Renovació del taller de tinta

El passat 15 de gener, l’equip docent del Camp d’Aprenentatge els Monestirs del Cister vam realitzar una formació sobre la renovació de l’activitat de tinta que realitzem amb l’alumnat.

A l’activitat de tinta es treballa l’escriptura medieval amb visió històrica i de forma manipulativa a través de la química i la geologia, majoritàriament. Es realitza gràcies a una recepta medieval que es va trobar al Monestir de Poblet que consta de barrejar el ferro amb els tanins, unes substàncies presents a l’esbarzer.

Anteriorment, aquesta activitat es feia amb una prèvia on s’anava al bosc a detectar on s’agafaven aquests ingredients i després al laboratori s’utilitzaven productes químics, ja que les concentracions i els ions de ferro a la muntanya varien.

L’educador ambiental del paratge de Poblet, l’Eloy Josa, ha investigat la forma de realitzar la tinta a través d’aquests productes naturals que extraiem directament del bosc i això ha permès que l’activitat sigui molt més significativa.

L’equip docent vam anar al bosc de Poblet per posar en pràctica tota aquesta investigació. Vam extreure petites quantitats d’unes roques que contenen ferro que juntament amb els tanins i seguint diferents processos, obtenim tinta negra.

Amb això, l’alumnat pot escriure sobre pergamí aquesta tinta que ells mateixos han recollit i posteriorment, creat. Això ha donat molt més valor a l’activitat i els docents dels centres ens retornen aquest canvi molt positivament.