El passat 21 de maig, coincidint amb el Dia Mundial de la Diversitat Cultural per al Diàleg i el Desenvolupament, vam celebrar a l’Espai Bital la jornada Transformant la interculturalitat: experiències i diàlegs, que va aplegar 163 professionals d’arreu del territori.
Amb una participació superior al 80%, hi van assistir membres dels equips LIC (44%), tècnics i tècniques de serveis centrals i territorials (30%), representants d’entitats i ajuntaments implicats en els PEE, així com equips de centres educatius que van compartir experiències inspiradores i compromeses.
Després de la benvinguda institucional, que va recordar dues efemèrides significatives (la jornada de la diversitat cultural i els 600 anys de l’arribada del poble gitano a Catalunya), vam viure una conversa inicial carregada d’interpel·lació i emoció. Tot seguit, els assistents es van distribuir en quatre espais de diàleg simultanis que abordaven temes clau com el racisme dins l’aula, el paper de la llengua catalana com a eina d’inclusió, els discursos d’odi i la participació de les famílies des d’una mirada interseccional.
Els ALIC facilitadores van fer una gran tasca dinamitzadora, generant un clima de confiança i participació. A la tarda, les sales temàtiques van permetre aprofundir en experiències d’èxit relacionades amb l’acollida, el benestar, la perspectiva antiracista i el reconeixement.
La valoració ha estat molt positiva: es va viure com una jornada enriquidora, fresca i aplicable al context real dels territoris. Diversos participants han proposat replicar aquest format en clau territorial, convidant-hi entitats i professionals racialitzats per seguir transformant la interculturalitat des d’una perspectiva antiracista i interseccional.
Enllaç als materials de la jornada.

