Mesures i suports universals

El Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu concreta les mesures i suports universals, addicionals i intensius.

Les mesures i suports universals tenen un caràcter preventiu i proactiu, permeten flexibilitzar el context d’aprenentatge, proporcionen als alumnes estratègies per facilitar-los l’accés a l’aprenentatge i la participació, i garanteixen l’aprenentatge significatiu de tot l’alumnat i la convivència, el benestar i el compromís de tota la comunitat educativa.

Les mesures i els suports universals s’adrecen a tots els alumnes i poden ser aplicades per a tots els professionals del centre, liderades per l’equip directiu i coordinades per l’equip docent, amb la implicació de tota la comunitat educativa.

Constitueixen mesures i suports universals qualsevol de les actuacions que permeten al centre crear contextos educatius inclusius: la personalització dels aprenentatges, l’organització flexible del centre, l’avaluació formativa i formadora, els processos d’acció tutorial i orientació, i aquelles altres actuacions que contribueixen a l’escolarització i l’educació dels alumnes.

Les mesures i els suports universals s’estableixen en el projecte educatiu de centre i en les normes d’organització i funcionament de centre, i han de quedar concretades en les programacions d’aula.

El document següent recull les orientacions per a la planificació i implementació de les mesures i suports universals en els centres educatius.