Els Projectes Compartits al CdA del Bages

Des del curs 2007-2008, el Camp d’Aprenentatge del Bages organitzem els Projectes Compartits (PPCC). Es realitzen amb centres educatius de primària i secundària i són una modalitat d’actuació entre el CdA i els centres de la comarca interessats, per tal de fer un treball conjunt més aprofundit, en algun dels àmbits temàtics, al llarg d’un curs escolar. Es crea una comunitat d’aprenentatge entre el CdA i el Consorci del Bages per a la gestió de residus, entitat amb qui fem xarxa per l’educació ambiental.

A l’inici, el curs 2006-2007 es va fer una formació als CdAs per treballar amb projectes partint d’una situació-problema on es convidava a l’alumnat a treballar una determinada temàtica per tal de que al final del projecte siguessin agents actius que es poguessin respondre:  i jo, què hi puc fer?

El principal objectiu dels PPCC és donar a conèixer la gestió de recursos geològics i dels residus, fomentant hàbits de minimització de l’impacte de les persones en el medi.

En els seus inicis, els PPCC amb els centres de primària treballaven la temàtica de residus i de l’aigua, alternant-la cada curs. També es va treballar el riu Llobregat i els seus cursos (alt, mitjà i baix) conjuntament amb el CdA de l’Alt Berguedà i el CdA de Can Santoi i escoles vinculades a cada curs del riu. A partir del curs 2016-17, es van engegar els Projectes Compartits de geologia, i des d’aleshores s’han anat intercal·lant un any de residus amb un any de geologia.

També, des del curs 2020-21 s’han engegat els PPCC sobre l’Ecociutat amb centres de secundària de la comarca per tal de treballar la ciutat com a ecosistema i explorar i descobrir si és sostenible i quines accions es podrien emprendre en cas que no ho sigui.  Des del curs passat hem creat un grup de treball dins el Pla de Formació de Zona del CRP del Bages amb el professorat dels centres de secundària que participen d’aquest PC, el CdA, el Consori i el Parc de la Séquia, per seguir avançant en la proposta de projecte, programant-lo i fent formacions..

En general, el treball dels PPCC amb els centres s’estructura per trimestres: durant el primer trimestre es fa una trobada de coordinació amb els i les mestres de les escoles i l’equip educatiu del CdA i el Consorci. Es planifiquen els projectes, les activitats que es realitzaran, es tria el tipus de formació per mestres i es planteja l’epítom. L’epítom és una pregunta, repte, enigma o acció que marca l’inici dels projectes amb l’alumnat, cal que sigui motivador i que provoqui preguntes.

Aquest curs 2022-23, han participat 11 centres de la comarca i, en total, 14 grups de cicle superior, en total, 333 alumnes. Enguany, l’epítom ha consistit en que els centres rebessin una capsa que contenía 5 blocs de guix i a l’exterior hi havia un codi QR enllaçat amb un vídeo que els introduïa en la història de la troballa de l’equip d’exploració geològica de la Culla d’uns blocs de guix sospitosos a les guixeres de Súria.

Al llarg del segon trimestre, es realitza el treball amb l’alumnat. L’alumnat de cada grup-classe ha obert l’epítom, ha pogut veure el vídeo i amb els blocs de guix, han hagut de fer de fer ús del seu enginy i materials diversos (martell, tornavís, etc.) per descobrir què eren i què hi havia dins. Un cop oberts, a dins hi trobaven un mòbil, un xiclet, un mitjó, un pot de vidre i una cullereta.

A partir d’aquí ha començat el treball de l’alumnat, plantejant-se què tenien en comú aquests objectes i la seva relació amb la geologia. Tots ells menys el mitjó, que és l’intrús, procedeixen de recursos minerals i és interessant que amb el guiatge dels i les mestres, establissin la relació: recurs natural-material-objecte.

Durant aquests trimestres també s’ha dut a terme la formació del professorat dins la I Jornada de Medi Ambient i Sostenibilitat, que ha consistit en una xerrada a càrrec de Joaquim Sanz Balagué i Nor Sidki Rius amb posterior visita al Museu de Geologia Valentí Masachs de l’UPC de Manresa, per veure físicament aquests material crítics, el mineral d’on surten i les seves aplicacions més importants

Amb l’alumnat, el CdA ha realitzat les següents activitats: la geologia urbana, un itinerari geològic per les guixeres de Súria o pel seu municipi, el taller de guix i els racons geològics. A més de les activitats que han dut a terme cada escola pel seu compte.

Finalment, al tercer trimestre es durà a terme l’acció final que permetrà que l’alumnat apliqui els coneixements construïts al llarg dels PPCC i es pugui relacionar amb les altres escoles participants. A l’abril, es realitzarà una última trobada de coordinació amb els i les mestres per tal de valorar i avaluar els PPCC.

Us deixem un vídeo de l’alumnat participant als PPCC, obrint el seu epítom, i unes imatges de les diferents activitats que fem durant els PPCC: Geologia urbana, Itinerari geològic per les guixeres de Súria, Taller de guix i Racons geològics.