El passat 24 de maig, es va celebrar la XVII Jornada de Programació i Robòtica Educatives, una cita ja consolidada al calendari educatiu, coorganitzada entre el Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya i el Citilab.
Amb més de 270 assistents, la jornada es va convertir novament en un espai per explorar, debatre i experimentar al voltant de les tecnologies emergents aplicades a l’educació. Aquesta edició ha posat l’accent en l’aprenentatge pràctic i actiu, amb 22 tallers, 7 ponències i l’exhibició de recursos i solucions comercials dissenyades per portar la programació i la robòtica a les aules.
Robots en acció! Els alumnes, protagonistes
Una de les grans novetats d’aquest any ha estat la presentació de projectes desenvolupats per alumnat de diversos centres educatius de Catalunya, en el marc del projecte ‘Robots en acció!’. Aquesta iniciativa, impulsada també des del Departament d’Educació i Formació Professional ha ofert als alumnes d’infantil, primària i secundària l’oportunitat de dissenyar solucions a reptes reals mitjançant els equipaments de robòtica, treballant en equip i mostrant les seves creacions a la jornada.
Aquest protagonisme de l’alumnat reflecteix una voluntat clara: l’educació no ha de ser només transmissió de coneixements, sinó una vivència connectada amb el món real, que empodera els joves per ser agents actius del seu futur.
La inauguració va anar a càrrec de Mercè Andreu i Rosés, directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, i Antonio Balmón Arévalo, alcalde de Cornellà de Llobregat. Tots dos van remarcar la importància de propostes com aquesta per garantir una educació rellevant, inclusiva i orientada a les competències del segle XXI.
“La integració de la programació i la robòtica a les pràctiques educatives representa una aposta ferma per un aprenentatge actiu, inclusiu i connectat amb la realitat”, va afirmar Mercè Andreu.
“No volem ser només usuaris, volem ser competents. Volem que els infants i els joves puguin escriure el seu futur”, va destacar l’alcalde Balmón.
Espais que sumen
Des de l’Àrea de Cultura Digital, volem posar en valor el paper d’aquestes trobades com a espais de confluència entre docents, centres, institucions i estudiants, que permeten créixer, compartir, establir sinergies i continuar innovant junts. La jornada és, any rere any, una mostra del que podem fer quan la tecnologia i l’educació treballen plegades per transformar l’aprenentatge.
Si us la vau perdre, podeu recuperar les ponències, la inauguració i les presentacions d’alumnes al canal de YouTube del Citilab.

Més informació a https://projectes.xtec.cat/pensament-computacional/formacio-robotica/jornades/xvii-jornada-de-programacio-i-robotica-educatives/