Usuaris i modes de treball amb els panells digitals

Hi ha diverses maneres d’utilitzar un panell digital per part de l’equip docent. Els usos més bàsics fan servir el panell com a monitor o pissarra. Els usos més avançats incorporen l’accés a serveis en el núvol.

1. Tria usuari del panell

Propietari

Docent o genèric

Convidat

fletxa dreta

2. Amb ordinador o sense

Només panell
Sense ordinador

Híbrid
Panell i ordinador

Amb cable

Sense cable

fletxa dreta

3. Integració amb el núvol

Permet accedir de manera molt àgil a Google Classroom, Google Drive, Microsoft OneDrive directament amb el panell.

Compte docent

Compte genèric

1. Tria usuari del panell

Per poder interactuar amb el panell, el primer pas és accedir-hi mitjançant un usuari local. Els anomenem “locals” perquè són usuaris que es creen al panell i tant l’espai com les aplicacions es poden personalitzar en cada un d’ells.

Els usuaris locals poden ser: 

Propietari

És l’administrador del panell i el que ve per defecte. Cal protegir-lo amb contrasenya o codi PIN (mínim 6 dígits)

Docent o genèric

Es poden crear fins a 6 usuaris diferents que poden ser individuals de cada docent o genèrics (grup-classe, departament, matèria…)

Convidat

Es pot accedir sense introduir un codi PIN.

👉 El centre pot decidir quina és l’opció que més s’adapta a les seves necessitats.

👉 La configuració dels usuaris locals “docent o genèric” s’ha de fer de forma individual en cada panell (en el futur, la gestió es podrà fer de manera centralitzada).

2. Només Panell o combinat amb l’ordinador

Qualsevol usuari pot utilitzar el panell de 2 modes diferents:

Mode Panell

Els panells digitals són equips molt potents amb connexió a internet i possibilitat de connexió amb diferents serveis en el núvol. Això permet que, en molts contextos i usos, el panell pugui utilitzar-se de forma autònoma, fent innecessari connectar un dispositiu personal o d’aula.

Entre les funcions dels panells, es destaquen:

  • Navegació per internet
  • Eines de classe
  • Pissarra blanca
  • Aplicacions instal·lades
  • Funcionalitats d’un sistema Android
  • Compartició de pantalla

Mode Híbrid (Panell combinat amb ordinador)

Aquest mode de treball permet combinar la projecció de la pantalla d’un ordinador amb l’ús de les aplicacions i funcionalitats del panell. Es pot fer de dues maneres: amb cable o sense cable.

  • Connexió directa amb el cable USB-C o el cable HDMI + USB Touch (ambdues permeten interacció tàctil).
  • Connexió sense cable seguint les indicacions del webcast del panell o mitjançant l’aplicació d’escriptori (instal·lada a l’ordinador).

En els dos modes, el canvi de la visualització en pantalla d’un dispositiu (ordinador) a l’altre (panell) és molt àgil i permet anar alternant-ho segons l’ús que se’n vulgui fer. Malgrat això, cal especificar que no hi ha vinculació entre els comptes del panell i els del dispositiu connectat. Per tant, el contingut de la pissarra blanca, captures de pantalla o altres arxius només es guarda en la unitat local del panell.

Aquest és el mode recomanat si cal fer servir programari que no estigui disponible al panell, no tingui versió en línia o calgui iniciar sessió d’un compte personal i s’opti per fer-ho des de l’ordinador.

Amb cable

Hi ha 2 possibilitats:

Cable USB-C

És l’opció recomanada, ja que permet projectar la pantalla de l’ordinador i interactuar-hi des del panell (bidireccionalitat).

⚠️ Atenció: no tots els cables USB-C serveixen. Assegureu-vos que és el cable inclòs en la instal·lació (és més gruixut i més curt, especificació USB-C 3.1).

Cable HDMI + USB Touch

El cable HDMI permet projectar la pantalla i l’USB Touch proporciona la bidireccionalitat (que tocant el panell es faci clic a l’ordinador).

🟢 La connexió és immediata i estable.

Sense cable

Hi ha 2 possibilitats:

Navegador web

El panell té una opció que permet rebre el contingut de la pantalla d’un o més ordinadors connectant-se a una pàgina web. S’ha d’escriure l’adreça en el navegador i un codi que apareix al panell.

🟢 Senzill i pràctic.
🔴 Pot ser una mica inestable (és possible que es reiniciï la sessió).

Aplicació d’escriptori

S’ha d’instal·lar en l’ordinador, però proporciona funcionalitats extra, més qualitat d’imatge i més estabilitat.

🟢 Es produiran menys incidències en els ports de connexió del panell o pèrdua de cables.

3. Integració amb serveis al núvol

Cada usuari del panell (ja sigui propietari o local) es pot vincular amb serveis en el núvol mitjançant el seu correu electrònic. Quan es fa aquesta vinculació es pot enviar el contingut de la pissarra, captures de pantalla o altres arxius directament al núvol.

Quin compte de correu utilitzar? Hi ha 2 possibilitats: compte personal (sigui XTEC o un compte docent del Google Workspace del centre educatiu) o fer servir un compte genèric (ex. panells-eso1@institut-sabadell.cat) compartit per diversos docents.

Cada tipus de compte té pros i contres:

Compte personal

El docent fa servir el seu compte personal XTEC o el seu compte personal del Workspace del centre.

🟢 Avantatges

  • En accedir al panell, el docent té accés a les aplicacions en el núvol automàticament (Drive, Classroom, etc.). No cal copiar arxius a espai de treball diferents dels del docent.
  • És possible afegir qualsevol contingut generat a la pissarra directament al Classroom o al Drive.
  • El contingut no pot ser visualitzat ni eliminat per ningú que no sigui el mateix docent.

🔴 Desavantatges

  • Només és possible disposar de 6 usuaris en un panell. Si el panell és compartit per més de 6 docents, no tots els docents podran tenir un usuari amb el seu compte del núvol vinculat.

Si s’opta per fer servir un compte personal, és necessari ser curós a l’hora d’iniciar sessió en el panell. És molt recomanable utilitzar el codi QR i amb telèfon mòbil, introduir una contrasenya segura:

  • 8 dígits o més
  • que inclogui majúscules, números i caràcters no alfanumèrics (ex.: ?,*,_ )

Compte genèric

El centre educatiu crea comptes genèrics i l’equip docent els fa servir de manera compartida. Els comptes genèrics poden ser per grup-classe, per nivell, per departament, etc..

🟢 Avantatges

  • No és necessari fer servir un compte personal evitant possibles accessos en cas d’oblit de tancament de la sessió.
  • Si algú accedeix al panell, pot accedir a un compte que conté arxius temporals de treball (que s’han fet servir en les darreres classes) o cap arxiu (si els docents han esborrat els arxius després de fer-los servir).

🔴 Desavantatges

  • És necessari copiar el contingut des de l’entorn de treball de l’usuari a l’entorn de treball del compte genèric.
  • En ser un espai compartit, un usuari amb accés al compte pot visualitzar o eliminar els documents afegits per un altre.
  • Es pot compartir una classe de Classroom amb l’usuari genèric, però això implica que qualsevol persona que tingui accés a l’usuari genèric podrà visualitzar i editar el Classroom.

Mai s’ha de fer servir el compte de centre (ex. a8123456@xtec.cat) com a compte genèric en un panell, ja que permet a tots els usuaris accedir al correu i documents en el núvol del centre.

Scroll to Top