Estades mallorquines

No és gaire habitual que ens visitin centres de Mallorca. La distància, la gestió del viatge, el cost i altres qüestions ho dificulten. Malgrat tot, aquest mes a l’Entorn d’Aprenentatge del Canigó hem pogut gaudir dues estades ben diferents amb instituts de Mallorca.

El primer institut que hem acollit ha estat l’IES Josep Sureda Balmes de Palma. Un grup reduït d’alumnes del Batxillerat humanístic ha vingut fins a la Catalunya Nord per realitzar una estada sobre l’exili republicà. Durant la seva estada van conèixer de primera mà els fets de l’exili visitant els espais més emblemàtics: La Vajol i el Coll de Lli, la platja d’Argelers, Sant Miquel de Cuixà, Prada, Cotlliure i la Maternitat d’Elna. Durant tres dies, els alumnes varen prendre consciència d’un episodi de la història molt lligat a l’actualitat i que des de les Mallorca, per com va afectar el conflicte de la guerra d’Espanya, sovint no es treballa prou. Trepitjar història ha fet que aquests alumnes es qüestionessin discursos que troben en el dia a dia, aprenguessin que l’assoliment d’una societat democràtica ve precedit per lluites passades i la importància de la memòria per saber d’on venim, a on som i com a eina per construir una societat més lliure, més justa i més igualitària.

Alumnes de l'IES Josep Sureda Blanes a la platja d'Argelers.
Alumnes de l’IES Josep Sureda Blanes a la platja d’Argelers.

El segon institut que ens ha visitat de Mallorca ha estat l’IES la Sineu, del municipi interior de Mallorca que porta el mateix nom que l’institut, Sineu. La seva estada s’emmarca en el viatge de final de curs de 4rt ESO on una part d’aquest és venir dos dies a la Catalunya Nord amb dos objectius concrets: Conèixer territoris de l’antic regne de Mallorca, com a part del seu passat i els vincles actuals entre la Catalunya Nord i Mallorca i descobrir els paisatges i ecosistemes d’alta muntanya com a font d’inspiració d’obres literàries.  Per complir amb els seus propòsits, el primer dia varen visitar Perpinyà i el Palau dels Reis de Mallorca i el segon dia varem fer l’ascensió a Sant Martí del Canigó realitzant l’activitat “Fem el Verdaguer! Poesia i excursionisme”.

El primer dia els alumnes varen poder conèixer els lligams entre Sineu i Perpinyà doncs totes dues viles tenen un Palau dels Reis de Mallorca. Més de 700 anys després del regne efímer de Mallorca, varen comprovar que encara a dia d’avui hi ha lligams que uneixen Mallorca i la Catalunya Nord malgrat el mar que els separa.

Alumnes del IES Sineu escoltant la llegenda Canigó de Jacint Verdaguer a la Font del comte.

El segon dia, a Sant Martí del Canigó, treballant la figura de Jacint Verdaguer, varen descobrir diferents ecosistemes, l’art romànic del monestir, llegendes pirinenques…Sota un fred inusual al mes d’abril, els alumnes inspirant-se amb el paisatge, varen realitzar unes composicions poètiques fenomenals. Reproduïm a tall d’exemple el poema realitzat per l’alumna Marcielo Reyes:

Muntanyes

“Per dins de les muntanyes,

una ginesta il·lumina el meu cor

L’arbre de l’amor sense penes

fa créixer cada dia aquesta por…

Perdre’t seria la meva mort,

morir-me seria la perdició.

Ser l’heura amb tu, serà la meva opció

perquè sense opció, el destí serà fos..

Naturalesa representada

com la sensible felicitat

com la llenya d’alzina ets desitjada

perquè calentes el meu cor estimat”

Alumnes de l'IES Sineu entrant amb els ulls tancats dins l'obaga pujant a Sant Martí del Canigó.
Alumnes de l’IES Sineu entrant amb els ulls tancats dins l’obaga pujant a Sant Martí del Canigó.

Recital de poesia pels alumnes de l'IES la Sineu a l'aixopluc de la petita església de Castell.
Recital de poesia pels alumnes de l’IES la Sineu a l’aixopluc de la petita església de Castell.

Dues estades amb temàtiques diferents i alumnes vinguts de Mallorca amb uns contextos ben diferenciats, però tots units sota una mateixa llengua que ens agermana i una història comuna que ens fa sentir propers malgrat la distància.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *