Projecte “Recuperem la Memòria Democràtica”

Gènesi del projecte

Aquest projecte elaborat pel Camp d’Aprenentatge de la Noguera i que compta amb el suport de Memorial Democràtic, té com a element aglutinador l’excavació simulada d’un soldat republicà, mort a una trinxera. Es situa la troballa, i es contextualitza, en els fets de la guerra civil en la localitat de l’institut on desenvolupem el projecte (de moment s’ha portat a terme amb alumnes de 2n de batxillerat de dos  instituts , el Pere Vives d’Igualada i el Laia l’Arquera de Mataró).

Desenvolupament

L’activitat a desenvolupar consta de tres laboratoris diferents per on passa l’alumnat en grups de 10, de manera rotatòria:

• Un laboratori és la de la pròpia excavació on es localitza un esquelet amb una sèrie d’elements que portava el soldat, que aporten informació tant de la vida al front (elements bèl·lics, sanitaris, d’alimentació,…), com de la seva vida personal, en l’estat que es troben en una excavació arqueològica. Val a dir que totes les fonts que s’utilitzen en les diferents taules són reals, no reproduccions.
  • En un altre laboratori  l’alumnat troba una motxilla i una llauna. En la motxilla, que se suposa que porta el soldat, hi ha objectes originals d’època per poder refer la vida del soldat al front. La llauna conté objectes que guarda la família del soldat a casa una vegada sap que és mort. En aquest es pot refer la seva vida anterior a la guerra, tot allò que va haver de deixar de manera traumàtica. Aquests dos laboratoris es basen en l’anàlisi de fonts materials.
  • El tercer laboratori es centra en classificar fonts segons la seva naturalesa, a partir d’un conjunt de fotografies, notícies de premsa, fulletons de propaganda, mapes topogràfics, monedes, postals, etc., coetanis a guerra civil (fonts primàries). En aquesta activitat s’aprofita per parlar sobre simbologia i ideologia, diferents punts de vista sobre el mateix fet històric i el paper de les dones durant la guerra civil.

Finalitza l’activitat amb una posada en comú on es reflexiona sobre tres aspectes clau; l’ús de fonts per acostar-se al fets històrics, el paper de les dones a la Guerra civil i la necessitat de la memòria democràtica per a reconèixer i dignificar els vençuts i poder tancar ferides encara obertes.

Perspectiva de futur

El proper curs pensem, una vegada avaluada positivament la prova pilot d’aquest curs, eixamplar el nombre de centres participants, comptant amb l’ajut i col·laboració de Memorial Democràtic.