Aproximació al coneixement dels Pirineus: muntant i desmuntant la serralada

Una de les tasques dels Camps i Entorns d’Aprenentatge és dur a terme formació pels docents. És per aquest motiu que, cada curs, des del Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu i amb la col·laboració del Servei Educatiu del Pallars, organitzem un curs de formació per a docents de 4 sessions encarat a conèixer amb més profunditat algun dels aspectes o facetes del nostre entorn.

Enguany, el curs va pretendre aprofundir en el coneixement de la geologia i geomorfologia de la serralada del Pirineu, fent èmfasi en el procés d’orogènesi Alpina (fa 65 milions d’anys) i la posterior modificació del relleu durant el màxim glacial, ara fa 40.000 anys.

La primera va ser una sessió introductòria dirigida per en Jaume Comas, geòleg i extècnic d’ús públic del Parc Nacional. Amb ell, vam repassar alguns conceptes bàsics de geologia enmig d’un marc geològic excepcional, el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Al llarg d’un recorregut des de l’estany de Ratera fins al Refugi d’Amitges vam parlar i reconèixer diversos elements observables al Pirineu axial: roques ígnies i metamòrfiques, tectònica de plaques, glacialisme i molt més.

 

 

Durant la segona sessió, es va fer èmfasis a la descripció del màxim glacial, ara fa 40.000 anys. Es van actualitzar conceptes a partir de les noves recerques fetes a la comarca i l’entorn del Parc Natural de l’Alt Pirineu dins el Projecte Criopirineus: com eren les glaceres (gruix, límit, distribució, etc.) i com actuaven sobre el paisatge de la zona. De la mà d’en Josep Ventura (membre de l’Antarctic, Arctic and Alpine Environment research group de la Universitat de Barcelona) es va realitzar una sessió teòrica i una posterior sortida de camp anant a veure diferents emplaçaments: les Planes de Son, el poble d’Estaís i la vall d’Unarre.

Aquesta sessió es va dur a terme amb el suport del Parc Natural de l’Alt Pirineu, dins del programa de transferència i divulgació científica del parc natural.

 

 

La tercera sessió va servir per continuar descobrint racons del Pallars Sobirà. En aquesta ocasió vam visitar la vall de Siarb. Acompanyats pel geòleg, i també veí de la vall, José López (pels coneguts, José de Montes), vam avançar en el coneixement geològic de la serralada. També vam visitar un recurs pedagògic molt interessant com és el “Jardí de Roques” i el recentment inaugurat “Centre de Descoberta de les Ciències de la Terra” a Rubió, que a la vegada serveix de punt d’informació del Parc Natural de l’Alt Pirineu. La sessió va culminar amb uns exemples aplicats de la geologia parlant dels riscos geològics i el seu impacte en obres públiques al poble de Llagunes.

 

 

La quarta i última sessió ens va portar a fer un viatge en el temps tot visitant diversos indrets geològics del Pallars. Durant la diada, vam deixar enrere les altes muntanyes per endinsar-nos al congost de Collegats. Guiats pel geòleg del Geoparc Orígens, Xavier Mir, vam recórrer una de les georutes proposades pel Geoparc, una caminada circular des de la Figuereta passant per la Cova de la Serpent. Aquí, vam poder observar l’acció erosiva en forma de congost enmig de la Noguera Pallaresa, la qual ofereix una esplèndida secció geològica.

Durant la tarda, i com a tancament del curs, vam conèixer alguns recursos pedagògics aplicables a l’aula de la mà de la nostra companya Anna Quintana del CdA  de Tremp.

Des del Camp d’Aprenentatge de les Valls d’Àneu gaudim amb la realització d’aquests cursos i ens agrada la bona acceptació que tenen per part de la comunitat docent. Per nosaltres és bonic poder compartir i aprendre al costat de companys/es de professió.

Ens veiem aquesta tardor del 2024 amb una nova proposta formativa del Cus d’Aproximació al Territori.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>