Mesures i Suports

Resposta a la intervenció: Intensitat de mesures i suports

La planificació de l’atenció educativa a l’alumnat a partir de la intensitat de mesures i suports parteix del model de Resposta a la intervenció (RTI), que és un procés estructurat i sistèmic per donar resposta a les necessitats de tots els i les alumnes en funció de tres components bàsics:

1. Proporcionar a tot l’alumnat una atenció educativa universal de qualitat.
  2. Establir un sistema d’avaluació universal que permeti la identificació precoç, de necessitats específiques de suport educatiu de l’alumnat. L’objectiu és proporcionar mesures i suports adequats i efectius per garantir el progrés de tot l’alumnat.
  3. Avaluar l’efectivitat de la intervenció segons el progrés de l’alumnat amb l’objectiu d’introduir modificacions per millorar la qualitat de la proposta pedagògica.

La idea central del model de Resposta a la intervenció (RTI) és identificar els efectes de la interacció de l’alumnat amb el context d’aprenentatge, el currículum i les metodologies per introduir canvis en aquest context que afavoreixin l’aprenentatge; és a dir, no se centra en les causes que fan que els i les alumnes no progressin en el seu aprenentatge sinó en aquells elements contextuals que es poden modificar per donar una millor resposta a les seves necessitats.

Mesures i suports per a la inclusió

Els centres han de planificar les mesures i els suports educatius a partir de l’observació del progrés de l’alumnat i de les seves necessitats educatives, a fi de donar a cadascú la intensitat de suport adequada per millorar-ne el nivell competencial.

Les mesures per a l’atenció educativa són les accions i actuacions organitzades pels centres destinades a facilitar l’accés a l’aprenentatge i a la participació, a fi de permetre el progrés de tot l’alumnat, prevenir les dificultats de l’aprenentatge i assegurar un millor ajustament entre les capacitats dels alumnes i el context educatiu. Aquestes mesures incideixen en tots els àmbits de l’educació.

Els suports són els recursos personals, metodològics i materials —inclosos els tecnològics— i els ajuts contextuals i comunitaris que els centres utilitzen per aconseguir que les mesures planificades siguin efectives i funcionals, i contribueixin a assolir l’èxit educatiu de tots els alumnes. Aquests suports incideixen en tots els àmbits de l’educació.

L’alumnat s’ha de beneficiar, en un context ordinari, de les mesures i suports, a fi de desenvolupar-se personalment i socialment i avançar en les capacitats i competències de cada etapa educativa.

“Els centres educatius en el marc de la seva autonomia han de preveure el grau d’intensitat de mesures i suports reflectits en el projecte educatiu (PEC) i les normes d’organització i funcionament de centre (NOFC) i han de concretar-se en la programació general anual (PGA) i avaluar-se en la memòria anual i en les programacions d’aula.”

Intensitat de mesures i suports: universals, addicionals i intensius

La resposta a la intervenció és un continu en la planificació de les intervencions, els suports i les mesures d’atenció educativa, tant pel que fa als aprenentatges com a la regulació del comportament.

La imatge següent representa la intensitat de les mesures i suports per donar resposta educativa a tot l’alumnat.Intensitat de mesures i suports

Les mesures i suports universals s’adrecen a tot l’alumnat, les apliquen tots els professionals del centre i són accions i pràctiques, de caràcter educatiu, preventiu i proactiu; permeten flexibilitzar el context d’aprenentatge, proporcionen als alumnes estratègies per facilitar-los l’accés a l’aprenentatge i la participació, i garanteixen l’aprenentatge significatiu de tot l’alumnat i la convivència, el benestar i el compromís de tota la comunitat educativa.

Les mesures i suports addicionals són actuacions educatives que permeten ajustar la resposta pedagògica de forma flexible temporal, focalitzant la intervenció educativa en aquells aspectes del procés d’aprenentatge i desenvolupament personal que poden comprometre l’avenç personal i escolar. No es planifiquen per tot l’alumnat, sinó per aquells que necessiten un suport addicional a les mesures universals. Són de caràcter temporal.

Les mesures i suports intensius són actuacions educatives extraordinàries adaptades a la singularitat de l’alumnat amb necessitats educatives especials, determinades en l’informe de l’EAP i que permeten ajustar la resposta educativa de forma transversal, amb una freqüència regular i sense límit temporal. Han de cercar la màxima participació en les accions educatives del centre i de l’aula, han de facilitar, al docent, estratègies d’atenció a l’alumnat, i han de sumar-se a les mesures universals i addicionals de què disposa el centre.