Resposta a la intervenció: Intensitat de mesures i suports
La planificació de l’atenció educativa a l’alumnat a partir de la intensitat de mesures i suports parteix del model de Resposta a la intervenció (RTI), que és un procés estructurat i sistèmic per donar resposta a les necessitats de tots els i les alumnes en funció de tres components bàsics:
- Proporcionar a tot l’alumnat una atenció educativa universal de qualitat.
- Establir un sistema d’avaluació universal que permeti la identificació precoç, de necessitats específiques de suport educatiu de l’alumnat. L’objectiu és proporcionar mesures i suports adequats i efectius per garantir el progrés de tot l’alumnat.
- Avaluar l’efectivitat de la intervenció segons el progrés de l’alumnat amb l’objectiu d’introduir modificacions per millorar la qualitat de la proposta pedagògica.
La idea central del model de Resposta a la intervenció (RTI) és identificar els efectes de la interacció de l’alumnat amb el context d’aprenentatge, el currículum i les metodologies per introduir canvis en aquest context que afavoreixin l’aprenentatge; és a dir, no se centra en les causes que fan que els i les alumnes no progressin en el seu aprenentatge sinó en aquells elements contextuals que es poden modificar per donar una millor resposta a les seves necessitats.
Mesures i suports per a la inclusió
Els centres han de planificar les mesures i els suports educatius a partir de l’observació del progrés de l’alumnat i de les seves necessitats educatives, a fi de donar a cadascú la intensitat de suport adequada per millorar-ne el nivell competencial.
Les mesures per a l’atenció educativa són les accions i actuacions organitzades pels centres destinades a facilitar l’accés a l’aprenentatge i a la participació, a fi de permetre el progrés de tot l’alumnat, prevenir les dificultats de l’aprenentatge i assegurar un millor ajustament entre les capacitats dels alumnes i el context educatiu. Aquestes mesures incideixen en tots els àmbits de l’educació.
Els suports són els recursos personals, metodològics i materials —inclosos els tecnològics— i els ajuts contextuals i comunitaris que els centres utilitzen per aconseguir que les mesures planificades siguin efectives i funcionals, i contribueixin a assolir l’èxit educatiu de tots els alumnes. Aquests suports incideixen en tots els àmbits de l’educació.
L’alumnat s’ha de beneficiar, en un context ordinari, de les mesures i suports, a fi de desenvolupar-se personalment i socialment i avançar en les capacitats i competències de cada etapa educativa.
“Els centres educatius en el marc de la seva autonomia han de preveure el grau d’intensitat de mesures i suports reflectits en el projecte educatiu (PEC) i les normes d’organització i funcionament de centre (NOFC) i han de concretar-se en la programació general anual (PGA) i avaluar-se en la memòria anual i en les programacions d’aula.”
Intensitat de mesures i suports: universals, addicionals i intensius
La resposta a la intervenció és un continu en la planificació de les intervencions, els suports i les mesures d’atenció educativa, tant pel que fa als aprenentatges com a la regulació del comportament.
La imatge següent representa la intensitat de les mesures i suports per donar resposta educativa a tot l’alumnat.
Les mesures i suports universals s’adrecen a tot l’alumnat, les apliquen tots els professionals del centre i són accions i pràctiques, de caràcter educatiu, preventiu i proactiu; permeten flexibilitzar el context d’aprenentatge, proporcionen als alumnes estratègies per facilitar-los l’accés a l’aprenentatge i la participació, i garanteixen l’aprenentatge significatiu de tot l’alumnat i la convivència, el benestar i el compromís de tota la comunitat educativa.
Les mesures i suports addicionals són actuacions educatives que permeten ajustar la resposta pedagògica de forma flexible temporal, focalitzant la intervenció educativa en aquells aspectes del procés d’aprenentatge i desenvolupament personal que poden comprometre l’avenç personal i escolar. No es planifiquen per tot l’alumnat, sinó per aquells que necessiten un suport addicional a les mesures universals. Són de caràcter temporal.
Les mesures i suports intensius són actuacions educatives extraordinàries adaptades a la singularitat de l’alumnat amb necessitats educatives especials, determinades en l’informe de l’EAP i que permeten ajustar la resposta educativa de forma transversal, amb una freqüència regular i sense límit temporal. Han de cercar la màxima participació en les accions educatives del centre i de l’aula, han de facilitar, al docent, estratègies d’atenció a l’alumnat, i han de sumar-se a les mesures universals i addicionals de què disposa el centre.