri.
  • Entengui el propi barri com el resultat d’un procés evolutiu respecte d’un context determinat (temporal, social, històric…)
  • Es desenvolupi competencialment amb treball cooperatiu i col·laboratiu.
  • S’interrelacioni i conegui un altre barri de la mateixa ciutat.
  • Col·labori amb alumnes d’altres centres per a donar resposta als reptes plantejats.
  • Utilitzi les TAC i llenguatges audiovisuals com a eina de recerca, tractament de la informació i presentació de resultats.
  • Elabori textos descriptius dels llocs emblemàtics del barri i faci l’exposició oral in situ davant d’altres alumnes.
  • Adquireixi destreses amb la utilització i interpretació del plànol.
  • Realitzi enquestes i interpreti les dades a través de gràfics.
  • Presenti una síntesi pública del projecte realitzat: comunicació oral amb suport
    audiovisual en un acte de cloenda.

S’espera que, en finalitzar, el programa hagi contribuït a aportar un model d’ensenyament-aprenentatge significatiu que pugui ser establert com a projecte de centre, que afavoreixi la interrelació i coneixement entre professorat, centres, serveis educatius i entitats de la ciutat, que ajudi a construir una xarxa de centres entorn al programa que doni cobertura als centres participants a partir del quart any i successius, i que aporti suport personal i material pel desenvolupament del programa des del CdA.

Àmbit/s Món urbà – Sostenibilitat medi ambient
Expliquem el Barri – Nodes CdA de Barcelona