Dia Internacional per a l’Educació No Sexista 2022

21 de juny. Dia internacional per a l'educació no sexistaA 21 de juny, recordem que cal reflexionar, revisar-nos i superar el sexisme, transmès com a currículum ocult, en la pràctica educativa.

Per avançar en un món més just per a dones i homes…

• Cal que posem en valor la sostenibilitat de la vida i les fites de les dones i del feminisme. Superem l’androcentrisme!
  • Cal que nens i nenes, homes i dones desenvolupem qualitats com la tendresa, la fortalesa, l’empatia, la valentia… Eduquem persones completes!
  • Cal que donem importància a l’afectivitat, fomentant l’autoestima i la comunicació interpersonal. Treballem perquè la masculinitat s’obri al món de la cura!
  • Cal que fomentem estudis sense biaix de gènere. Les dones i els homes som necessaris arreu!
  • Cal que facilitem l’aprenentatge de l’alumnat per a la vida afectiva i sexual saludable basada en la igualtat de gènere. És una qüestió de drets!
  • Eduquem amb perspectiva de gènere, des d’un currículum inclusiu. Apostem per la coeducació!

Blog del Coeduca’t. En el blog del Programa Coeduca’t amb el currículum, hi trobareu recursos que ajuden els centres a treballar aspectes bàsics de coeducació, de perspectiva de gènere i de sexualitat. Entre els quals:

Proposta didàctica sobre l’ODS 5. Entre les Propostes sobre els ODS, d’enfocament globalitzat al voltant de cadascun dels 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS), hi ha la proposta didàctica sobre l’objectiu 5: aconseguir la igualtat de gènere i empoderar totes les dones i les nenes. Cadascuna de les propostes va acompanyada amb el vídeo del programa “Objectiu 2030” del Club Super3 que correspon a l’ODS del repte.

STEAMcat. ODS5. Dins del programa d’innovació pedagògica STEAMcat, es fa especial esment a fer arribar la ciència les nenes i noies i lliure d’estereotips sexistes.

Programa formatiu de prevenció de la violència masclista. L’objectiu del programa formatiu és dotar l’alumnat i les famílies, i també les i els docents, d’eines i recursos que els permetin identificar i abordar la violència masclista, a segon cicle de primària i a l’ensenyament secundari.

Les escoles lliures de violències. Aquest pla està adreçat a tots els centres educatius amb l’objectiu d’acompanyar en les situacions de violència. Disposa de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV), que proporciona atenció, acompanyament i assessorament a infants i adolescents que viuen situacions de violència, acompanyament a les direccions de centres i als docents per a l’activació del protocol. Aquest treball es duu de forma coordinada amb els serveis territorials, serveis educatius, centres i el canal UsApps per comunicar les situacions de violència. Per a la comunicació de casos: 900923098 i usav.educacio@gencat.cat.

Famílies. Igualtat de gènere. Espai on es faciliten orientacions i recursos per promocionar des de les famílies la igualtat de gènere, per edats. Ressaltem la presentació de Recomanació.

Recull de llibres de coeducació. La Biblioteca del Departament d’Educació proporciona llibres de coeducació en línia i més recursos.

Tractament lingüístic del gènere en el Departament d’Educació. Recomanacions de criteris lingüístics per elaborar documents més inclusius quant al gènere i dur a terme el modelatge en la llengua indispensable per fer efectiva la coeducació.

Nous aprenentatges, nous espais. Document publicat a abril 2022 sobre l’ús i la construcció d’espais als centres educatius, d’interès per implementar la coeducació i fomentar que l’alumnat sigui el centre de l’aprenentatge.

Bibliografia sobre coeducació. Llibres de coeducació en línia i més recursos.

#Lesescoleslliuresdeviolencies #coeducat