Projecte “nius”

Amb els alumnes de cicle inicial de l’escola Jean Clerc de Prada hem dut a terme el «projecte nius» que ens ha ocupat tres jornades de treball compartit: una jornada a l’escola i dues sortides de camp. El projecte nius consisteix a preparar caixes nius i menjadores per a mallerengues, col·locar-les al bosc a l’hivern, fer un seguiment i finalment tornar a finals de primavera a comprovar si han niat o no.

Durant la primera jornada de treball a l’escola, després de presentar el projecte als alumnes i veure quins eren els objectius, varem preparar les caixes nius envernissant-les amb oli de lli per protegir-les de les inclemències meteorològiques. Un cop les caixes nius preparades, cada alumne va elaborar un mòbil de paper de mallerengues i varen preparar menjadores amb oueres de cartró. Amb això, ja ho teníem tot llest per fer la sortida.

I el dia de la sortida carregats amb les caixes nius i les menjadores vam anar fins el bosc del bastard. Un cop al bosc, després d’analitzar els millors llocs possibles, vam col·locar les caixes i les menjadores ben a prop. I aprofitant que érem allà, vam estudiar quins arbres hi havia al bosc i en quines espècies havíem instal·lat les caixes nius. L’alumnat, repartit en grups, eren els custodis d’una caixa i al llarg de l’hivern, amb els seus familiars, han tornat al bosc a posar menjar a les menjadores i visitar que la caixa niu estigues tot correcte.

Finalment, a finals del mes de maig, tornem al bosc a veure com s’havia passat. De vuit caixes nius, n’han niat sis, una de les quals encara hi havia cinc ous a dins. Per la resta, les petites mallerengues ja han envolat. Tot i que no sabem el número de cries nascudes, no hem trobat cap resta de cria morta per tant suposem que entre quatre i sis cries per niu han nascut gràcies al nostre treball. Els nins i nines han tancat el projecte a l’escola realitzant un petit text i un dibuix amb els aprenentatges adquirits, però sobretot han contribuït a fer créixer la comunitat de mallerengues del bosc del bastard.