Detectem insults amb la IA? Promovem la comunicació no violenta

Etapa: 5è de primàira

Temporalització: Més de 20 hores

Usuari: Alumnat.

Àrees: Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural / Educació en Valors Cívics / Llengua Catalana i Literatura /
Competència digital.

Autor: Olga Armengol. Escola Sant Nicolau. Sabadell

Descripció de l’experiència:

CONTEXT:

Volem donar valor i importància a com ens comuniquem. Les paraules són importants per expressar-nos i donar a conèixer el que pensem, però parlem sempre amb prou respecte cap als altres? Som conscients del valor de la paraula i el significat de tot allò que diem? A l’escola, a les classes detectem que hi ha manques de
respecte i això provoca.

Les famílies i l’escola continuen sent els agents principals i primaris a la socialització de nenes i nens. En aquests espais, i de la mà de les persones que els componen, transmetre les qüestions fonamentals que els servirà en el desenvolupament personal és fonamental. A més, a les famílies i a l’escola és on poden aprendre a relacionar-se amb els altres, trobar bons models afectius, treballar-ne l’autoconeixement i l’autoestima i fomentar-ne els valors ètics.

En aquesta situació d’aprenentatge es treballa la igualtat per raó de gènere, raça o orientació sexual, així com la comunicació perquè no sigui violenta. Ens fixarem en quines paraules o expressions usades pels nens i nenes són respectuoses i quines impliquen una discriminació. Les activitats ajudaran a donar coneixement i consciència sobre el tema i a trencar estereotips per després entrenar la màquina d’IA (LearningML i Scratch 3.0) afegint comentaris i expressions perquè pugui classificar-los en cinc categories: comentaris respectuosos, manca de respecte (general), expressions homòfobes, expressions racistes i expressions masclistes.

És una activitat que servirà per col·laborar amb la comissió “Tolerància zero” del nostre centre educatiu (comissió formada per un/a representant de cada nivell
educatiu des de CM de primària fins a 4t d’ESO, per docents i pel DOP, amb la missió de conscienciar, treballar i acabar amb les discriminacions de qualsevol tipus i
amb el bullying).

REPTE: Elaborar un artefacte, una eina, que pugui detectar insults o discursos de comunicació violenta.

Entrenar i programar una màquina d’IA que detecti i classifiqui insults per raó de gènere, raça o orientació sexual (masclisme, racisme, homofòbia).

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES.

Coneixement del Medi Natural, Social:

C3. Resoldre problemes i reptes generant cooperativament un producte creatiu i innovador a partir de projectes interdisciplinaris, utilitzant diferents formes de raonament, com el pensament de disseny i el pensament computacional, per respondre a necessitats concretes

Educació en Valors Cívics i Ètics

C2. Actuar i interactuar atenent a normes i valors cívics i ètics, reflexionant sobre la seva importància per a la vida individual i col·lectiva, per aplicar-los de manera efectiva i argumentada en diferents contextos i amb la finalitat de promoure una convivència pacífica, respectuosa, democràtica i justa.

C4. Desenolupar l’autoestima i l’estima de l’entorn, a partir de la identificació, expressió i gestió de les emocions i sentiments propis i reconeixent i alorant els dels altres, amb la finalitat d’assolir una actitud empàtica i respectuosa eners un mateix, els altres i la natura

Llengua Catalana i Literatura

C10. Utilitzar un llenguatge no discriminatori i desterrar els abusos de poder a tra s de la paraula, per afavorir un ús eficaç, ètic i democràtic del llenguatge, i posar al servei de la consciència democràtica, la resolució dialogada dels conflictes i la igualtat de drets de totes les persones, les pròpies pràctiques comunicatives

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES DE LES COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Competència ciutadana

CC3. Reflexionar i dialogar sobre valors i problemes ètics d’actualitat, comprenent la necessitat de respectar diferents cultures i creences, cuidar l’entorn, rebutjar prejudicis i estereotips, i oposar-se a qualsevol forma de discriminació i violència —incloent-hi la violència masclista, LGTBI-fòbica, racista o capacitista— o fonamentalisme ideològic.

Competència emprenedora

CE1. Reconèixer necessitats i reptes a afrontar i elaborar idees originals utilitzant destreses creatives i prenent consciència de les conseqüències i efectes que les idees puguin provocar en l’entorn per proposar solucions valuoses que responguin a les necessitats detectades.

CE3. Crear idees i solucions originals, planificant tasques, cooperant amb altres i en equip, valorant el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme una iniciativa emprenedora, considerant l’experiència com una oportunitat per aprendre.

Competència personal, social i d’aprendre a aprendre

CPSAA 1. Conèixer les pròpies emocions, idees i comportaments personals i emprar estratègies per gestionar-los en situacions de tensió o conflicte, adaptant-se als canvis i harmonitzant-los per assolir els seus objectius.

CPSAA 3. Reconèixer i respectar les emocions i experiències dels altres, participar activament en el treball en grup, assumir les responsabilitats individuals assignades i utilitzar estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

CPSAA 5. Planificar objectius a curt termini, utilitzar estratègies d’aprenentatge autoregulat i participar

Competència digital

CD2. Crear, integrar i reelaborar continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que es reutilitzen.

CD3. Participar en activitats o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.

CD5. S’inicia en el desenvolupament de solucions digitals senzilles i sostenibles (reutilització de materials tecnològics, programació informàtica per blocs, robòtica
educativa, etc.) per resoldre problemes concrets o reptes proposats de manera creativa i sol·licitar ajuda en cas necessari.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE I CRITERIS D’AVALUACIÓ

  1. Interactuar amb els altres adoptant conductes cíviques i democràtiques en un marc de respecte, empatia i consideració adequada de les relacions afectives que s’estableixin.
    1. Participa activament en debats a classe, aportant opinions informades i respectant les perspectives dels altres.
    2. Entén que les diferències de sexe, raça o orientació sexual no condicionen les capacitats de les persones.
    3. Analitza i identifica actituds sexistes “normalitzades a la nostra societat i mostra sensibilitat sobre l’actual vigència de rols i estereotips de gènere.
  2. Elaborar i desenvolupar un producte final que solucioni un repte o necessitat d’acord amb diferents formes de raonament, com el pensament de disseny o el pensament computacional, i provant, en equip, els diferents prototips o solucions digitals fent ús de forma segura i responsable dels dispositius, eines, tècniques i materials adequats.
    1. Mostra perseverança en la cerca de la solució entenent les eines de les que disposa i la necessitat de fer i refer fins al producte final.
    2. Analitza de manera crítica l’efectivitat del producte final, tenint en compte els processos d’ideació, entrenament, creació i fiabilitat dels resultats obtinguts després de fer comprovacions.
  3. Conèixer el significat d’Intel·ligència Artificial, aprendre nocions bàsiques del seu funcionament intern per tenir informació suficient per usar-la amb criteri i saber-ne les conseqüències de biaixos que pot provocar un entrenament erroni.
    1. Mostrar interès en conèixer aspectes tècnics treballats completant les tasques demanades.
    2. Identificar la necessitat de ser ètic i inclusiu en la recopilació, ús i aportació de les dades per entrenar la màquina d’IA..
  4. Rebutjar els usos lingüístics discriminatoris i els abusos de poder a través de la paraula identificats mitjançant la reflexió grupal acompanyada sobre diferents aspectes, verbals i no verbals, que regeixen la comunicació, tenint en compte la perspectiva de gènere
    1. Defineix el vocabulari propi de cadascuna de les temàtiques següents: gènere, raça, ètnia i orientació sexual per saber identificar la diversitat existent i poder expressar-se amb propietat evitant el llenguatge discriminatori.
    2. Sap entendre les conseqüències de l’ús del llenguatge positiu i negatiu en les situacions descrites.
  5. Saber utilitzar les eines digitals proposades (Scratch 3.0, Teachable Machine, Learning ML) per crear els projectes demanats en les diferents activitats.
    1. Aplica els coneixements adquirits sobre programació i IA en la realització de tasques específiques dins del projecte, mostrant comprensió dels conceptes bàsics.
    2. Demostra habilitat en l’ús de les eines digitals específiques (Scratch 3.0, Teachable Machine, Learning ML) per a la creació i desenvolupament dels projectes tecnològics proposats.

SABERS

Amb la realització d’aquesta situació d’aprenentatge es tractaran els sabers següents:

Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural

  • Projectes de disseny i pensament computacional
    • Aplicació de les fases del pensament computacional en reptes complexos: descomposició del repte en parts més senzilles, reconeixement de patrons i elaboració de seqüències per a la resolució del problema o la creació d’un producte.
    • Planificació i aplicació de les fases del projecte de disseny: empatitza, defineix, idea, prototipa i avalua per donar resposta a una necessitat concreta.
    • Selecció i utilització de materials, objectes, eines (simuladors, editors de programació per blocs) i recursos analògics i digitals adequats per a la consecució del projecte.

Educació en Valors Cívics i Ètics

  • Autoconeixement i autonomia moral
    • Desenvolupament del pensament crític i ètic en situacions de debat a l’aula.
    • Reconeixement de la importància de l’ètica en l’establiment de normes presents a la societat
  • Educació emocional
    • Construcció de relacions afectives saludables a partir del reconeixement de la igualtat i del respecte mutu com a factors que les determinen en la relació entre iguals.
    • Coneixement de la interrelació entre els aspectes afectius i el desenvolupament de la sexualitat i la seva influència en el benestar emocional individual i col·lectiu, en el marc de projectes realitzats a l’aula.
    • Reconeixement de l’empatia com una habilitat emocional afavoridora del benestar mutu en les relacions amb els altres.
    • Identificació de fets, accions i actituds que poden derivar en situacions de relacions abusives i maltractament entre iguals en l’entorn educatiu.

Llengua Catalana i Literatura

  • Comunicació oral
    • Interacció oral adequada en situacions d’aula i en contextos formals pautats, amb respecte a les normes de cortesia lingüística.
  • Les llengües i els seus parlants
    • Ús d’un llenguatge no discriminatori i respectuós amb les diferències en la vida quotidiana.

DESENVOLUPAMENT DE LA SITUACIÓ D’APRENENTATGE:

Per dur a terme aquesta situació d’aprenentatge tindrem present el següent:

Distribució de les sessions:

En el llistat de sessions i activitats es poden distingir dos blocs: les que fan referència a Educació en Valors Cívics i Llengua Catalana i les que fan referència a Medi Natural i Social pel que fa a programació i intel·ligència artificial.

Cada proposta del projecte tindrà sempre una part del temps per presentar la tasca a tot el grup classe (en cas que la tasca sigui nova; si és la continuació de la sessió anterior que no han acabat, es farà un moment de conversa grupal per recordar què hem de fer i continuarem amb l’activitat) i una part del temps per treballar en gran grup, petit grup, parelles o individualment, en funció de la proposta.

Estratègies metodològiques i materials:

Per dur a terme aquesta situació d’aprenentatge s’utilitzarà l’EVA de Google Classroom com a suport a tota la informació així com l’enllaç a les activitats o arxius als que s’ha d’entrar. Aquest espai servirà per fer les entregues de l’alumnat. Els docents encarregats del projecte anirem fent el guiatge en aquest espai. Més endavant, en el desglòs de les sessions, s’anirà fent referència a les activitats.

Les activitats segueixen un ordre per ajudar a establir connexions entre les temàtiques. Les activitats plantejades els ajuden a adquirir coneixement a partir de diferents processos cognitius.

Es tenen en compte els diferents estils d’aprenentatge i això es veu reflectit tant en la varietat de metodologies que s’usen com en la diversitat de materials. Hi ha activitats que necessiten material específic per dur-se a terme i s’especifiquen en cada cas. Es combinen activitats vinculades amb la programació i pensament computacional ja siguin amb ordinador o desendollades. Tindrem present l’ús de diverses eines d’avaluació formativa. L’alumnat tindrà un diari d’aprenentatge en el qual anirà responent i recollint tot el treball fet. Aquest diari és en forma de presentació i en cada full tindran apuntades les instruccions que ajudaran a fer evident el seu aprenentatge.

S’anirà construint un mural en el suro de la classe a mesura que es vagin recollint paraules relacionades amb les tres temàtiques (racisme, masclisme i homofòbia). Els moments s’expliquen en les activitats amb la paraula mural.

Es provocaran debats en gran grup i en grups petits que ajudaran a reflexionar i construir el coneixement col·lectiu.

Al llarg de la SdA s’utilitzarà un diari d’aprenentatge. Al final de les sessions s’especifica amb DAp.

Agrupament:

Per dur a terme aquesta situació d’aprenentatge es faran diferents agrupaments en funció de les tasques:

  • Grups de 3 o 4 alumnes establerts per aquest trimestre a cada classe (7 grups de colors)
  • Gran grup
  • Parelles
  • Individual

ACTIVITATS D’APRENENTATGE I D’AVALUACIÓ

Activitat

Descripció de l’activitatd’aprenentatge i d’avaluació

Temporització

Activitats inicials
Què en sabem?

  • KPSI

Es passa el qüestionari inicial per donar a conèixer paraules que treballarem durant tota la SdA i així saber de quin punt parteix l’alumnat. (Document 0_KPSI).

  • La caixa de llimones

Donem una llimona a cada nen/nena (o una altra fruita), han de mirar-la atentament per detectar les diferències. S’ajunten tots en una caixa i cada nen/a ha de trobar la seva. Després de trobar-la la mestra les pela i les deixa a la caixa de nou i els demana que cadascú busqui la seva. L’objectiu és ensenyar que cada persona és igual al seu interior i que no importen les diferències externes. Recomanem parlar de diferències externes (alçada, color de pell, color de pèl, forma de la cara, ulls, boca, to de veu, etc.) i parlar de les semblances internes: òrgans vitals com a cosa més objectiva i les emocions com a elements universals.
(Gran grup).

  • Conversa

Debat sobre la riquesa de les diferències entre les persones. Esperem que surtin diferències a nivell de gènere, raça, identitat sexual. Si no és així, es provoca. Recollim totes les aportacions.

  • Presentació diari d’aprenentatge

S’explica a l’alumnat que tenen enllaçat al Classroom un diari d’aprenentatge del qual n’han de fer còpia i posar nom. L’enllaç de la seva còpia l’hauran d’afegir a una tasca del Classroom sense entregar (només al final de la SdA), d’aquesta manera podem anar veient el seu progrés.
Aquest diari està pautat per a cada activitat i sessió i ens acompanyarà al llarg de la situació d’aprenentatge per ser conscients de l’aprenentatge i dels dubtes que es vagin tenint. Es dedicaran els 10 minuts finals de cada sessió per fer-ho.

Definir les paraules “racisme”, “masclisme”, “homofòbia”.

En grup, definirem les paraules homofòbia, racisme i masclisme. Es poden escriure a la pissarra perquè tots tinguin la mateixa definició. És important assegurar-se que tots i totes les entenen per això cal dedicar temps a aquesta part. També es demanarà la reflexió individual sobre l’activitat de la llimona. (D.Ap: act 1 i 1.1)

1 sessió (2 hores)

Activitats de desenvolupament
Aprenem nous sabers

  • Visionat de vídeo

Es passa el vídeo “No lo digas por internet” tres vegades. La primera sense parar i les altres dues fent parades per
ajudar a interpretar la situació que està passant.


Joc de rol

El role play plantejat té l’objectiu de conscienciar sobre l’impacte que tenen en nosaltres els comentaris d’altres persones i veure com ens afecten tant en positiu com en negatiu.
Per a la situació negativa s’escull com a afectat un alumne/a amb bona autoestima i, el contrari, en la situació positiva.En les dues situacions es deixa que els “actors” surtin de la classe i es preparin de manera ràpida allò que se’ls demana.A classe, se’ls asseu en cadires esquena contra esquena simulant que estan parlant per algun dispositiu mòbil. És interessant adonar-se de com la cara de “l’afectat” va canviant segons el que sent (aquest no sap de què va fins al moment de l’actuació). Comentaris situació 1 i situació 2.
Finalitzats els role play, s’estableix diàleg en grup i s’omple un petit qüestionari per a la reflexió individual.
(D.Ap. act.2)


T’han insultat? Ho apuntem a la pissarra

De manera ordenada demanem als alumnes que surtin un per un a escriure paraules que, al llarg de la seva vida i en diferents contextos, els han dit i els han dolgut.
Reflexionem sobre les emocions sentides en rebre aquesta mena d’insults. També sobre si ells els han pronunciat alguna vegada.
Recomanem fer esment d’expressions com les següents: “Són només paraules, conjunt de lletres”, “Depèn del moment no m’afecta”, “No en faig cas”, “Segons qui m’ho digui no m’importa”, “Els amics ens comuniquem així”.
Entenem que les paraules tenen un valor, un significat i que ho hem de donar.
(D.Ap. act.2.1)
Full d’observació
S’explica el full d’observació d’agressions verbals als diferents moments de l’escola (classe, passadissos, patis, menjador…). Durant següents dies cada grup ha d’anotar tot el que vagi observant a l’escola sense distinció d’edat. L’objectiu és evidenciar la freqüència amb la que s’utilitzen insults.


RACISME

Visionat de vídeo i debat
PART1: Visionat del vídeo de Angelica Dass i el seu treball fotogràfic HUMANAE.
El vídeo d’Angelica Dass els fa reflexionar sobre el que vindrà tot seguit. Es pregunten sobre el color carn i s’adonen de l’error en fer servir aquesta terminologia ja que no respon a una realitat. L’objectiu és despertar una nova mirada.
PART 2: Sortim a demanar per les classes “el color carn” per veure què passa. Els resultats els apuntem a la pissarra. Fer-los conscients d’aquest nou aprenentatge. (D.Ap. act.3)
Debat
Sobre els conceptes de raça (també si és correcte o no el concepte) i els seus estereotips.
Anotar paraules sobre racisme
Oralment es recullen les paraules que creuen que són racistes. S’apuntaran en un full que s’enduran a casa per emplenar-lo amb l’ajuda de les famílies.
(Quan tornin el full, fer buidatge de les paraules recollides entre tots i posar-les al D.Ap.act 3.1. El buidatge el fa la docent per una qüestió de temps. Cal tenir present que serà el que ens ajudarà a entrenar la màquina). Mural.

Pintar autoretrat
Cada alumne utilitzarà una fotocòpia del seu autoretrat (treball realitzat en el 2n trimestre) per pintar-lo amb el seu color de la pell. Treball d’observació i reflexió.
Els resultats es penjaran a la classe per observar les diferències entre els diferents colors de pell. Ens inspirem amb el treball d’Angelica Dass, Humanae.


IGUALTAT DE GÈNERE

Resoldre l’enigma i debat
Es reparteix l’enigma i es demana als alumnes responguin individualment i en silenci. Compartim les respostes. Recomanem fer èmfasi en la paraula que pot generar dubtes: “eminència” per si es pensa directament en home.
Debat en gran grup. (D.Ap.act.4)
Visionat vídeo infoK
Visionat del programa d’Infok (TV3) sobre l’ODS nº5 “Igualtat de gènere”. Al final, proposa un repte que, sense fer-lo, ajudarà a debatre si el pati de l’escola és coeducatiu. Individualment, respondre a les preguntes al D.Ap. act.4.1.
Anotar paraules sobre masclisme
Oralment es recullen les paraules que creuen que són masclistes. S’apuntaran en un full que s’enduran a casa per emplenar-lo amb l’ajuda de les famílies.
(Quan tornin el full, fer buidatge de les paraules recollides entre tots i posar-les al D.Ap.act 4.2. El buidatge el fa la docent per una qüestió de temps. Cal tenir present que serà el que ens ajudarà a entrenar la màquina).
Mural.


HOMOFÒBIA
Lectura dramatitzada
Llegim l’obra de teatre “El reino de cerca” en veu alta. Es reparteixen els personatges (els principals entre ⅔ alumnes). Respectar papers masculins i femenins dependrà del que es consideri que és millor pel grup.
(En funció del temps que es tingui es pot representar).
Qüestionari obra de teatre
Es responen les preguntes de comprensió al D.Ap. act.5. (Treball individual). Es comenten les respostes en grup.
Visionat vídeo infoK

Visionat del programa d’Infok (TV3) sobre “L’homosexualitat al món”. Gràcies al mapa del món parlem de com diferent es viu el tema de diversitat sexual en diferents parts del món.
Reflexió
Es reparteix el full amb fotografies en el que, individualment, han d’escriure un peu de foto per a cadascuna d’elles. Prèviament cal explicar què és un “peu de foto” si no es coneix. Es comparteixen les respostes i s’apunten al D.Ap.
act.5.1

Anotar paraules sobre homofòbia
Oralment es recullen les paraules que creuen que són masclistes. S’apuntaran en un full que s’enduran a casa per emplenar-lo amb l’ajuda de les famílies.
(Quan tornin el full, fer buidatge de les paraules recollides entre tots i posar-les al D.Ap.act 4.2. El buidatge el fa la docent per una qüestió de temps. Cal tenir present que serà el que ens ajudarà a entrenar la màquina).
Mural


Full d’observació
Buidatge del full d’observació d’agressions verbals als diferents moments de l’escola (classe, passadissos, patis,
menjador…). Durant el buidatge s’aniran classificant les paraules segons siguin homòfobes, racistes o masclistes. El
més probable és que surti una nova columna d’insults genèrics.

Intel·ligència Artificial
PART 1:Dinàmica inicial amb aparellament d’imatges: trobar la parella, observar, explicar què hi veuen. L’objectiu és despertar interès i introduir el tema que començarem a desenvolupar. Obrir debat sobre els seus coneixements previs i les seves experiències.
PART 2: Què és la intel·ligència artificial? Nocions bàsiques, història i actualitat. S’explica a través de la presentació que també tenen enllaçada al seu EVA.

A practicar
S’adjunten els enllaços als jocs amb els que volem que practiquin al seu EVA (són els mateixos que surten al final de la presentació). (D.Ap. act. IA 1)
QUICK, DRAW!, AKINATOR, SPEECH API, CODE. (D.AP. act.IA 1.1)


Coneixem LearningML
PART 1: Expliquem l’eina LearningML per començar a entendre com entrenar una màquina. Ho fem amb imatges ja seleccionades i aportades per nosaltres. Pretenem fer una màquina de reconeixement de persones, en concret de la Mariona i el Triquell d’edicions passades d’Eufòria. Adjunt trobareu la carpeta amb les imatges que cal compartir amb l’alumnat. Una vegada fet l’entrenament utilitzarem imatges per provar si va bé (carpeta imatges test). En grups, (els deixem escollir el tipus d’agrupació d’entre 1 a 3). Caldrà adjuntar l’arxiu .json al D.Ap.act. IA 2 (s’explica com descarregar-lo a l’ordinador per adjuntar-lo després).
PART 2: (només si queda temps o pels que acabin abans). Igualment, en grups, els deixem practicar amb l’eina lliurement. Descobrint, imaginant i creant lliurement. Poden utilitzar l’entrenament per imatges o per text.
Adjuntar l’arxiu al D.Ap. act. IA 2.1.


Vinculem LearningML a Scratch
A partir del tutorial del creador de LearningML, Juan David Rodríguez García, entenem de quina manera es vincula
l’entrenament que hem fet de la màquina amb Scratch 3.0.
“Màquina detecta insults”
Vinculem el mural dels insults amb la IA.
Els proposem el projecte: Fer una “màquina detecta insults”. Cal entrenar la màquina amb les paraules del mural i
les del full d’observació escollides. Cal vincular-ho a Scratch on es farà el disseny d’una màquina. Tindran llibertat de
creació. S’inicia el projecte amb el temps que quedi de la sessió.

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

Activitats d’estructuració
Què hem après?

  • Diari d’aprenentatge

El diari d’aprenentatge és una eina valuosa per avaluar el progrés i l’aprenentatge dels alumnes en una situació educativa. En aquest enfocament d’avaluació, el focus recau en les reflexions individuals dels estudiants, cosa que els permet desenvolupar una comprensió més profunda dels conceptes i les habilitats apreses.
El diari d’aprenentatge és una col·lecció personalitzada d’evidències i treballs que l’alumnat recopila durant el procés d’aprenentatge. En aquest cas es tracta d’una presentació ja prèviament preparada i en la que aniran fent recull de reflexions, enllaços a documents, a projectes elaborats, exercicis pràctics i respostes a les preguntes que s’aniran fent durant la situació d’aprenentatge.
No només es tracta de recollir documents o evidència, sinó també d’incloure les reflexions individuals de l’alumnat sobre el seu propi aprenentatge. Així doncs, en cada diapositiva tindran l’oportunitat d’anotar el que no hagin entès
en aquella sessió o activitat.
L’avaluació principal de la situació d’aprenentatge se centrarà en les reflexions dels alumnes sobre el seu propi procés d’aprenentatge. Aquestes reflexions es registraran en el diari d’aprenentatge individual de cada alumne/a, on dia a dia hauran d’anotar els dubtes, certeses, opinions, aprenentatges i materials que han sorgit durant les diferents sessions de treball de la situació proposada.
Aquest diari serveix com un espai personal en què els alumnes poden expressar el seu progrés i comprendre millor com estan avançant en l’assoliment dels objectius proposats.
Des d’un inici, el diari d’aprenentatge es compartirà amb la docent per poder-ne fer el seguiment.
En acabada la SdA, cada alumne revisa que ho tingui tot fet i l’entrega a la docent.

  • Les rúbriques

L’ús de les rúbriques facilita una avaluació objectiva i estructurada de les tasques de l’alumnat. Proporcionen claredat sobre els criteris d’avaluació i ajuden l’estudiant a comprendre els criteris de realització. També permeten als docents donar retroalimentació específica per a la millora contínua de l’aprenentatge. En resum, les rúbriques són una eina eficaç per a una avaluació més justa i significativa. Aquestes s’utilitzaran en el projecte final amb l’eina CoRubrics i serviran per dur a terme una autoavaluació, coavaluació i heteroavaluació. La coavaluació serà entre grups de colors que serà amb qui es realitzaran els mapes conceptuals i els tríptics. S’utilitzaran amb la voluntat de fer reflexionar l’alumnat al voltant de l’aprenentatge que estem fent compartint diferents criteris de realització de les tasques. L’alumnat podrà consultar la rúbrica des de l’inici de la realització del projecte.

KPSI

Al final, es donarà el full perquè cada alumne comprovi l’evolució en les respostes, si n’hi ha hagut. És una mesura que ajuda a la metacognició per saber reconèixer i recordar tot el treball fet i, sobretot, a entendre l’evolució en l’aprenentatge de coneixements.

1 sessió inicial per presentar el material.
Utilitzar-lo cada vegada que es descriu a l’activitat

Es desenvoluparan al final d’acabar els
dos projectes.

10 minuts en iniciar i finalitzar la SdA

Activitats d’aplicació.
Apliquem el que hem après

Projecte
PART 1: Entrenament de la màquina amb el llistat de paraules i LearningML.

PART 2: Preparar una màquina dissenyada amb Scratch vinculat a l’entrenament fet amb LearningML.

Ensenyem i testegem la màquina companys/es d’altres cursos
Convidem a l’alumnat d’altres cursos a venir a veure i provar les nostres màquines. Prèviament els demanem que facin un llistat d’insults que alguna vegada els hagin dit o hagin sentit a l’escola. D’aquesta manera podrem posar a prova el funcionament de les màquines. Es distribueixen en grups i practiquem.

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

1 sessió (2 hores)

BREU DESCRIPCIÓ DE COM S’ABORDEN ELS VECTORS EN AQUESTA SITUACIÓ D’APRENENTATGE

Aprenentatge competencial. Aquest vector es treballa perquè proposem una situació d’aprenentatge que planteja aprenentatges amb sentit, partint d’una realitat actual i propera, que seran de llarga durada, amb un repte a resoldre i que serà beneficiós individualment i col·lectivament. Per resoldre aquest repte l’alumnat ha d’adquirir els sabers necessaris per desenvolupar aquelles capacitats de les accions que se li demanen.

Ciutadania democràtica, critica i compromesa. Partim que el nostre alumnat està format per persones amb una curiositat innata per comprendre el
món que els envolta, persones singulars amb múltiples potencialitats, capaces de mirar críticament i qüestionar la realitat, amb el compromís d’actuar en el present per construir el futur. Implica un profund respecte per les persones i l’entorn amb la voluntat de fer i dir perquè el món esdevingui un lloc millor per viure i conviure.

La universalitat del currículum. És present en aquesta situació d’aprenentatge perquè parteix d’una realitat propera de l’alumnat i assegura així la seva motivació i el seu compromís. A la vegada proporciona un entorn flexible i accessible on tothom hi pot tenir cabuda, ja que promou diferents formes de comunicació i expressió que permeten a l’alumnat posar en marxa les seves capacitats i estratègies per assolir entre tots i totes les fites marcades.

La qualitat de l’educació de les llengües aporta impuls en el domini de la llengua com a eina que ens ajuda a entendre el món, per poder compartir el coneixement. En aquesta situació es treballa l’aprofundiment del llenguatge poc respectuós per ajudar a millorar la comunicació.

Perspectiva de gènere. Aquest vector es treballa fent de modelatge com a docents, dirigint-nos a l’alumnat amb termes lingüístics lliures d’estereotips i prejudicis pel que fa al gènere, a més de vetllar perquè l’alumnat utilitzi els mateixos termes lingüístics lliures d’estereotips. Hi ha activitats en les que es fa esment dels prejudicis que té la IA per raó de gènere i ha de servir per promoure el rebuig i buscar fugir d’estereotips.

MESURES I SUPORTS UNIVERSALS

Aquesta situació d’aprenentatge està plantejada per dur-se a terme amb codocència en la majoria de les sessions: el tutor/a del grup i l’especialista de robòtica del centre (l’escola està desenvolupant un projecte d’innovació en programació i robòtica). Comptant amb els dos docents dins l’aula es pot fer un acompanyament més proper als alumnes que ho necessitin, per fer-los participar en les activitats, donant-los seguretat per aportar les seves idees i per ajudar-los a comprendre la tasca, quan sigui necessari. Algunes de les activitats s’adaptaran o s’oferiran ajudes específiques. En cas que hi hagi alumnat amb PI es marcaran uns objectius concrets per a cada cas i s’adaptaran les activitats que es considerin necessàries perquè l’alumne/a pugui assolir els objectius proposats, així com que pugui participar i aportar idees al seu grup, i ser-ne peça clau.
A continuació es detallen algunes de les mesures metodològiques que ajudaran a atendre la diversitat a l’aula:

  1. Treball cooperatiu en petit grup.
  2. Treball competencial sobre fets significatius per a l’alumnat.
  3. Entorn flexible on tothom hi té cabuda.
  4. Múltiples maneres per a la representació.
  5. Aprenentatge entre iguals.
  6. Utilització de diferents suports i recursos: digitals, visuals, auditius, material tangible.
  7. Introducció de formes flexibles de treball.
Scroll to Top