El descobriment d’Amèrica

Etapa: Primària

Temporalització:

Usuari: Docents.

Autor: Raúl Garcia Antolín. Escola Can Llong. Sabadell.

Quin tipus d’ús es fa de la IA

Ajuda en la programació de l’àrea o matèria, Preparació de recursos per als alumnes, Adaptació d’activitats per a alumnat amb característiques concretes

Descripció de l’experiència:

Activitat introductòria de l’Edat Moderna on el docent fa servir imatges generades mitjançant una IA per comentar i posar comú amb l’alumnat els coneixements previs que tenen sobre el Descobriment d’Amèrica. Les imatges mostren escenes de l’època, però amb inexactituds històriques, les quals hauran d’identificar en cada una. L’activitat comporta un debat i una sèrie de preguntes que posarà el punt d’inici de la Situació d’Aprenentatge.

Aspectes positius a destacar

  • Activitat engrescadora de cara a l’alumnat.
  • La IA integra de forma molt realista els elements distorsionadors.
  • Les imatges es poden reinventar amb elements que el docent consideri oportuns pel grup classe en concret.
  • Permet una conversa oberta que faci reflexió sobre el període històric.

Aspectes a tenir en compte

  • Les imatges han de proporcionar un element que obri debat sobre els aspectes que el docent vulgui desenvolupar.
  • Els alumnes poden no identificar algunes inexactituds històriques per manca de coneixements previs o concepcions alternatives i serà necessari guiar per part del docent.

ACTIVITAT D’AULA: Introducció al Descobriment d’Amèrica

Objectius:

  • Introduir el tema del Descobriment d’Amèrica d’una manera captivadora utilitzant imatges generades per Intel·ligència Artificial (IA).
  • Fomentar la curiositat i el pensament crític dels estudiants mitjançant la detecció d’elements ficticis o erronis presents a les imatges.
  • Iniciar un debat sobre la importància de l’exactitud històrica i la comprensió del context en la representació de fets històrics.

Materials:

  • Ordinador d’aula i panell digital
  • Imatges generades mitjançant IA
  • Material de treball sobre el tema creat pel docent.

DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ

Introducció del tema

  • Breu presentació del tema de treball per part del mestre/a sense demanar a l’alumnat els coneixements previs.
  • Explicació de l’objectiu de la sessió: utilitzar imatges generades per IA per introduir el tema i generar debat i reflexió.

Presentació de les imatges

  • Mostrar quatre imatges generades per IA relacionades amb el Descobriment d’Amèrica. Les imatges representen:
    • Imatge 1: Colom a la platja amb un vaixell modern darrere.
    • Imatge 2: Indígenes amb ulleres.
    • Imatge 3: La reina d’Espanya amb molts aliments americans, incloent-hi taronges i olives (aliments europeus)
    • Imatge 4: Un dinosaure en una escena d’indígenes contra soldats espanyols.
  • Projectar i comentant cada imatge i fomentar la participació dels alumnes plantejant preguntes de reflexió: “Què creieu que està passant en aquesta imatge?”, “quin error trobeu?”, “Quina creieu que va ser la reacció dels indis davant l’arribada dels europeus?” o “com reaccionareu a l’actualitat davant una invasió alienígena?, ¿Penseu que els indis se sentirien així?”

Debat

  • Iniciar un debat amb els estudiants sobre cada imatge. Es demanarà als alumnes a identificar elements que no s’ajustin a la realitat històrica i explicar per què.
  • S’introduiran preguntes guia per a cada imatge, com ara: Què sembla ser erroni o fictici en aquesta imatge? Quina informació històrica coneixem que contradigui aquesta representació?
  • Promoure la discussió sobre la importància de la precisió històrica en la representació d’esdeveniments i personatges històrics.
  • Obrir el debat entre els alumnes animant els alumnes a expressar les seves opinions i a respectar les perspectives diferents dels altres.

Reflexió final.

  • Recapitular els punts clau del debat i destacar la importància de comprendre les diferents perspectives històriques.
  • Animar els alumnes a seguir explorant el tema del Descobriment d’Amèrica a través del material de treball proporcionat pel mestre/a.

IMATGES GENERADES MITJANTÇANT INTELIGÈNCIA ARTIFICAL

RÚBRICA D’AVALUACIÓ

Criteris d’AvaluacióAE (4 punts)AN (3 punts)AS (2 punts)NA (1 punt)Puntuació
Comprensió del tema: Avaluació de la comprensió del tema del Descobriment d’Amèrica per part dels estudiants durant la presentació i el debat.Els estudiants mostren una comprensió sòlida i detallada del tema, identificant correctament
els elements històrics a les imatges i participant
activament en el debat.
Els estudiants mostren una comprensió adequada del tema, identificant la majoria dels elements històrics a les imatges i participant de manera constructiva en el debat.Els estudiants mostren una comprensió bàsica del tema, identificant alguns elements històrics a les imatges i participant de manera limitada en el debat.Els estudiants mostren una comprensió bàsica del tema, identificant alguns elements històrics a les imatges i participant de manera limitada en el debat.
Participació en el debat:
Avaluació de la participació activa i constructiva dels estudiants en el debat sobre cada imatge presentada.
Els estudiants participen activament en el debat, contribuint amb idees rellevants, respectant les opinions dels altres i
fomentant la discussió. Els estudiants participen activament en el debat, contribuint amb idees rellevants, respectant les opinions dels altres i
fomentant la discussió.
Els estudiants participen adequadament en el debat, contribuint amb algunes idees rellevants, mostrant respecte per les opinions dels altres i participant en la discussió.
Els estudiants participen de manera limitada en el debat, contribuint amb poques idees rellevants i mostrant poc interès en la discussió.
Els estudiants mostren una participació mínima en el debat, amb poques o cap contribució rellevant i manca d’interès en la discussió.
Anàlisi crític:
Avaluació de la capacitat dels estudiants per analitzar críticament les imatges presentades, identificant elements ficticis o erronis i explicant per què no s’ajusten a la realitat històrica.

Els estudiants duen a terme una anàlisi crítica detallada de les imatges,
identificant correctament els elements ficticis o
erronis i oferint explicacions clares i
fonamentades.
Els estudiants duen a terme una anàlisi crítica adequada de les imatges, identificant la majoria dels elements ficticis o erronis i oferint explicacions coherents.
Els estudiants duen a terme una anàlisi crítica
bàsica de les imatges,
identificant alguns
elements ficticis o erronis i oferint explicacions limitades.
Els estudiants mostren dificultats per dur a terme una anàlisi crítica de les imatges, amb una
identificació limitada
d’elements ficticis o erronis i explicacions poc clares o incorrectes.
Respecte i tolerància: Avaluació del respecte i la tolerància mostrats pels estudiants cap a les
opinions i perspectives diferents durant el debat.


Els estudiants mostren respecte i tolerància cap a les opinions i perspectives diferents, escoltant activament els seus companys i responent de manera respectuosa.Els estudiants mostren respecte i tolerància cap a la majoria de les opinions i perspectives diferents, tot i que poden mostrar algunes dificultats en escoltar activament i respondre de manera respectuosa.Els estudiants mostren un cert grau de respecte i tolerància cap a les opinions i perspectives diferents, però poden mostrar manca d’atenció o interès a escoltar activament i respondre de manera respectuosa.Els estudiants mostren manca de respecte i tolerància cap a les opinions i perspectives diferents, mostrant poc interès en escoltar activament i respondre de manera respectuosa.
Reflexió final:
Avaluació de la capacitat dels estudiants per reflexionar sobre els punts clau del debat i la importància de comprendre diferents
perspectives històriques.


Els estudiants fan una reflexió final completa i detallada, resumint els punts clau del debat i destacant la importància de comprendre diferents perspectives històriques.Els estudiants
fan una reflexió final adequada, resumint la
majoria dels punts clau del debat i mencionant la importància de comprendre diferents perspectives històriques.
Els estudiants fan una reflexió final bàsica, mencionant alguns punts clau del debat i la
importància de comprendre diferents
perspectives històriques.
Els estudiants mostren dificultats per fer una reflexió final, amb una comprensió limitada dels punts clau del debat i la importància de comprendre diferents perspectives històriques
PUNTUACIÓ GLOBAL
Scroll to Top