Unitats Docents als CREI de DGAIA

Les unitats docents dels centres de la DGAIA són espais educatius singulars, fruit de la col·laboració entre el Departament d’Educació i el Departament de Drets Socials. Aquesta col·laboració respon fonamentalment a la necessitat de garantir el dret a l’educació de tots els nois i les noies que resideixen als centres residencials d’educació intensiva (CREI) i que per aquestes circumstàncies no poden assistir a un centre educatiu ordinari.

Els CREI són un servei residencial d’acolliment, d’estada limitada, que disposa de mesures estructurals de protecció per a la guarda i educació de les seves persones usuàries, tutelades per l’Administració de la Generalitat de Catalunya, i que té com a objectiu donar resposta a les necessitats educatives i assistencials específiques d’adolescents i joves (de 12 a 18 anys) que presenten alteracions conductuals que requereixen una especialització tècnica alternativa en la seva cura i atenció.

Les seves funcions són:

• Promoure, establir i aplicar mesures educatives i d’inserció social, laboral i familiar.
  • Coordinar-se amb els serveis socials bàsics, amb els equips professionals dels altres sistemes de benestar social, amb les entitats associatives i amb les que actuen en l’àmbit dels serveis socials especialitzats.
  • Proporcionar als adolescents i joves atesos tota la cobertura inherent a l’exercici de la guarda i educació.
  • Les altres funcions establertes per l’ordenament jurídic vigent.

Els docents que treballen als CREI ho fan en un context específic i singular on tots els professionals tenen per objectiu fomentar el procés de desenvolupament personal dels nois i les noies per tal d’afavorir la seva inclusió social.

L’activitat docent que es du a terme en aquestes unitats s’ha d’adaptar a les necessitats i les característiques dels nois i les noies i ha d’estar vinculada a l’activitat educativa global dels centres amb la finalitat d’aconseguir una intervenció integrada i efectiva.

Les aules es configuren en grups petits d’alumnes, generalment la ràtio és de 6 alumnes, i això un disseny personalitzat de l’acció educativa. Els docents han d’incorporar un alt grau de flexibilitat a l’hora de definir la intervenció amb cada alumne, tenint en compte la situació de cadascú i la temporalitat de l’estada al centre, la qual no s’ajusta al calendari escolar.

Els docents han de generar entorns de treball positius i és especialment important que l’aula sigui un entorn segur, amb rutines estructurades. Cal que els límits i les normes estiguin clars i, a més, siguin fiables i consistents. L’activitat proposada ha de ser dinàmica i proactiva, i ha de partir dels interessos i de la participació dels alumnes per generar un clima de treball i una predisposició favorable dels nois i les noies per als aprenentatges.

Per poder orientar en el disseny d’un itinerari formatiu adequat a cada alumne és important disposar del màxim d’informació en relació amb la seva trajectòria escolar prèvia, el seu nivell acadèmic actual, les seves motivacions i les seves expectatives de futur. Això permetrà ubicar-lo a l’aula i establir un pla de treball amb un objectiu pedagògic específic per a ell al més aviat possible i optimitzar, així, el temps i l’activitat que es dugui a terme des de l’àmbit escolar.

Amb l’objectiu de donar continuïtat als estudis dels alumnes o per tal d’ajudar-los a escollir un itinerari formatiu que s’ajusti a les seves característiques i circumstàncies, els docents poden  impartir o preparar els diferents estudis previstos al sistema educatiu.

Bona part de la feina que es fa ha a les aules ha de tenir per objectiu aconseguir que l’alumne adquireixi autonomia i competències personals suficients per tornar a vincular-se al sistema educatiu. Això implica fer un procés d’acompanyament consistent i un bon tancament quan el noi o la noia deixa d’assistir a les aules del CREI i comença a assistir a un centre ordinari.

És molt important que els docents dediquin una part del seu temps a coordinar i compartir informació amb els professionals que treballen als centres on aquests alumnes retornaran, o aniran per primera vegada, un cop transcorregut el temps d’intervenció intensiva. Compartir el procés que el jove ha fet al CREI i explicar la tasca que s’hi ha dut a terme, el grau d’aprofitament dels seus aprenentatges i el disseny de l’itinerari formatiu que s’ha previst, i fer l’acompanyament en el procés de vinculació d’aquests alumnes als instituts d’educació secundària, escoles d’adults o d’altres, així com fer-ne partícips els equips d’atenció psicopedagògica (EAP), serà determinant per afavorir l’acolliment dels centres receptors.