Planificació de la formació professional inicial

El Fòrum de Formació Professional i Orientació del Consell Escolar de Catalunya s’ha organitzat en eixos temàtics, el segon dels quals correspon als nous perfils professionals. A continuació es recullen els resultats dels treballs portats a terme pel Fòrum amb relació a aquest eix temàtic en un avançament de l’informe final.

Introducció

La Formació Professional s’ha convertit en una opció atractiva per les persones i per al teixit empresarial. L’increment de les preinscripcions, sobretot en determinats cicles, ha provocat un desequilibri entre les places sol·licitades i les ofertes. Per aquesta raó es considera fonamental analitzar la planificació de l’oferta de la formació professional inicial.

El dia 23 de febrer de 2023 té lloc la segona sessió del Fòrum amb el títol  “Planificació de l’oferta de formació professional inicial”. La sessió té per objectiu exposar els temes que seran objecte de debat al llarg de dos mesos i s’articula en tres ponències.

En la primera és a càrrec de Fabián Mohedano, president executiu de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals (AFPCAT). Mohedano presenta el servei de prospecció de perfils i competències professionals i els informes que està previst que s’elaborin. També assenyala les principals línies del Projecte de decret pel qual es regulen els centres de formació professional integrada.

La segona ponència és a càrrec de Joan Brunet, responsable de l’àrea de programació de l’Oferta de Llocs Escolars, de la Direcció General de Centres Públics, i de Carles Ros, responsable de la unitat de planificació de la Direcció General de Formació Professional. Els ponents exposen quins són els criteris de planificació de l’oferta professional inicial que està seguint el Departament d’Educació.

Finalitza la jornada amb la ponència de Lluís Vila, representant de la Federació d’Associacions de Famílies d’Alumnes d’Estudis Sufragats amb Fons Públics no Universitaris de Catalunya FAPAES. Vila presenta l’informe del grup de treball de planificació del Consell Municipal de la Formació Professional de Barcelona.

En l’espai digital del Fòrum s’ha compartit un breu resum de la sessió inicial i les presentacions utilitzades pels diferents ponents. Les aportacions i recomanacions del primer eix es divideixen en tres apartats:

  • Criteris de planificació de l’oferta de formació professional inicial
  • Prospecció de necessitats territorials
  • Centres de formació professional integrada

Criteris de planificació de l’oferta de formació professional inicial

La formació professional inicial és una opció formativa cada vegada més atractiva per a les persones, factor que la situa gairebé al mateix nivell que el batxillerat. Paral·lelament, s’ha produït un augment demogràfic en la franja d’edat corresponent al final de l’etapa d’estudis obligatoris i l’inici dels postobligatoris. Aquesta situació ha provocat els dos darrers cursos un desequilibri entre les places sol·licitades i les ofertes en determinats cicles formatius, malgrat l’augment en l’oferta de grups de formació professional inicial.

Des de l’AFPCAT es va elaborar la proposta de criteris de planificació de l’oferta de formació professional FPCAT 365, actualment en fase de desenvolupament.

Aportacions:

  • Escàs nombre de vocacions industrials, que provoca un desajust entre l’oferta i la demanda d’aquests cicles. Des de l’AFPCAT s’està elaborant un protocol d’Orientació que s’aprovarà a la propera reunió de la Comissió Rectora.
  • Obligació de donar resposta a les necessitats formatives de les empreses de forma àgil i flexible, perquè el procés de planificació, implantació i graduació dels alumnes s’allarga en el temps.
  • Publicació d’una oferta integrada de formació professional, si bé cadascun dels Departaments d’Educació i d’Empresa i Treball són els que tenen la competència per fer la planificació de l’oferta formativa en els respectius àmbits d’actuació.
  • Els Serveis Territorials (ST) del Departament d’Educació i el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) actuen d’interlocutors amb els centres, administracions locals i sector empresarial, seguint criteris facilitats pel Departament, i fan la proposta d’augments o disminucions del nombre de grups.
  • Indicacions facilitades pel Departament als ST i al CEB: anàlisi de l’evolució de la matrícula i convenis signats amb empreses. Criteris proposats als ST: agrupació d’ensenyaments de la mateixa família, situar els cicles amb poca demanda en nuclis grans, anàlisi de la inserció laboral del cicle, amb preferència per zones amb facilitats d’accés amb transport públic.
  • Falta d’espais on ubicar més grups de formació professional.

Recomanacions:

  • Distingir en el procés de planificació la demanda del mercat laboral estructural de la conjuntural, la demanda estructural és objecte d’una oferta de cicles formatius, la conjuntural requereix una oferta més flexible, com certificats de professionalitat o mòduls professionals.
  • Planificar l’oferta d’ensenyaments professionals de forma integrada, a través de taules de planificació municipals incloent la presència del sector empresarial i/o dels Consells Territorials de Formació Professional.
  • Responsabilitzar als Ajuntaments i empreses en la cessió d’espais.
  • Estudiar la possibilitat d’adequar mòduls prefabricats com a aules i tallers dels centres de formació professional.

Prospecció de necessitats territorials

La planificació de l’oferta formativa de formació professional inicial s’ha de fer tenint en compte la prospecció de necessitats formatives del mercat de treball. La Comissió Rectora del Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya va acordar els criteris generals del model català de prospecció de necessitats de formació i qualificació professionals. Els informes de prospecció facilitaran eines al Departament d’Educació i d’Empresa i Treball per dur a terme la planificació de la seva oferta formativa.

Aportacions:

  • Diferenciació entre prospecció: foto actual del mercat de treball, i prospectiva: evolució a mig i llarg termini del mercat de treball. L’AFPCAT elaborarà un informe anual de prospecció i un de quadriennal de prospectiva.
  • Caràcter sectorial dels informes disponibles al banc de recursos del Sistema FPCAT.

Recomanacions:

  • Planificar l’oferta formativa a partir d’informes anuals que recullin no tan sols necessitats sectorials sinó també territorials.
  • Estimular la complementarietat dels centres de formació professional i l’ús compartit d’instal·lacions i recursos.
  • Diferenciar els informes d’evolució del mercat de treball, dels informes com a eina de planificació de l’oferta formativa.
  • Conciliar dos tipus de demanda: la demanda de formació per part de les persones, que manifesten les seves preferències en la preinscripció, i la demanda de persones qualificades per part de les empreses, demanda que s’expressa en el mercat laboral.

Centres de formació professional integrada

El Projecte de Decret pel qual es regulen els centres de formació professional integrada es troba en tràmit d’audiència i informació pública  en el moment de debatre aquest punt. El Consell Escolar de Catalunya aprova en data 11 d’abril de 2023 el dictamen 13/2023 corresponent a aquest Projecte de Decret.

Aportacions:

  • Els centres de formació professional integrada permetran reordenar el mapa de centres i l’oferta d’ensenyaments professionals
  • Es disposarà d’una xarxa de centres especialitzats sectorialment i territorialment en formació professional
  • Una agrupació de centres podrà constituir-se com a centre de formació professional integrada
  • El Consell de Formació i Empresa actuarà com a òrgan de governança amb la participació de representants d’empreses, agents socials i locals.

Recomanacions:

  • Definir una organització i estructura funcional per als centres de formació professional integrada quan es constitueixen en agrupació de centres.
  • Mantenir les mesures d’inclusió en els centres de formació professional integrada
  • Avaluar l’impacte econòmic i social de forçar el desplaçament d’ensenyaments per convertir un institut en un centre de formació professional integrada

Per tal que el sistema de formació professional de Catalunya estigui en condicions de donar la millor resposta possible a les necessitats de qualificació, cal que el major nombre possible de centres, de titularitat pública i privada, disposin de totes les eines pròpies dels centres de formació professional integrada. Per això convé establir uns requisits flexibles per assolir la condició de centre de formació professional integrada.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>