Mentoria familiar: una proposta del Pla Educatiu d’Entorn de Cervera

El PEE de Cervera ha engegat un projecte de mentoria familiar, encara en estat de prova, que pretén crear espais participatius horitzontals on totes les famílies estiguin representades i puguin reflexionar conjuntament sobre les seves inquietuds i necessitats. 

A les trobades s’hi tracten temes com la relació de les famílies amb els centres educatius, la seva percepció sobre la salut i el benestar, la cohesió social i comunitat, o la criança i l’educació. 

L’objectiu final és organitzar unes jornades que acullin les famílies participants i les que ho desitgin, i els professionals implicats en totes les temàtiques esmentades, de manera que pugui donar resposta a les necessitats i inquietuds de les famílies del territori.

Fomentar la implicació de les famílies és un dels principals objectius del Pla Educatiu d’Entorn. La participació activa en la vida educativa dels seus fills i filles demostra tenir grans beneficis pel seu desenvolupament acadèmic, personal i social. 

Així doncs, per vetllar que les famílies estiguin representades dins PEE i participin en la presa de decisions, el PEE Cervera disposa d’una comissió específica, la comissió de Famílies, que treballa per dissenyar actuacions que donin resposta a les seves necessitats. 

En les reunions trimestrals de la comissió, en les quals participen els centres educatius, professionals que atenen famílies, membres de les AFA i representants de les associacions de les comunitats migrants, es va detectar la necessitat de fomentar la cohesió social i crear espais inclusius d’interacció familiar. Tanmateix, per aconseguir-ho, es va assenyalar que era imprescindible trobar persones referents que poguessin acompanyar, és a dir, ser mentores, d’algunes famílies que, per motius diversos, sovint es troba al marge, i que siguin, a la vegada, un punt de lligam entre elles i els centres educatius o altres espais de participació comunitària. En aquest punt, doncs, neix la mentoria familiar, una modalitat pensada perquè famílies ben diverses puguin esdevenir referents i col·laborin en la resolució dels reptes que es presenten, amb l’objectiu de fomentar la cohesió social i respondre a les necessitats, inquietuds i demandes identificades.

En la fase de disseny, l’equip del PEE Cervera va realitzar diferents sessions de treball, conjuntament amb un treballador social, per tal de definir un projecte de caràcter participatiu i horitzontal, per assegurar que els principals promotors i protagonistes fossin famílies. En una segona fase, es va demanar als centres educatius que pensessin en famílies que fossin referents naturals dins les seves comunitats —amb especial atenció cap a perfils diversos culturalment per assegurar la representativitat— i que volguessin participar activament. Un cop detectades aquestes famílies, les dinamitzadores del PEE van contactar amb elles per informar del projecte i motivar-les a formar-hi part. Finalment, es va acordar que els i les participants es reunirien un cop al mes, durant quatre sessions, per abordar temàtiques que els afecten en diferents àmbits i començar a crear, d’aquesta manera, una petita xarxa de famílies. Aquest primer contacte va ser essencial per marcar l’horari i els dies de les sessions, en funció de la disponibilitat de tothom. La participació és difícil en general, però la manca de conciliació no ha de ser una barrera més.

En total es duran a terme quatre trobades per poder arribar a acords sobre temes de rellevància. La proposta dels temes s’ha fet des de l’equip del PEE i parteixen de temes tractats en diferents comissions. Tanmateix, malgrat ser quatre són prou amplis i flexibles perquè incloguin aspectes ben variats. A més, en cas que les famílies ho considerin, l’estructura i el disseny poden veure’s modificats i ampliats. Els quatre grans blocs són els següents:

  1. Famílies i centres educatius. Ja s’ha dut a terme. 
  2. Famílies, cohesió social i comunitat. Ja s’ha dut a terme. 
  3. Famílies, salut i benestar. Es durà a terme dins el segon trimestre.
  4. Famílies, criança i educació. Es durà a terme dins el segon trimestre.

Al llarg d’aquestes sessions les dinamitzadores realitzen dinàmiques participatives que permetin extreure necessitats i idees claus, aprofitant al màxim les vivències i opinions de les persones participants, amplificant les seves veus, en definitiva. La mateixa experiència tindrà com a resultat la creació d’un grup de famílies conscienciades, motivades i actives que puguin començar a establir vincles de mentoria amb altres famílies dins del centre educatiu o dins les seves xarxes d’interacció social com associacions, veïns i veïnes, amistats, etc.

Per tal de donar visibilitat a aquesta iniciativa i ampliar aquesta xarxa, el disseny inclou la celebració d’una jornada —amb professionals i altres famílies— per difondre els resultats de les quatre trobades i fer una sessió de treball on tothom pugui ampliar les necessitats i, sobretot, aportar propostes per abordar les problemàtiques recollides. Aquesta jornada, al final del primer trimestre, no està del tot definida, però la voluntat és celebrar-la per primavera i iniciar-la amb la veu de les persones participants perquè exposin la seva experiència, a partir de l’exposició dels resultats obtinguts a les trobades –a través d’infografies resum que surten de cada sessió– i, finalment, fer una dinàmica dedicada a pensar propostes que donin resposta a les demandes manifestades. D’aquesta jornada s’espera extreure un recull d’actuacions les quals, a través de la comissió de famílies i altres grups de treball del PEE, es buscarà el servei, la persona, persones o col·lectiu que hauria de fer-se responsable de generar canvis.

Actualment, el projecte està pràcticament iniciant-se. La recent experiència ens ha demostrat la necessitat de crear espais participatius horitzontals on totes les famílies estiguin representades i puguin reflexionar conjuntament sobre les seves inquietuds sense el qüestionament dels i les professional, comptant, això sí, amb la nostra guia i acompanyament. Tanmateix, tot i creure en aquesta iniciativa, cal destacar que una de les dificultats més grans és trobar famílies que puguin comprometre’s a participar de manera prolongada, mantenir-les motivades al llarg del procés i que no responguin sempre a un únic perfil amb característiques homogènies poc fidels a la realitat cerverina. Cal, doncs, fer un gran desplegament i comptar amb tota la xarxa possible perquè ens arribi el contacte d’aquests referents naturals i esforçar-se per adaptar les trobades a un horari que resulti convenient a tothom.

En conclusió, la mentoria familiar és el primer pas per la consolidació d’una iniciativa comunitària que comporti la creació d’una xarxa de cohesió, cooperació i acompanyament familiar que pugui funcionar de manera autogestionada sense la supervisió constant d’una entitat o servei. D’aquesta manera s’espera que puguin sorgir altres projectes de mentoria, com persones voluntàries que puguin fer l’acollida a famílies un cop arribin a Cervera, o que els centres educatius puguin comptar amb persones de referència per fer consultes sobre aspectes relacionats amb la convivència i l’educació intercultural. 

Si més no, deixant de banda els objectius a llarg termini, esperem que sigui una experiència positiva i enriquidora per tothom qui en formi part d’una manera o altra. Agraïm enormement la participació de les famílies participants, la col·laboració dels centres educatius i altres serveis o entitats que ens han ajudat a construir aquesta nova activitat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>