Analitzem l’aigua del riu?

Una de les sortides que des del CdA de l’Alt Berguedà tenim dissenyades pels alumnes de Batxillerat dels instituts que ens visiten és l’anàlisi de la qualitat de l’aigua del riu Llobregat, al seu pas per Guardiola de Berguedà. Des del CdA, posem a disposició dels centres que ho sol·liciten l’equipament necessari per tal de realitzar aquesta activitat. Es tracta d’una sortida que podem adaptar a la demanda i als interessos de cada centre, és a dir, focalitzar-la únicament en l’anàlisi de paràmetres químics i físics, o complementar-la, amb un anàlisi de l’aigua a partir de la identificació de bioindicadors, els macroinvertebrats aquàtics. Aquests aspectes s’acorden amb els diferents centres abans de la realització de la sortida, per tal de deixar clars els objectius i els continguts que treballarem durant l’activitat.

El treball previ al centre és important, ja que per treure el màxim de suc de l’activitat hi ha una sèrie de conceptes amb els quals els alumnes han d’estar mínimament familiaritzats: els conceptes químics que treballarem (reaccions i productes químics), els protocols de laboratori (normes i utillatge de laboratori) i els càlculs per a poder fer les valoracions finals de cada paràmetre.

La sortida comença amb una breu contextualització a l’aula del recorregut que ha fet el riu des del seu naixement a Castellar de n’Hug, fins als punts de mostreig on recollirem les mostres que analitzarem al laboratori. Tenir una breu contextualització i algunes pinzellades de les característiques del terreny i del territori que ha travessat l’aigua, ajuda a donar pistes als alumnes dels resultats que podríem esperar dels anàlisis que farem durant l’activitat. És un punt de partida per a la realització d’hipòtesis sobre els resultats que s’esperen obtenir. Hipòtesis que els alumnes han de concretar abans de calçar-nos les botes d’aigua per començar el treball de camp.

 

La utilització de dos punts de mostreig diferents, abans de la depuradora de Guardiola de Berguedà, després que la depuradora hagi tornat l’aigua tractada al riu acaba de donar forma i enriqueix l’activitat i les anàlisis que portarem a terme. En aquest sentit, demanem als alumnes, que explicitin en quin dels dos punts creuen que l’aigua serà de millor qualitat, i que explicitin per quines raons ho creuen així.

Durant l’activitat, cada grup treballarà amb mostres d’un únic punt de mostreig, de manera que serà interessant, al final de l’activitat, la comparació de les dades obtingudes entre aquests dos punts, per veure si hi podem observar diferències significatives, i per tant validar, o refutar, les hipòtesis inicials. Amb la contextualització prèvia realitzada i les hipòtesis sobre la taula, comença el treball de camp al riu, on realitzem observacions de les propietats físiques de l’aigua (aspectes com el color, l’olor, la presència o absència d’escuma superficial i el grau de terbolesa) que ens poden donar una primera aproximació al nivell de qualitat de l’aigua.

A continuació, realitzem in situ mesures amb sensors digitals d’alguns paràmetres químics, que més tard, en una segona part, es complementaran amb proves volumètriques o colorimètriques, i permetran la comparació de resultats d’un i altre mètode d’anàlisi, per tal de treure conclusions sobre la fiabilitat i precisió de cadascun d’aquest mètodes. Aquests paràmetres químics són: pH, clorurs, alcalinitat, duresa, matèria orgànica, concertació d’oxigen, nitrits, nitrats, fosfats i amoni. Durant el treball de camp, també realitzem una sèrie de mesures per poder determinar el cabal del riu, i comparar-lo amb el cabal mitjà del riu en aquesta època de l’any, segons les dades obertes que l’Agència Catalana de l’Aigua permet consultar al seu web. Un major o menor cabal, tindrà repercussió sobre la concentració dels diferents elements químics que analitzarem i també sobre els macroinvertebrats que hi viuen. Per acabar el treball de camp, cada grup recull una mostra d’aigua per poder fer les valoracions pertinents al laboratori.

El treball al laboratori comprèn una sèrie de proves colorimètriques i volumètriques, que permet als alumnes portar a la pràctica dues metodologies d’anàlisi i valoració dels paràmetres. Finament, amb les dades obtingudes és el moment d’extreure conclusions i de verificar o refutar la hipòtesi, o hipòtesis, formulades inicialment.

L’activitat es pot complementar amb la captura i identificació de macroinvertebrats aquàtics, per tal d’obtenir una altra visió de la qualitat de l’aigua del riu, en aquest cas, des del vessant de la biologia. La informació que ens proporcionen aquests organismes és lleugerament diferent de la que obtenim a través dels anàlisis químics, ja que la fotografia resultant de l’anàlisi biològic és de “més llarg recorregut”, és a dir, com que treballem amb organismes vius, la seva presència (o absència) permet descobrir si ha succeït algun període de contaminació o alteració de l’hàbitat anterior a la recollida de mostres, ja que, si és el cas, aquests organismes n’haurien patit les conseqüències. El nivell de la qualitat de l’aigua que podem determinar a partir de la identificació i el cens dels bioindicadors que hem capturat. En aquest sentit utilitzem l’índex IBMWP (Iberian Biomonitoring Working Party) com a marc per a les nostres conclusions. Si els centres opten per a combinar aquests dos tipus d’anàlisi, també és pertinent comparar els resultats des del punt de vista químic amb els resultats de la perspectiva biològica que ens proporcionen aquests bioindicadors. Cal dir que en aquest cas, si es decideix combinar la part química i la part biològica, la durada de l’activitat aconsella dedicar-hi tot un dia sencer.

Aquesta activitat permet l’aplicació del mètode científic en una situació d’aprenentatge real, generant d’hipòtesis, aplicant pautes d’observació, de presa de mesures, de recull i de tractament de dades, d’interpretació de resultats i d’extracció de conclusions. Tots aquests aspectes combinats amb l’ús de diferents eines, instrumental de laboratori i equips digitals ajuden a arribar a les conclusions finals. En definitiva, és una sortida d’un dia intensa, on es combinen múltiples disciplines i procediments científics, on es treballa en un context real, el riu Llobregat i on els alumnes són els encarregats d’obtenir ells mateixos les dades, a partir de la manipulació de diferents aparells i dispositius per tal de poder valorar la qualitat de l’aigua del riu seguint uns criteris científics i metodològics, que els permetran arribar a conclusions.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>