Nous perfils professionals

El Fòrum de Formació Professional i Orientació del Consell Escolar de Catalunya s’ha organitzat en eixos temàtics, el primer dels quals correspon als nous perfils professionals. A continuació es recullen els resultats dels treballs portats a terme pel Fòrum amb relació a aquest eix temàtic en un avançament de l’informe final.

Introducció

El 15 de desembre de 2022 es realitza la sessió inaugural del Fòrum amb la ponència “Nous perfils professionals”, a càrrec d’Oriol Homs i Ferret, que contextualitza el primer eix de debat: nous perfils professionals.

L’economia està en ple període de transformació de la societat industrial a la societat del coneixement i s’estan produint un seguit de canvis:

  • Tecnològics
  • Envelliment de la població mundial
  • Efectes del canvi climàtic
  • Gestió de l’emergència energètica
  • Internacionalització econòmica
  • Modificació dels valors ètics i morals

Aquests canvis deriven en nous requeriments de qualificació professional per part de les empreses. El repte de la formació professional inicial és poder sincronitzar els canvis organitzatius, culturals i materials que s’estan produint en la societat amb la demanda del mercat laboral.  Els nous eixos de qualificació han de donar resposta a:

  • La nova forma de relacionar-se dels treballadors amb la tecnologia, que exigeix uns perfils amb capacitats de creativitat, originalitat, iniciativa, resolució de problemes, intel·ligència emocional, i lideratge.
  • La gestió de la informació, capacitat d’anàlisi i interpretació de dades.
  • La demanda de polivalència i especialització en el lloc de treball: una formació de base polivalent, amb una comprensió global dels processos de l’empresa i una formació especialitzada en el lloc de treball.
  • La capacitat de prendre decisions i de resolució de problemes amb autonomia en el marc de la dependència organitzativa de l’empresa.
  • Les soft skills o competències toves: les empreses demanden persones amb coneixements tècnics i escullen les que tenen unes competències toves més desenvolupades. Cal tenir en compte que aquestes competències no s’aprenen a la manera convencional, sinó que s’expliquen teòricament i s’entrenen.

En l’espai digital del Fòrum s’ha compartit un breu resum de la sessió inicial i els documents als quals es fa referència en aquest primer eix. Atès que la participació telemàtica en el Fòrum s’ha reduït únicament a tres membres, des de la Subcomissió d’FP del CEC es va decidir enviar un qüestionari a través del correu electrònic per tal de consensuar les recomanacions que apareixen a continuació.

  • Entrenament de les competències toves i de les competències transversals
  • L’ús de les llengües a la formació professional inicial
  • Prospecció de necessitats de nous perfils i competències professionals
  • Flexibilitat en l’organització curricular

Entrenament de les competències toves i de les competències transversals

Les competències toves són una combinació d’habilitats socials, de comunicació, d’actituds i de trets de la personalitat que no es poden aprendre, sinó que s’entrenen i que complementen les habilitats tècniques. Això no exclou la necessitat d’explicar-les des d’un punt de vista teòric.

S’ha compartit amb els membres del Fòrum l’Informe de prospecció i detecció de necessitats formatives 2022, elaborat per l’Observatori de les Ocupacions del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE). Aquest informe inclou per famílies professionals quines són les necessitats formatives així com les competències toves i transversals que demanda el mercat laboral.

Aportacions:

  • Perfil competencial del professorat de Formació Professional: si el currículum és competencial, el docent ha de disposar d’aquestes habilitats
  • La comunitat educativa necessita aprendre a entrenar les competències toves, ja que constitueixen la base de la formació i l’acompanyament a les persones
  • L’alumnat de formació professional té mancances en competències bàsiques

Recomanacions:

  • Ampliar la formació permanent del professorat de formació professional per atendre la demanda d’entrenament de competències toves
  • Incloure i/o complementar l’avaluació competencial de les habilitats toves en l’accés a la docència
  • Reforçar l’aprenentatge de les competències bàsiques al llarg de la formació professional inicial
  • Cercar i/o desenvolupar aplicacions que permetin al professorat avaluar el grau d’assoliment de les competències toves.
  • Fomentar el treball amb projectes reals que donin resposta a necessitats empresarials, com a metodologia de treball de les competències toves i alhora d’apropament al sector

L’ús de les llengües a la formació professional inicial

La internacionalització de les empreses i la globalització del mercat laboral requereixen uns coneixements d’idiomes, especialment de l’anglès, que afecten la majoria d’ocupacions. Es comparteix amb els membres del Fòrum un resum de les necessitats detectades per famílies professionals en coneixements d’idiomes estrangers, extret de l’Informe de prospecció i detecció de necessitats formatives 2022, elaborat per l’Observatori de les Ocupacions del SEPE. Es pretén analitzar l’ús de les llengües estrangeres a la formació professional inicial i sotmetre a consideració dels membres del Fòrum si és necessari dur a terme un replantejament curricular. Les  aportacions rebudes inclouen la valoració de l’ús del català que es fa a la formació professional inicial.

Aportacions:

  • El nivell de català exigit al finalitzar la secundària no es tradueix en el fet que l’alumnat de cicles formatius tingui aquest coneixement
  • Hi ha professorat amb un nivell baix d’idiomes estrangers
  • Dificultats d’encabir l’aprenentatge d’una segona llengua estrangera en les distribucions curriculars actuals

Recomanacions:

  • Facilitar que el professorat faci cursos d’idiomes per assolir com a mínim el nivell B2
  • Reforçar l’aprenentatge del català al llarg de la formació professional inicial
  • Oferir els recursos necessaris per encabir l’aprenentatge d’altres llengües en el currículum dels cicles formatius o bé fora de  l’horari lectiu
  • Fomentar l’ús de diferents idiomes en els treballs, memòries i presentacions
  • Organitzar cursos d’especialització en idiomes en col·laboració amb les EOI, adreçats a alumnat de formació professional.

 Prospecció de les necessitats formatives de nous perfils i competències professionals.

L’informe de canvis en els perfils professionals i necessitats de Formació Professional a Espanya 2030, elaborat per CaixaBank Dualiza i la Fundació CEOE, presentat en part a la primera sessió del Fòrum per Oriol Homs, apunta a una evolució de les professions actuals i no tant al sorgiment de nous oficis. El mercat laboral requerirà perfils híbrids amb coneixements genèrics amplis, però també amb una major especialització en el lloc de treball. En aquesta línia, es planteja que el sector industrial estarà marcat per l’envelliment de la població ocupacional i la falta de titulats de formació professional plantejarà un problema de reposició de plantilles. Fruït d’aquesta reflexió, el debat i les aportacions rebudes s’han centralitzat en aspectes que tenen a veure amb l’orientació educativa i professional, si bé aquest aspecte es tracta amb més profunditat al tercer eix del Fòrum, que hi està dedicat.

Aportacions:

  • Es coneixen quines són les demandes dels nous perfils professionals, però hi ha un problema d’orientació professional de l’alumnat
  • Els interessos de l’alumnat no sempre estan definits en acabar la secundària
  • Les persones orintadores no sempre tenen coneixements de la formació professional
  • Dificultats per trobar docents en determinades especialitats

Recomanacions:

  • Dissenyar una orientació educativa per àmbits professionals i no per itineraris acadèmics
  • Professionalitzar la figura de l’orientador
  • Fomentar les col·laboracions amb les universitats per facilitar l’actualització professional del professorat
  • Crear perfils docents de formació professional associats a les competències professionals del sector: professorat especialitzat
  • Fomentar la comunicació amb les empreses per adaptar la formació als canvis del mercat laboral i facilitar l’actualització professional dels docents
  • Organitzar fòrums amb empreses i centres formatius per detectar necessitats de professionals i donar a conèixer el sector
  • Promoure les jornades professionals en centres de formació de secundària i batxillerat per acostar els oficis als estudiants

Flexibilitat en l’organització curricular

En el mercat laboral s’observa de forma molt generalitzada una reestructuració dels nivells de polivalència i especialització dels perfils professionals. Els canvis tecnològics i de demanda de productes que s’estan produint obliguen les empreses a fer reorganitzacions constants en els llocs de treball. Per aquesta raó, els responsables de recursos humans opten per perfils professionals polivalents i que tinguin coneixements genèrics del procés productiu però que alhora siguin eficients i especialistes en el seu lloc de treball. Podem dir que es tendeix a una polivalència especialitzada.

Aportacions:

  • Reconduir el contingut de les distribucions curriculars actuals sense que sigui necessari definir nous cicles formatius
  • Establir una formació de base comuna per família professional i fer seguiment acurat de la formació a l’empresa per garantir que s’assoleix una especialització en el lloc de treball
  • Tenir en compte les oportunitats de treball per orientar l’oferta formativa i les possibles adaptacions curriculars
  • Elaborar l’informe personal d’orientació professional tenint en compte les oportunitats de treball i no tant els itineraris formatius

Recomanacions:

  • Fomentar la realització de projectes intermodulars
  • Dissenyar uns mòduls comuns per família professional que permetin tenir un coneixement global dels processos del sector
  • Millorar el sistema de seguiment i avaluació de l’aprenentatge que assoleixen els alumnes a l’empresa.
  • Facilitar la creació de títols adaptats a les necessitats professionals del territori.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>