Nou projecte patrimoni natural i salut amb centres del Baix Llobregat

A principis d’aquest any 2022 hem portat a terme el projecte Patrimoni natural i salut amb un centenar de joves de 3r de l’ESO d’un institut del Baix Llobregat. Aquest projecte l’hem iniciat en el moment en què es produeix una davallada de casos Covid-19 i els equips docents comencem a normalitzar la represa de les activitats d’aprenentatge en els espais propers als nostres centres educatius.

El projecte Patrimoni natural i salut l’hem gestat amb l’equip docent de l’institut i ells, des de les seves tutories. Des del Camp d’Aprenentatge ens hem coordinat pel disseny i l’hem implementat amb 4 grups classe els dies 25, 26, 31 de gener i 4 de febrer de 2022. 

El propòsit comú, des de la transversalitat dels aprenentatges, és destacar la interrelació de la nostra salut en els diferents espais en els que vivim. Per fer-ho, hem dissenyat un recorregut a peu als boscos de Collserola per descobrir el patrimoni natural, arquitectònic i de la vida rural passada i actual.

Des de la mirada docent, ens hem centrat en tres objectius: percebre la relació dels nostres hàbits amb la preservació del medi natural, adquirir autonomia per orientar-se amb la col·laboració del grup i facilitar la descoberta al patrimoni. 

L’activitat hem iniciat a l’enclavament íber de la Plaça de les Bruixes, unes de les restes arqueològiques que es troben a l’inici del Parc de Collserola al vessant occidental. L’accés es troba a 15 minuts del centre urbà de Molins de Rei i està ben comunicat amb transport públic i viari. El recorregut es fa a peu i és d’uns 6 quilòmetres i tot dins el Parc Natural de Collserola, a la vall baixa de la Riera de Vallvidrera. En aquest tram, la riera es troba en molt bon estat de conservació i conflueix amb ell Riu Llobregat pel marge esquerra. 

En el disseny de l’activitat hem optat per organitzar petits grups autònoms d’un mínim de tres joves a cada grup. Els hem equipat amb mapa, brúixola, GPS, polsera de tensió arterial i ritme cardíac, estris de mesura i fitxes d’identificació de vegetals, roques i minerals. 

La tasca principal de cada grup consisteix en aprendre a orientar-se pels diferents camins i cruïlles que es van trobant. Els hem inclòs una guía per centrar l’atenció en un selecció de punts d’interès que es troben en el recorregut. En aquesta guia hem inclòs la presa de dades sobre les nostres constants vitals: temperatura corporal, pressió arterial i ritme cardíac al llarg del recorregut. També hem fet una cursa de 50 m per mesurar les variacions del ritme cardíac. 

Sobre l’interès patrimonial del lloc, hem centrat l’atenció en les restes arqueològiques iberes de la Plaça de les Bruixes a l’inici del recorregut, el Salt d’Aigua (antiga captació de reg), la Masia de Can Planes i en el bosc mediterrani. 

Com a docents hem posat el focus en facilitar l’enriquiment de les competències dels joves relacionades amb els àmbits personal i social, cientificotecnològic i digital. 

Alumnes i docents hem quedat molt satisfets de projecte i pensem que ens pot servir d’experiència per a la nostra salut i la del nostre entorn.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>