El CRETDIC és un servei d’assessorament i de suport tècnic a la tasca docent i a la tasca dels serveis educatius amb la finalitat d’afavorir la inclusió, la participació i l’aprenentatge dels i les alumnes amb trastorns del desenvolupament i de la conducta, apoderant els i les docents i els centres perquè puguin donar resposta a les necessitats educatives especials dels i les alumnes.
El seu àmbit d’actuació és tot Catalunya i s’organitza en equips a cadascun dels serveis territorials.
Funcions
El CRETDIC té assignades les funcions següents:
- Col·laboració amb els equips d’assessorament i orientació psicopedagògics (EAP) en la identificació i l’avaluació de les necessitats dels i les alumnes amb trastorns del desenvolupament i de la conducta, i en l’orientació a les famílies.
- Assessorament i formació als centres, als equips docents i als serveis educatius sobre criteris organitzatius i metodològics que facilitin l’atenció de les necessitats dels i les alumnes amb trastorns del desenvolupament i de la conducta.
- Aportació de suport i de criteris tècnics a altres òrgans del Departament d’Educació.
- Altres funcions que els atribueixi el Departament d’Educació.
Àmbits
Les funcions del CRETDIC es concreten en els àmbits següents:
Centres i professors, conjuntament amb l’EAP
- Analitzar la situació escolar d’alumnes amb trastorns del desenvolupament i de la conducta que presenten dificultats greus de regulació del comportament i d’adaptació al context escolar, considerant els factors contextuals i personals en cadascun dels casos.
- Assessorar els i les docents dels processos d’intervenció educativa que millorin l’adaptació de l’alumne o alumna i les possibilitats d’aprenentatge.
- Informar dels factors de vulnerabilitat i de risc que acompanyin la situació escolar de l’alumne o alumna.
- Proposar estratègies organitzatives i metodològiques que millorin l’atenció als i les alumnes.
- Cooperar en l’atenció i l’assessorament a les famílies.
Serveis educatius i zona
- Col·laborar amb els EAP per fomentar condicions bàsiques en els centres i a les aules per promoure la inclusió dels i les alumnes amb trastorns del desenvolupament i de la conducta.
- Cooperar amb els EAP, centres i docents en l’atenció i l’assessorament a les famílies.
- Col·laborar amb l’EAP i la resta de serveis educatius en la formació de docents per promoure la inclusió dels i les alumnes amb trastorns del desenvolupament i de la conducta.
- Col·laborar amb l’EAP i els serveis del Departament de Salut i del Departament de Treball i Drets Socials per implementar accions conjuntes i integrades en el marc del Pla integral d’atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions.
Referents normatius
Ordre ENS/308/2016, de 14 de novembre, per la qual es crea el Centre de Recursos Educatius per a Alumnes amb Trastorns del Desenvolupament i la Conducta (CRETDIC) (DOGC núm. 7249 de 17/11/2016); correcció d’errades al DOGC núm. 7276, de 19.12.2016).
On són?