Recull d’articles sobre l’educació en temps de pandèmia

Titol, enllaç i font Autor Data Organització Temes
Tardor 2020

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Ensenyar o acompanyar? La tasca docent durant el confinament

El diari de l’educació

Aina Tarabini i Judith Jacovkis 17-6-20 Professores de Sociologia de l’Educació
L’educació és essencial?

El diari de l’educació

Joan Domènech 16/6/2020 Mestre. Exdirector de l’Escola Fructuós Gelabert
L’escola pública és a l’UCI

Nació Digital

Laia Roca 10/06/20 Redefinir el sistema educatiu públic.

Cal buscar un pla integrador, sistèmic, transformador i liderat per professionals de l’educació.

Quina escola és possible?

Congrés d’Educació Pública

Noa Padín i Judit Villar 10/06/20 Mestra i metgessa
Photos: how the pandemic has changed education

CNN

Allison Collins

Austin Steele

09/06/20 Fotografies dels canvis en l’educació a causa de la COVID-19.
Nova governança educativa per després de la pandèmia?

Diari de l’educació

Salvador Carrasco 08/06/20 Patronat de Fundesplai. Catedràtic de Sociologia

 

 

Nova governança educativa: menys burocràcia, rol de la inspecció, nova normativa, nou model de polítiques públiques d’infància, joventut i família.
Recerca escoles confinades. Fer de docent en un context inèdit Aina Tarabini

 

Judith Jacovkis

08/06/20 UAB

GEPS

Usos del temps durant el confinament

Teletreball durant el confinament

Ara ens toca als mestres, i s’ha de sentir la nostra veu

Ara.cat

Jordi Carmona 06/06/20 Mestre i director d’escola

 

 

Paper dels docents
Caldran 9.000 nous docents per al curs vinent, segons el govern

324 notícies

Redacció 06/06/20  

 

Reobertura dels centres escolars al setembre: calen molts docents

“reforç de milers i milers de docents per donar resposta a la necessitat dels alumnes i les seves famílies”.

Seran sis mesos sense anar a l’escola

Nació digital

Jordi Muñoz 06/06/20 UB

 

 

Causes del fracàs de l’obertura de les escoles

L’excepcionalitat escolar

 Educació ofereix recursos per a l’alumnat que torna a l’escola 04/06/20 Generaltat de Catalunya

 

Regió 7

Recursos i orientacions d’experts per atendre les necessitats emocionals de l’alumnat.
Entrevista a Mercè Gisbert

Magisterio

Sasry Marquès 03/06/20 URV

Grup d’investigació ARCET dins Observatori Competència Digital Docent

Competència digital docent
La FAPAC estima que a 1r d’ESO fan falta un miler de places i parla de col·lapse

Diari de l’educació

Víctor Saura 03/06/20 FAPAC

 

 

Col·lapse de l’escola pública per manca de places per a tot l’alumnat

Concerts educatius

La escuela apunta a la supresión del título de ESO y su cambio por un certificado sin límite de suspensos

El Mundo

Óscar Sanmartín 03/06/20 El CEE proposa al Ministerio una certificació per a tot l’alumnat, sense límit de suspensos, que habiliti l’accés a altres vies formatives.
El aire libre como aliado para una vuelta a las aulas diferente

El País

Beatriz Lucas 03/06/20 EDNA

 

EDNA presenta un protocol i propostes per adaptar-se a la nova realitat post-covid.

Convertir els espais exteriors i l’aire lliure en aliats del procés educatiu.

Adequar espais i horaris al clima.

Proposta per a l’excel·lència en la privacitat de dades i la digitalització democràtica dels centres educatius

 

El Departament d’Educació cercarà programari que respecti la privadesa dels menors a les escoles catalanes

Vilaweb

Xnet

 

 

 

 

 

 

 

Arnau Lleonart

 

Juny 2020

 

 

 

 

 

 

 

03/06/20

Xnet

 

 

 

 

 

 

 

 

Servidors segurs i respectuosos amb els drets humans, eines auditables, formació i capacitació digital de la comunitat educativa, altres qüestions transversals

 

 

Acord del DE amb la plataforma XNET

La educación formal acaba con nuetra motivación intrínseca por aprender

El País

Eric Mazur 03/06/20 Expert en innovació educativa

 

 

Aprenentatge interactiu allunyat dels models tradicionals de classe magistral i memorització
Així reobren escoles i instituts després d’11. Setmanes, amb recels i mesures sanitàries

324 notícies

Redacció 01/06/20  

 

Reobertura del 99% dels centres al mes de juny.

Mesures sanitàries.

Crítica d’USTEC i FaPaC.

Preguntes i respostes.

Entrevista a Ismael Palacín

Nació digital

 

La fundació Bofill alerta que la crisi pot agreujar la segregació

Nació digital

 

Pep Martí 27/05/20

 

 

 

 

 

 

15/05/20

Director Fundació Bofll

 

 

 

Pla de reobertura de les escoles

Segregació

Bretxa digital

Drets confinats CNJC 25/05/20 CNJC Mesures urgents i permanents exigibles a l’administració davant la situació de pandèmia
Els docents jubilats volen ser part de la solució educativa

Diari de l’educació

Víctor Saura 25/05/20 Suport als centres educatius en l’emergència educativa del setembre
Carta a les colles de sisè

El Diari de l’Educació

Jaume Cela 24/05/20 Escriptor, pedagog i mestre Referència a la festa de comiat de sisè.

Incertesa pel proper curs.

Respiradors per a l’educació

Diari Ara

Anna Jolonch 24/05/20 Doctora en Ciències de l’Educació A l’educació li calen més professorat, voluntariat si cal, metres quadrats cedits per edificis públics o privats per completar els que les escoles no tinguin, i un esperit de govern, professorat, alumnat i famílies per superar amb flexibilitat els entrebancs que sortiran.

Crítica davant el pla de reobertura d’escoles.

Compara sistemes educatius europeus.

La Generalitat retira el concert a les escoles que segreguen per sexe

324 notícies

Redacció 23/05/20 No renovarà concert a 11 escoles.

1 any de pròrroga.

Principi de coeducació per mitjà de l’escola mixta.

Entrevista a Jaume Cela

Nació Digital

Pep Martí 22/05/20 Planificació setembre: sistema híbrid, ràtios, menjadors, transport, nous espais, participació escoles,
Escoles tancades, escoles obertes

Vilaweb

Xavier Díez 21/05/0 USTEC

 

 

Riscos de reobrir les escoles sense garanties
L’educació és el repte de comunicació més gran

El Punt Avui

Pep Blay 20/05/20 Escriptor i professor de secundària

 

Canvis en el sistema educatiu.

Reinventar les classes.

L’èxit de l’educació actual rau en el mestre.

La motivació és l’essència de ser mestre.

Llibre en pdf “Confinats”.

Educació ordenarà l’obertura d’escoles i instituts en fase 2 sense activitat lectiva

324 notícies

Juli Rodés Almer 20/05/20 Periodista Pla de reobertura de centres: suport lectiu i emocional; pla específic d’obertura; acció educativa presencial en el final d’etapa; acció tutorial en tots els cursos; llar d’infants; escoles educació especial; curs 20-21; pla de contingència 20-21.
Tenemos que volver a las aulas lo antes posible

La Vanguardia

Héctor Ruiz Martín 20/05/20 Neurobiòleg i investigador en psicologia

cognitiva de l’aprenentatge

ISTF: promoure bones pràctiques per l’ensenyament

basades en l’evidència científica.

Bretxa social.

Alumnes autònoms.

Estratègies: l’evocació, aprenentatge actiu cognitiu i pràctica espaiada.

Currículum: menys amplitud i més profunditat.

Examen: part del procés d’aprenentatge.

Aprenentatge cooperatiu.

Autoeficiència.

Una escola contra l’escola?

Catorze cat

Dolors Feixas 18/05/20 Mestra Educació infantil Entomar la situació tenint en compte els infants.

Mencionen “Diàlegs del confinament” amb Eulàlia Bosch: https://www.youtube.com/watch?v=hpVh-kQgIYI

Els centres educatius han de ser claus en la participació i reformulació d’aquests nous reptes per incorporar-los com a oportunitats.

El nou paper que jugarà l’escola i la família en l’educació, la gestió d’un nou temps per l’aprenentatge i l’ús de les tecnologies.

(No l’he vist)

El retorn a les aules, els docents pregunten

Diari de l’educació

Jesús Martín 18/05/20 Professor de secundària
Los psicólogos atienden tres veces más casos de adolescentes con ansiedad

La Vanguardia

Cristina Sáez 18/05/20 Periodista Causes del confinament: malestar, tristesa, soledat, apatia, frustració, rabia, ansietat, insomni, etc.

SAIF: Servicio para Adolescentes y familias.

Recull de consells.

 

5 mesures per implementar un pla de Blended Learning orientat a la millora dels aprenentatges i la reducció de les desigualtats educatives

Fundació Bofill

Pepe Menéndez 18/05/20 Professor de secundària Pla que serveix per resignar el procés d’ensenyament-aprenentatge en el context actual.

Propostes per als centres (definir i dissenyar la dimensió digital del centre, reformular l’organització dels dos últims cursos de primària i els de l’ESO i establir una estratègia específica de formació de l’alumnat i del professorat) i per a l’acció de govern (aliança amb el sector tecnològic i la lògica del currículum).

L’emergència és repensar l’escola

Diari Ara

Anna Jolonch 15/05/20 Doctora en Ciències de l’Educació

 

Escola com a institució única.

Dret a l’educació de qualitat.

La pantalla no pot substituir el mestre ni el grup classe.

Coordinació amb Salut i famílies.

Ha d’haver una reflexió seriosa i pedagògica, es necessiten líders escolars creatius, reprendre la idea dels entorns d’aprenentatge, aprofitar millor els recursos, reprendre les bones pràctiques conegudes i explorar altres models d’aprenentatge

els centres educatius amb els seus mestres han de liderar el procés.

Debat sobre el model d’escola pública

FMRPC

http://www.mrp.cat/inici/294/congres-ep-debat-sobre-el-model-descola-publica

Aina Tarabini i Jaume Cela 14/05/20 FMRPC
El virus pot matar l’escola…si els i les mentres no ens imaginem la cura Jaume Funes 14/05/20 Rosa Sensat Reflexions sobre infants i escola
Amb la Covid 19 tornem a la pedagogia del segle XIX

El Diari de l’Educació

Jordi Mateu 14/05/20 President de l’associació CAIEV d’Educació Viva, mestre d’infantil i primària i director d’un espai d’educació viva Exposa l’eficàcia de les mesures, les conseqüències i les alternatives.
Educar para el Futuro: La evaluación en una escuela que se renueva

Youtube

Neus Sanmartí 12/05/20 Professora i Doctora en Ciències Químiques Ponència dirigida a equips directius i a docents que busquen resposta a les qüestions actuals que es plantegen en el món de l’educació.

 

Educació preveu que les escoles acullin tots els alumnes al setembre

Nacional Digital

Redacció 11/05/20
¿Qué es mejor: ir classe todos los días pocas horas o en semanas alternas?

El País

Ignacio Zafra 09/05/20 Reflexions sobre els avantatges i riscos de les dues opcions
El confinament de les misèries educatives

Vilaweb

Xavier Díez 09/05/20 USTEC

 

 

Reflexions sobre les desigualtats i crítica al concepte d’autonomia
Comunicado sobre la decisión de apertura de infantil hasta 6 años

Rosa Sensat

Redacció 08/05/20 Rosa Sensat L’Associació considera un error obrir les escoles de l’etapa d’educació infantil 0-6 anys en la Fase 2.

Impulsa les desigualtats sanitaries, higièniques, socials i econòmiques.

Demanen protocols d’actuació.

La neteja de les escoles a la “Nova Normalitat” Jose Martín 08/05/20 Mestre de Lleida

 

Totum revolutum

Canvi de funcionament dels centres

La neteja dels centres educatius

Mamparas entre pupitres, controles de temperatura y sin recreo Enrique Pérez 08/05/20 Xataka La tornada a l’escola als països que ja han reobert
Mig presencial, mig telemàtic: una de les opcions d’Educació per al curs vinent

324 notícies

Redacció 07/05/20 El Departament d’Educació està preparant l’inici del pròxim curs escolar amb la idea que es farà de manera híbrida.

Proposta de fer torns rotatius, doblar el professorat i proporcionar dispositius a alumnes i docents.

 

Fer teletreball no es educar

criatures.ara.cat

Marina Sancho 06/05/20 Reivindicar el paper del docent.

 

La escuela semipresencial: el reto que todos ven ineludible i que nadie sabe quién pagarà

Público

Marisa Kohan 06/05/20 Costos de la inversió, dificultats de conciliació i mal funcionament de les plataformes educatives on line
Las diez incógnitas de la enseñanza pública catalana tras el coronavirus

Crónica global

María Jesús Cañizares 03/05/20 El lleure educatiu durant l’estiu, la compatibilitat de la docència digital i presencial i la lluita contra la segregació
A les mestres no les aplaudeix mai ningú

El Nacional.cat

Emilia Olivé 01/05/20 Reflexió: si com a societat ens creiem que les tasques associades a la cura i a la vida són imprescindibles, aleshores hem d’exigir que les persones que se n’ocupen, que sobre tot són dones, tinguin el prestigi i el salari que es mereixen.
Del aislamiento en la escuela a la codocencia en el aula. Enseñar es menos colaborativo que aprender o trabajar, y debe dejar de serlo Mariano Fernández Enguita 01/05/20 Cuaderno de Campo Defensa de la codocència enfront de les ràtios
Guies per a la gestió emocional Direcció General de Joventut Maig 2020 Departament de Treball, Afers Socials i Famílies Com trobar-hi sentit. Consells pràctics per a joves durant el confinament

Com trobar-hi sentit. Consells pràctics per a professionals que treballen amb joves durant el confinament

 Educar i evaluar en tiempos de coronavirus: la situación en España Xavier Díez

 

Katherine Gajardo

2020 Multidisciplinary Journal of Educational Research & Hipatia Press Investigació exploratòria sobre la visió que tenen les famílies i els estudiants de les mesures adoptades.

Conclusions

Horari del curs 20-21: les escoles avançaran el menjador ila sortida

El Diari de l’Educació

Víctor Saura 30/04/20 Periodista Ordre del calendari del curs 2020-2021.
Educació obrirà escoles al juny per fer un acompanyament emocional, però no classes

324 notícies

Redacció 29/04/20 Les escoles i instituts podran rebre alumnes al juny però el curs continuarà telemàticament.

Objectiu: retrobament amb companys i mestres.

Acompanyament emocional.

Preinscripció.

 

Los alumnos no volverán a la escuela hasta septiembre, pero se abrirán centros para algunos menores de seis años

El Diario.es

Daniel Sánchez Caballero 28/04/20 Periodista
Repensem l’FP en temps de la Covid19

Diari de l’educació

Jesús Martín 28/04/20 Professor de secundària
Paisatge després del confinament

Diari de l’Educació

Joan M. Girona 20/04/20 Mestre i psicopedagog Tothom no haurà passat el confinament de la mateixa manera.

Crisi climàtica, econòmica i sanitària.

Desigualtats entre l’alumnat, paper bàsic de l’acció tutorial, educació emocional, importància de les famílies, esperit crític i cohesió social.

El curso escolar podría empezar en septiembre con mascarillas

La Vanguardia

Quique Bassat 20/04/20 Pediatre epidemològic
L’educació postconfinament

El País

Joan Esculies 20/04/20 Preparació digital dels docents

Paper de les famílies

Cohesió social

Noves exigències de les famílies a l’educació

Bargalló: “Estem treballant diversos escenaris, des de tornar a les aules al maig fins tornar al setembre”

El Punt Avui

Redacció 20/04/20 Retorn al setembre de forma esglaonada.

Acompanyar l’alumnat de forma telemàtica.

 

 

Marco para la reapertura de las escuelas UNESCO Abril 2020 UNESCO Garantir l’educació a tots els infants, especialment els més marginats

Creació de Coalició Mundial per a l’Educació

Ara també és l’hora dels mestres

Ara.cat

 

Als mestres, encara

Ignasi Aragay 18/04/20

 

 

 

20/04/20

Paper dels docents
Acabar el curs al juny és la millor decisió? Què s’ha de fer a l’estiu? Parla la comunitat educativa

Nació Digital

Bernat Surroca 18/04/20 Periodista Juliol i agost: més oferta d’activitats.

Recuperar un cert equilibri emocional.

Prioritat: començar al setembre amb garanties i amb més recursos.

El confinamiento afecta la salud mental de los niños

La Vanguardia

Cristina Sáez 18/04/20 Periodista
Covid-19. Un gran reto para la formación profesional

Magisnet

Jesús Martín 18/04/20 Professor de secundària
Jo dic no

Rosa Sensat

Silvia Majoral 15/04/20 Mestra Reflexió sobre l’etapa d’educació infantil durant el confinament.

 

El curs escolar acabarà el juny però durant l’estiu hi haurà activitats de reforç

Ara.cat

Laia Vicens 15/04/20 Periodista EL curs acabarà al juny.

A l’estiu s’obriran les escoles per fer activitats de reforç escolar i lúdiques.

Dirigides sobretot als alumnes de famílies desafavorides.

 

Debat Model d’Educació Pública. Damià Bordes Homs.

Congrés d’Educació Pública

Damià Bordes Homs 13/04/20 Mestre educació física
Ideas para el regreso a los centros educativos

Moviment Educatiu Sistèmic

Carles Parellada 09/04/20 Mestre de Primària, psicomotricista, terapeuta familiar sistèmic, constelador familiar
Bargalló reconeix que 55.000 famílies no poden seguir el curs online, però promet 23.000 paquets de dades

Cadena SER

Eduardo Navarro 08/04/20 Periodista
El confinament posa a prova el sistema educatiu

Diari de l’educació

Xavier Díez 07/04/20 USTEC

 

 

Mesures del Dpt. Educació en l’excepcionalitat:

Suspendre els decrets d’autonomia de centres, de perfils i provisió, de direccions, i assumir el lideratge

Desplegament educatiu a la xarxa

Nació Digital

Marta Rovira Martínez 05/04/20 Mancances famílies:

Recursos tecnològics

Suport als fills

Desigultats pública/concertada

Superar el temari

Nació Digital

Eduard Vallory 05/04/20 L’educació més enllà del temari curricular
Los 7 objetivos de la Educación

Moviment Educatiu Sistèmic

Carles Parellada 03/04/20 Mestre de Primària, psicomotricista, terapeuta familiar sistèmic, constelador familiar
El repte de l’equitat educativa, davant la crisi del Coronavirus

Educació 360

02/04/20 Educació 360 Els ecosistemes educatius rics en oportunitats poden ser la resposta davant els reptes complexos com la desigualtat.

Necessitat de sumar esforços, connectant i teixint els agents, aprenentatges, espais i temps educatius d’un territori per maximitzar les oportunitats educatives de tots els infants i adolescents.

L’escola a distància: ens preocupa com aprendre o com avaluar?

Rosa Sensat

Neus Sanmartí 02/04/20 Professora i Doctora en Ciències Químiques (No l’he vist)

https://www.rosasensat.org/video-conversa-amb-neus-sanmarti-lescola-a-distancia-ens-preocupa-com-aprendre-o-com-avaluar/

 

Les propostes de Francesco Tonucci per a mestres (i famílies) durant el coronavirus

Ara.cat

Jordi Mumbrú 01/04/20 Periodista

Pedagog

Cooperació entre família i escola.

 

El regreso a la escuela: un reto para el acompañamiento educativo

Moviment Educatiu Sistèmic

Carles Parellada 30/03/20 Mestre de Primària, psicomotricista, terapeuta familiar sistèmic, constelador familiar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>