Projectes compartits: Boscos del Berguedà

Els camps i entorns del Departament d’Educació oferim tres modalitats diferents d’atenció als centres educatius que ens visiten: les estades, les sortides i els projectes compartits. Són diferents vies de plantejar les nostres propostes didàctiques amb l’alumnat que atenem i amb els seus mestres i professors. Des del CdA de l’Alt Berguedà sempre hem tingut presents aquestes tres modalitats, però al llarg dels anys ha anat variant la proporció d’activitats que fem en cadascuna de les tres modalitats. Darrerament hem optat per prioritzar els projectes compartits per davant de les sortides, per tal de poder tenir més incidència i recorregut en les propostes didàctiques que realitzem, amb la voluntat d’anar més enllà d’un sol dia d’activitat amb els alumnes, buscant resultats a llarg termini, i intentant que el treball i l’acompanyament als centres perduri més enllà del dia de la sortida.

En aquest article volem parlar dels projectes compartits, i en especial, del darrer que hem dissenyat, pensat per a alumnes de Cicle Inicial de les escoles del Berguedà, el projecte que hem anomenat Boscos del Berguedà. El curs 22-23 estem portant a terme la tercera edició d’aquest projecte que vam iniciar el curs 2019-2020 com a prova pilot. En la primera edició hi van participar dos centres de la comarca, l’escola de Gironella i l’escola Lillet a Güell de la Pobla de Lillet. Dels dos centres de la primera edició hem passat als 7 centres que aquest curs han decidit sumar-se al projecte.

Una de les potencialitats que pensem que tenen els projectes compartits, tal i com els entenem des del nostre CdA, és la de posar en contacte diferents escoles del territori treballant, investigant i experimentant sobre una mateixa realitat o tema d’investigació. En el cas del projecte que ens ocupa, i com bé explica el seu nom,  la intenció és que cada centre expliqui als altres participants del projecte com és el “seu” bosc, és a dir, quines característiques, espècies i problemàtiques hi poden identificar els alumnes i quines solucions s’hi poden trobar.

És important assenyalar que la orografia de la nostra comarca permet treballar diferents tipus de boscos i que en aquest projecte sempre hi han participat escoles del Baix i de l’Alt Berguedà simultàniament, de manera que s’afegeix un altre potencial al projecte, com és veure les característiques de boscos de diferent tipologia.

Es fa necessari per tant, trepitjar l’entorn que els envolta tot realitzant diverses sortides a l’entorn més immediat, és a dir a un bosc proper al centre educatiu. El primer pas és el de pensar i definir bé el bosc objecte d’estudi. En aquesta elecció cal tenir en compte la seva accessibilitat, ja que al llarg del projecte els alumnes s’hi hauran de passejar més d’una vegada. Val a dir que el projecte s’allarga durant tot un curs sencer, amb la idea que els alumnes puguin descobrir quins canvis tenen lloc als seus boscos al llarg de les diferents estacions de l’any.

L’estructura del projecte preveu activitats a realitzar amb l’acompanyament dels professionals del CdA (3 en aquest cas) i d’altres propostes que cada centre ha d’anar portant a terme a les seves aules de manera autònoma (sempre amb el suport i orientació del CdA en cas que es necessiti).

Per portar a bon port els projectes compartits, creiem que és molt necessària la coordinació amb els mestres implicats de totes les escoles. Per això, a principi de curs es programa una primera reunió amb els docents dels centres participants, on s’exposen les diferents fases i tasques del projecte, i es fa una planificació i temporització de les tasques “comunes” a totes les escoles. Definint aquestes tasques comunes intentem que els tots els centres puguin descobrir quines semblances o diferències hi ha entre els diferents boscos de la comarca i que es realitzi el treball de manera paral·lela, és a dir, que es treballin en la mesura del possible, les mateixes tasques al mateix moment, per tal que es pugui consultar com avança el treball en altres centres, agafar idees i comparar els resultats o informacions que els centres publiquen al Google Sites del projecte.

A nivell metodològic i didàctic el projecte “Boscos del Berguedà” pretén incidir, entre altres, en els següents aspectes:

  1. L’aplicació de models científics a l’estudi del medi natural, en aquest cas el model bosc.
  2. La reflexió i la investigació en el medi proper per apropar-lo a concepcions més científiques, generals i globals a partir de les idees dels nens i nenes.
  3. La formulació de bones preguntes i les accions necessàries per a la seva investigació.
  4. L’ús d’eines i aplicacions digitals per a la recerca i la comunicació de les investigacions a través d’un Google Sites com a plataforma on compartir el treball de les diferents escoles.
  5. El treball en equip, estimulant la col·laboració i la cooperació entre escoles.
  6. La interdisciplinarietat i la transversalitat en l’estudi del bosc.
  7. La sensibilització i presa de consciència envers els ODS 2030 (en especial els ODS núm. 13 i 15).
  8. La creació d’un producte final que tingui repercussió en l’entorn de l’alumne.

Des del CdA hem anat elaborant materials de suport per a les diferents tasques que es contemplen al llarg del projecte i que conformen uns recursos a l’abast dels centres per anar avançant en les seves investigacions. Alguns d’aquests materials els podeu trobar al Sites del projecte boscos. En cas que us siguin útils, es poden descarregar i utilitzar lliurement.

Per acabar aquest article us deixem amb el primer capítol de la família Forest, els acompanyants dels alumnes durant tot el projecte i els que aniran pautat les tasques a realitzar al llarg del curs. També us deixem el document amb el disseny del projecte i una petita descripció de totes les tasques que hi ha proposades, així com també l’enllaç al Sites del projecte amb el que s’està treballant actualment.

PDF PROJECTE

SITES DEL PROJECTE BOSCOS DEL BERGUEDÀ

Finalment, també inserim un vídeo amb el producte final que els alumnes i mestres de l’escola Lillet a Güell van realitzar del bosc de Ventaiola, el bosc que van escollir per a desenvolupar el seu projecte “Boscos del Berguedà”, que creiem que és un bon resum del projecte.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>