Normativa

Departament d’Educació

RESOLUCIÓ EDU/643/2022, de 9 de març, del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua dels centres educatius.

Des del curs 1998-1999 el Departament d’Educació ha impulsat, mitjançant el Programa d’innovació que desenvolupa el Projecte de qualitat i millora contínua (PQiMC), experiències per a la millora de la gestió en els instituts d’educació secundària que imparteixen formació professional inicial.

L’article 17, apartat 2, de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació professional estableix que les administracions públiques han de garantir, en els seus àmbits respectius, la qualitat de les ofertes formatives. L’article 2, apartat 2, de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, determina, que els poders públics han de prestar una atenció prioritària al conjunt de factors que afavoreixen la qualitat de l’ensenyament.

Amb aquest bagatge d’experiència i amb una perspectiva de futur es va aprovar l’Ordre EDU/432/2006, de 30 d’agost, per la qual es crea el Projecte de qualitat i millora contínua dels centres educatius, i se n’aproven les bases reguladores.

Per assegurar el seu desenvolupament en un nou context de modernització de la Formació Professional s’ha posat de manifest la conveniència de fer una actualització del Programa d’Innovació Projecte de qualitat i millora contínua dels centres educatius. Tot seguit s’indiquen els motius i les novetats que presenta.

Es té, com a referència, la recomanació que estableix el Marc de Referència Europeu aprovada per el Parlament Europeu i el Consell, de 18 de juny de 2009 i la recomanació del Consell de l’Unió Europea de 24 de novembre del 2020 sobre l’educació i formació professional (EFP) per la competitivitat sostenible, l’equitat social i la resiliència, així com el Reial Decret 1147/2011, de 30 de juliol, d’ordenació general de la formació professional del sistema educatiu on s’estableix el Marc de Referència de la Garantia de la Qualitat en la Formació Professional del Sistema Educatiu. També cal tenir en compte la Llei 10/2015, del 19 de juny, de formació i qualificació professionals, que desplega i fa propostes sobre el Títol V. de Qualitat del sistema de formació i qualificació professionals.

En aquest sentit, la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, es refereix a la voluntat d’avançar en la millora sistemàtica de la qualitat del sistema educatiu català i al compromís que les administracions han de garantir que els centres públics dels quals són titulars siguin referent de qualitat educativa i d’assoliment dels objectius d’excel·lència i d’equitat, que aquesta llei determina, i aconsegueixin la màxima eficiència en la gestió per afavorir-ne la qualitat.

L’Ordre ENS/303/2015, de 21 de setembre, sobre el reconeixement de la innovació pedagògica, determina a l’article 2 les modalitats d’innovació pedagògica i, entre d’altres, hi inclou els programes d’innovació, que consisteixen en plans d’acció que el Departament d’Educació prioritza i impulsa, i que tenen com a finalitat millorar els resultats del sistema educatiu adequant-lo al canvi i a l’evolució social.

El Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua, té com a objecte difondre i fer arrelar en els centres docents criteris i instruments de revisió, avaluació i redefinició permanent del treball, i es desenvolupa a través de cursos i seminaris específics, de jornades d’intercanvi d’experiències i, sobretot, de l’agrupació dels centres en xarxes de treball i comunitats d’aprenentatge, amb l’objectiu de donar-se suport mútuament i compartir experiències, metodologies, així com noves eines de gestió i millora.

En funció del grau de desenvolupament del sistema de gestió, el pla del Programa d’innovació es divideix en tres nivells:

El Nivell d’assegurament de la qualitat té com a finalitat millorar els resultats educatius i la cohesió social en els centres educatius, així com garantir la confiança dels grups d’interès, mitjançant la implantació de sistemes de gestió de la qualitat en base a la norma ISO 9001.

El Nivell de millora contínua de la qualitat té com a finalitat ajudar a assolir la millora en totes les àrees i processos dels centres educatius, en base a les propostes recollides al model d’excel·lència en la gestió de centres educatius (e2cat) del Departament d’Educació i la seva acreditació amb el corresponent contrast.

El Nivell d’excel·lència en la gestió educativa té com a finalitat ajudar a assolir uns resultats excel·lents de manera sostinguda a partir de l’organització, la gestió i el desenvolupament d’accions en un conjunt de dimensions o eixos que conformen una organització educativa que aspira a satisfer i excel·lir en la seva relació amb l’alumnat, i la resta de les parts interessades, a través de processos sistemàtics d’autoavaluació de centres i el desplegament estratègic de les propostes incloses al model e2cat que té com a referent el model europeu EFQM i el context normatiu del Sistema Educatiu de Catalunya.

Paral·lelament, aquells centres que participen al Nivell d’excel·lència en la gestió educativa o els que pertanyen al Nivell de millora contínua de la qualitat, poden participar en els projectes específics que el Programa d’innovació crea en funció de les propostes establertes al propi Programa d’innovació i els corresponents als Projectes de direcció que s’executen per assolir-les. Poden ser temes relacionats amb la gestió de la sostenibilitat, de la seguretat i la salut, de la digitalització, de la innovació o del coneixement, entre d’altres.

L’acompanyament que proporciona el Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua ajuda als centres a: orientar les actuacions per donar resposta a les necessitats formatives de l’alumnat, les famílies, les empreses, l’entorn social i els requeriments establerts; potenciar estratègies de desenvolupament i implicació de les persones que hi treballen; gestionar, de manera sistemàtica i transparent, els processos que es desenvolupen; fomentar la gestió dels processos en els fets, la mesura i la informació; fomentar la cultura de la millora contínua, la innovació i l’intercanvi de bones pràctiques amb altres centres; promoure el compromís col·lectiu i la coherència d’objectius en la definició i el desenvolupament dels valors, les polítiques i les estratègies de centre, i orientar el centre cap a la consecució de bons resultats en relació amb els seus objectius.

L’actual estructura del Programa d’innovació requereix actualitzar els requisits de participació i les obligacions dels centres.

Per tot l’exposat,

Resolc:

Establir l’organització del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua dels centres educatius, que es detalla a l’annex, que és d’aplicació a les convocatòries que es duguin a terme a partir de la seva aprovació.

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs d’alçada davant el conseller d’Educació, segons el que disposen l’article 76 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.

Barcelona, 9 de març de 2022

Àngel Luis Miguel Rodríguez

Direcció General de Formació Professional

Annex

Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora continua dels centres educatius.

1. Finalitat i objectius específics.

1.1 La finalitat del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua és impulsar la cultura de la gestió de la qualitat, proporcionant suport als centres educatius en la recerca de l’excel·lència educativa i la satisfacció dels seus grups d’interès a través de la millora del seu sistema de gestió, per aconseguir:

a) Orientar, de manera permanent, el funcionament del centre cap a la millora contínua de la qualitat dels ensenyaments que s’hi imparteixen.

b) Satisfer les necessitats i les expectatives educatives de les persones que reben o utilitzen, directa o indirectament, els serveis del centre: alumnat, famílies, empreses, centres superiors, entorn social i altres.

c) Aconseguir la satisfacció de l’equip humà que hi treballa.

d) Aconseguir els objectius de qualitat determinats per a l’obtenció dels resultats clau del centre, és a dir, l’equitat i l’excel·lència del servei educatiu proporcionat.

1.2 Objectius específics.

Els objectius específics del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua són els següents:

a) Definir un sistema de gestió del centre basat en quatre pilars fonamentals: la planificació, l’execució, l’avaluació i la millora contínua de totes les activitats que s’hi realitzen.

b) Realitzar processos periòdics d’autoavaluació global del centre basats en el model e2cat, per tal de disposar de dades que permetin endegar plans i processos de millora.

c) Desplegar plans de millora de l’ensenyament que imparteix el centre, mitjançant l’ús de metodologies de qualitat i la participació en equips de treball dels diferents membres de la comunitat educativa, d’acord amb la millora a realitzar: professorat, personal d’administració i serveis, alumnat i famílies, entre d’altres.

d) Desplegar sistemes de recollida i anàlisi de l’opinió i les necessitats dels membres de la comunitat educativa professorat, personal d’administració i serveis, alumnat i famílies. Com també de l’entorn social i econòmic del centre, sobre el funcionament i l’ensenyament que s’hi imparteix.

e) Formar persones del centre en metodologies de millora de la qualitat i d’autoavaluació, com també de dinamització d’equips de millora.

f) Definir quadres d’indicadors dels diferents processos i activitats que es desenvolupen en el centre, i del centre globalment, per tal de poder obtenir dades, com més fiables millor, i endegar processos sistemàtics d’avaluació i millora.

g) Gestionar les activitats docents i no docents del centre, de manera sistemàtica, d’acord amb els processos prèviament definits, tot comparant els resultats obtinguts amb els previstos i prenent les mesures correctives o de millora adients.

h) Consolidar una estructura organitzativa en el centre que planifiqui, impulsi i segueixi les estratègies de qualitat.

i) Implicar equips de persones del centre (professorat, alumnat, personal d’administració i serveis, famílies i altres) en el desenvolupament d’estratègies de qualitat i el pla de millora.

j) Desenvolupar un model de planificació i direcció estratègica i instruments de seguiment i avaluació integral del centre.

k) Valorar els processos i els resultats de les actuacions endegades i proposar actuacions generals de millora.

2. Òrgan gestor

El Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua dels centres educatius es gestiona per la Direcció General de Formació Professional del Departament d’Educació.

3. Convocatòria

La Direcció General de Formació Professional convoca, mitjançant resolució publicada al DOGC, el procés de selecció dels centres educatius que han de ser inclosos en el Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua.

4. Requisits de participació

4.1 Generals.

Poden participar en les convocatòries públiques els centres educatius de Catalunya que reuneixin els requisits següents:

a) Disposar d’un pla d’actuació definit al projecte de direcció que inclogui objectius i actuacions relacionats amb el tema de la gestió de la qualitat, i un compromís explícit de la direcció d’assumir i liderar el centre cap a la integració de la gestió de la qualitat i la millora contínua, com a sistema únic de gestió en el centre. En el cas de no disposar de projecte de direcció, el compromís de la direcció de incloure-ho.

b) Disposar de la documentació de gestió de centre que determina el Departament d’Educació o el compromís d’elaborar-la el primer any de participació en el Programa.

Aquesta documentació ha d’estar clarament identificada com a documentació del centre i estar disponible per a qualsevol membre de la comunitat educativa.

c) Designar una persona, amb coneixements de gestió de la qualitat d’un centre educatiu, com a coordinadora del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua.

En cas que el centre no disposi de la persona amb la formació adequada, haurà d’assignar-ne una que estigui en disposició d’assistir als cursos de formació inicial en qualitat i millora contínua que organitza la Direcció General de Formació Professional.

La persona coordinadora del Programa d’innovació, en el cas dels centres públics, s’ha de designar preferentment d’entre les que tinguin la destinació definitiva en el centre i, en tot cas, l’assignació s’ha de fer tenint present la previsió de continuïtat al llarg del Programa d’innovació.

d) Disposar de professorat amb una formació bàsica mínima en metodologies de gestió de la qualitat o que estigui en disposició d’assistir als cursos que organitza la Direcció General de Formació Professional.

4.2 Específics.

A les resolucions de convocatòria pública es podrà incloure l’exigència d’altres requisits, així com determinar el tipus de centres que hi podran participar, entre els quals hi haurà, almenys, els centres de titularitat pública de formació professional, i els centres públics d’ensenyaments de règim especial, que compleixin els requisits establerts a la base reguladora 5 de la present ordre, així com les especificitats establertes en la corresponent convocatòria per seleccionar els centres educatius que han de ser inclosos en el Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua.

5. Compromisos dels centres participants

La participació del centre en el Programa d’innovació suposa l’acceptació dels compromisos següents:

a) Implementar un model de gestió de la qualitat i estar en disposició d’obtenir la certificació acreditativa, si escau.

b) Assumir que el lideratge i la implementació del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua en el centre corresponen al director o directora i la resta de l’equip directiu, conjuntament amb la persona coordinadora de qualitat.

c) Formar part de la xarxa que li assigni el Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua. El centre assumeix el compromís amb la Direcció General de Formació Professional de tenir establert, en un termini de dos anys, un sistema de gestió de la qualitat i, si així ho decideix, d’anar a la certificació externa el tercer any, en què el sistema ha d’estar plenament implementat.

En un període de quatre cursos, des de l’entrada al Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua, el centre ha d’estar en condicions d’assolir la certificació de qualitat i de treballar, plenament, d’acord amb les seves metodologies i objectius i amb el programa comú de la resta de centres certificats.

En el supòsit que un centre no hagi assolit la certificació de qualitat en el període màxim establert en el paràgraf anterior, el curs següent deixarà automàticament de formar part del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua, excepte que presenti una sol·licitud de pròrroga i aquesta sigui acceptada per la Direcció General de Formació Professional.

Aquesta sol·licitud de pròrroga només es podrà presentar una sola vegada i per un màxim de dos cursos. S’haurà de presentar a la Direcció General de Formació Professional abans del 31 de juliol del quart curs des de l’entrada al Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua, acompanyada d’un pla d’actuació i d’un compromís per part de la direcció del centre d’assolir la certificació dins d’aquest nou termini.

L’acceptació de la pròrroga estarà subjecte a la prèvia valoració positiva per part dels tècnics de la Direcció General de Formació Professional.

Si, un cop finalitzat el període establert en la pròrroga, el centre no ha assolit la certificació de qualitat, aquest quedarà automàticament desvinculat del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua.

d) Constituir un o més equips de millora anuals per al desenvolupament del pla d’actuació.

e) Participar en les activitats individuals i grupals de desplegament del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua de la Direcció General de Formació Professional, entre les quals cal destacar les reunions de xarxa, la constitució d’una comissió de qualitat en el centre i la participació en les activitats de formació de la Direcció General de Formació Professional.

f) Seguir el programa general de treball de la xarxa on s’integri el centre, establert des de la Direcció General de Formació Professional.

6. Dotació de recursos

6.1 Els centres seleccionats rebran per part de la Direcció General de Formació Professional:

a) Assessorament en els models i normes de gestió de qualitat i millora contínua.

b) Formació i intercanvi d’experiències i coneixements, a través de les xarxes intercentres, adreçada al director o directora, coordinador o coordinadora de qualitat i, eventualment, a altres membres de l’equip de direcció i coordinació.

c) Documentació i eines informàtiques, per a la gestió del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua (models i exemples d’altres centres).

d) Ajuts pel finançament de les despeses derivades de la certificació externa en els centres públics dependents del departament d’Educació que imparteixen ensenyaments professionalitzadors, si s’escau.

6.2 La Direcció General de Formació Professional ha de facilitar la formació i els mitjans necessaris que en cada moment es determinin, per implementar i desenvolupar un sistema de gestió que cerqui la qualitat total al centre.

7. Desenvolupament del Programa

Els centres seleccionats desenvoluparan el Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua mitjançant:

a) La integració en la xarxa de treball intercentres.

b) La participació, a través del campus virtual, d’intercanvi d’experiències i recursos de l’entorn virtual de formació

c) La participació en les jornades i trobades de les xarxes de qualitat per a l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques.

d) El desenvolupament de les actuacions establertes en el programa de treball definit per la Direcció General de Formació Professional: a’) realització d’una diagnosi de centre i elaboració d’un pla de millora; b’) creació d’equips de millora; c’) elaboració i implantació d’un model de gestió de la qualitat del centre i certificació; d’) realització d’una autoavaluació de centre segons el model e2cat o EFQM; e’) elaboració d’una memòria de contrast e2cat o EFQM i certificació, si escau.

e) El desenvolupament de la planificació estratègica i d’un sistema d’indicadors de coordinació i avaluació integral del centre, com a eines de gestió.

f) Altres propostes de xarxes específiques per a la certificació de normes i/o de generació de nou coneixement (comunitats de pràctica).

8. Certificació de les activitats

8.1 Les reunions de xarxa formen part del Programa de formació permanent i, com a tal, són certificables per la Direcció General de Formació Professional, com a activitats de formació per al professorat participant, si es compleixen les condicions establertes.

8.2 Tenen la consideració d’activitat d’innovació educativa, sempre que es duguin a terme durant tot un curs acadèmic, les activitats següents:

a) La coordinació del Programa en el centre.

b) La participació en l’equip o equips de millora del centre.

c) La participació com a membre de la comissió de qualitat del centre.

d) La participació com a persones auditores o avaluadores e2cat en altres centres de la xarxa.

e) La participació en l’autoavaluació, l’elaboració del pla de millora del centre i la redacció de la memòria de contrast (e2cat o EFQM).

A cada persona participant a les activitats esmentades li correspon un sol certificat per curs, encara que participi en més d’una activitat.

8.3 El director o directora del centre, durant el mes de juliol del curs corresponent, trametrà a la Direcció General de Formació Professional la relació de persones (nom, cognoms i NIF) que durant tot el curs acadèmic han dut a terme efectivament les activitats previstes en el apartat anterior. El Departament d’Educació emetrà el certificat corresponent.

9. Memòria de seguiment i avaluació del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua

Els centres trametran anualment, una memòria del desplegament, la situació dins el centre i l’avaluació del Programa, a la Direcció General de Formació Professional.

Del resultat d’aquesta memòria i de la valoració que en facin els responsables del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua, es derivarà la decisió de romandre en el mateix nivell, de passar al següent o de finalitzar la participació en aquest Programa.

10. Inspecció

La Inspecció d’Educació supervisa i assessora el desenvolupament del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua.