L’ús de la llengua, eix central de la jornada EmboLICa’t amb la llengua

L’equip LIC de la Catalunya Central vam celebrar la IX Jornada Pedagògica “EmboLICa’t amb la llengua, el passat 27 de juny, a la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic.

La benvinguda i presentació de l’acte va anar a càrrec de Sra. Elisabet Franquesa, regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic, i de la coordinadora dels Serveis Educatius de la Catalunya Central, la Sra. Anna Torruella.

Vam comptar amb docents de diferents centres de la Catalunya Central,  representants d’inspecció educativa, professorat de centres de formació d’adults, del Consorci de Normalització lingüística, de l’oficina municipal d’acollida…. i altres persones interessades en l’ús de la llengua catalana.

El professor de Psicobiologia de la Universitat de València, Ferran Suay, va oferir una xerrada inaugural amb el títol,Assertivitat lingüística per a docents”. Ens va parlar de l’hàbit de la submissió lingüística, dels prejudicis sobre l’ús del català, del canvi d’hàbits: què necessitem?, del rol de la consciència lingüística, i com podem progressar cap a l’assertivitat lingüística.

A mig matí, durant la franja de “l’hora del pati”, els assistents van poder visitar diferents espais, amb  experiències que promouen l’ús de la llengua:

• Aula multilingüe Anna Dodas, Servei municipal d’atenció al multilingüisme per aprendre, reforçar, ampliar i mantenir els coneixements de llengua catalana, castellana, anglesa i francesa. És un recurs gratuït adreçat a alumnat i professorat de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius i adults.
  • Mancomunitat La Plana. Projecte Perfils. ” Perfils és un projecte de la Mancomunitat La Plana, amb més de 10 anys de recorregut que pretén apropar el fet migratori als i les joves des d’una perspectiva acadèmica i humana”
  • Exposició “17 raons per parlar català” En el marc d’Igualada Capital de la Cultura Catalana, el Servei Local de Català d’Igualada i el Departament de Promoció Cultural de l’Ajuntament, organitzen la campanya 17 raons per parlar català.
  • Consorci de Normalització lingüística d’Osona. ” CNLOsona” Campanyes i recursos per al foment de l’ús de la llengua catalana. Projectes diversos: el VxL, teatre social, activitats de sensibilització.
  • Exposició: “Intermediació lingüística per part de menors” Els infants, joves i adolescents tenen un paper molt important en els processos migratoris. La immersió lingüística que viuen gràcies a l’escolarització els facilita l’aprenentatge de les llengües vehiculars, que a vegades adquireixen més de pressa que els seus pares i mares. Això fa que sovint es converteixin en «traductors i intèrprets naturals» per a progenitors i familiars, que confien en aquests joves i adolescents per poder comunicar-se amb els proveïdors de serveis públics (professorat, personal sanitari, personal dels serveis socials, etc. ) o per entendre la informació escrita que els arriba.
  • Videoprojecció: el català a les xarxes socials. A la xarxa trobem creadors de continguts digitals que utilitzen el català i que tenen molts seguidors. En som coneixedors?

A la segona part de la Jornada, es va poder seguir la taula rodona “La llengua damunt la taula”, amb la participació de Daniela de Mello, professora a l’INS Moianès; Melisa Belén, tutora d’aula d’acollida a l’Ins. Renaixença dels Hostalets de Pierola; Karim Bouloum, historiador i dinamitzador comunitari, i Maryam Badaoui, integradora social i treballadora del Consell Comarcal del Berguedà.

L’objectiu de la taula rodona era poder compartir l’experiència del procés migratori dels participants, per establir paral·lelismes amb l’alumnat que tenim als centres, i de l’aprenentatge i ús de la llengua catalana.

Finalment, vam tancar la jornada amb un taller de glosa, a càrrec de Cor de Carxofa, una associació de foment del glosat, que té com a objectiu la recuperació, la promoció i la difusió del glosat en català, entès com a gènere poètic i musical que consisteix a improvisar versos sobre una determinada melodia.

Des de l’Equip LIC volem agrair-vos la vostra  col·laboració i participació.  #embolicatamblallengua23