- Introducció
L’objectiu d’aquest document és l’establiment d’una sistemàtica per definir, detectar, validar, promocionar i transferir les Bones Pràctiques en un centre educatiu en que la gestió es basa en les metodologies de la qualitat, està certificat segons la norma ISO 9001 o fins tot, ha desenvolupat en el seu sistema de gestió models d’excel·lència (e2cat o EFQM).
També volem fer esment en destacar la diferencia entre “millora i innovació”.
- Bona Pràctica
Una bona pràctica educativa és qualsevol petita o gran actuació, activitat o experiència, relacionada amb els processos d’E/A d’un centre educatiu. Una BP ha d’estar planificada, implantada i avaluada satisfactòriament, ha de donar resposta a una problemàtica determinada, els resultats obtinguts, a més a més de ser satisfactoris, han d’evidenciar, d’alguna manera i, en més o menys valoració, una millora de la eficiència i de l’eficàcia del procés ( PQiMC).
- Millors pràctiques
Nom que reben els processos o activitats reconeguts com exemplars, s’identifiquen normalment en els processos de benchmarquing.
- Innovació
Transformació pràctica d’idees en nous productes, serveis, processos o activitats. Una innovació és un trencament, un salt entre abans i després, a diferència de la millora en que solsament és fer-ho en més eficiència però seguin les metodologies o els paràmetres coneguts. Una innovació POT mantenir el QUE fem, però canvia completament el COM ho fem. (PQiMC).
- Característiques d’una Bona Pràctica
Les principals característiques que una Bona practica ha de tenir, són:
- Innovadora
- Transferible
- Factible
- Impacte positiu
- Planificació
- Lideratge sòlid
- Responsabilitats definides
- Sistema d’avaluació establert
- Implicació dels grups d’interès
- Peer recognition ( reconeixement dels professionals)
- Rellevància
- Sosteniabilitat
- Criteris per detectar i triar bones pràctiques
Els criteris per seleccionar una Bona Pràctica per avalar la seva presentació en una jornada o en un catàleg de bones pràctiques són:
- Donar resposta a una problemàtica prèvia, detectada en el centre.
- L’experiència que es presenta com a BP ha estat planificada, s’ha desenvolupat en el centre i s’ha avaluat.
- Tenim indicadors de resultat d’abans i desprès de la seva aplicació, per petita que sigui l’experiència i per simples que puguin ser els seus indicadors.
- Compleix , clarament, al menys en la meitat de les característiques d’una BP
- Esta situada en un dels eixos del model d’excel·lència e2cat; lideratge, marc estratègic, Gestió de les persones, Aliances, …
- Divulgació
La divulgació de la Bona pràctica es farà, banda de la seva presentació a la xarxa, a traves de la web del Projecte o d’altres d’ organitzacions associades per tal de fer-ne la transferència.
Els centres triaran la BP que considerin que reuneix millor les característiques definides per a una bona pràctica.
- Fitxa per presentar bones pràctiques
Veure annex : 1 Fitxa de Bones pràctiques
- Model per presentar BP
Enviar la fitxa a la coordinació del PQiMC o bé publicar-la directament a la base de dades del Moodle, desprès de la seva validació es publicarà al curs Moodle del PQiMC.
- Lloc per accedir a l’intercanvi de bones pràctiques
Cal accedir al curs Moodle del PQiMC, apartat del tema de bones pràctiques.
*** Important: l’accés es permet com a visitant