
Escola Domeny (Girona)
Línia 6: La biblioteca escolar com a agent d’impuls a la lectura entre el professorat
Docents
Objectius:
Visibilitzar la biblioteca del centre.
- Oferir la claustre l’oportunitat de participar en un laboratori de lectura.
- Reflexionar sobre les competències que es treballen amb els laboratoris de lectura.
- Promoure el gust per la lectura entre els docents del centre.
Aquest any a l’Escola Domeny han engegat el curs d’una manera molt especial! Ja fa anys que els alumnes de l’escola gaudeixen dels laboratoris de lectura que es proposen des de la biblioteca escolar. Els mestres del claustre tenien enveja…: “I a nosaltres no ens en prepararàs cap?”, preguntaven a la Carol, la responsable de la biblioteca escolar.
I tal dit, tal fet! El dia 1 de setembre tot el claustre de l’escola va estrenar el laboratori Plac, plic, plec!, on van poder observar com estan enquadernats els llibres i què és pròpiament el plec dels llibres. Però… i el plec central o nervi? Sabeu què és? Sabeu que en alguns àlbums il·lustrats el nervi s’utilitza com un element narratiu?
El laboratori va constar d’una introducció (amb la pertinent destrossa de llibres en aquest cas!), una lectura conjunta, una lectura autònoma o en petit grup i la cloenda o posada en comú per finalitzar l’activitat.
Va ser un laboratori molt especial! Per una banda els mestres van poder gaudir en pròpia pell de l’experiència del laboratori. En aquest cas no eren només espectadors sinó que n’eren els protagonistes! Per altra banda, van crear un espai per parlar dels laboratoris de lectura: què ofereixen als alumnes? Quines habilitats s’hi treballen? En què es diferencien d’altres tipus de dinamitzacions de lectura? Què ens emportem d’una d’activitat així? Finalment, els mestres es van endur un bon recull de llibres i idees per portar a les seves aules.

La valoració va ser molt positiva i a l’Escola Domeny els agradaria poder incorporar a l’escola els laboratoris per als adults! Potser la pròxima vegada convidaran els pares i mares de la seva comunitat educativa?
Per acabar, l’Escola Domeny voldria donar les gràcies a les Biblioteques de Girona per la seva idea inicial i la seva disposició (amable com sempre!) a buscar-los els llibres necessaris.

