CREDA

Gota d'aigua caient sobre una aigua tranquil.liaQuè són?

Els CREDA (Centres de Recursos Educatius per a Deficients Auditius) són serveis educatius específics de suport a l’alumnat amb sordesa i dificultats de llenguatge o comunicació, i a les seves famílies, i també d’assessorament a la tasca docent del professorat. Tenen la finalitat d’afavorir l’èxit escolar, la inclusió educativa i l’equitat d’aquest alumnat en el seu desenvolupament personal, social i acadèmic.

On són?

Consulteu el mapa

Funcions

Les funcions dels CREDA es concreten en els àmbits següents:

Alumnes i famílies

  • Valoració i seguiment de les necessitats psicolingüístiques i educatives de l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació, en col·laboració amb el psicopedagog o psicopedagoga referent dels serveis educatius de zona.
  • Atenció a l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació que requereixin atenció logopèdica específica complementària a les mesures que es proporcionin a partir dels recursos dels mateixos centres.
  • Suport a la tasca docent per tal d’optimitzar la resposta educativa a l’alumnat amb dificultats en l’audició, la comunicació o el llenguatge.
  • Orientació i assessorament a les famílies d’alumnes amb greus dificultats d’audició, comunicació i/o llenguatge.

En relació amb l’alumnat amb sordesa, el CREDA ha de proporcionar:

  • Atenció als infants amb sordesa de 0-3 anys dins el marc de col·laboració establert amb els serveis d’atenció primerenca i l’hospital.
  • Atenció a l’alumnat amb sordesa al llarg de l’escolaritat i en funció de les necessitats lingüístiques, comunicatives i educatives de cada alumne o alumna, i als que cursin estudis corresponents al batxillerat o als cicles formatius, que comprèn, si és el cas, la valoració i seguiment de la necessitat del suport del servei d’intèrprets en llengua de signes catalana.
  • Orientació a les famílies.
  • Suport a la tasca docent del professorat i capacitació dels docents per treballar la comunicació i el llenguatge amb l’alumnat.

En relació amb l’alumnat amb trastorns greus del llenguatge, correspon al director o directora del CREDA decidir sobre l’atenció de cada alumne o alumna prenent com a referència els seus comportaments lingüístics. Aquesta decisió es fonamenta en les avaluacions del psicopedagog o psicopedagoga de l’EAP i dels CREDA i l’anàlisi feta conjuntament amb els i les mestres especialistes corresponents.

Zona, centres i professorat

  • Suport a la tasca docent del professorat d’alumnes amb sordesa i dificultats d’audició, llenguatge i comunicació que reben atenció logopèdica, per a l’adequació de la seva activitat, en col·laboració amb el psicopedagog o psicopedagoga referent dels serveis educatius de zona. Aquest suport s’ha de concretar en assessorament i formació, sempre que sigui necessari.
  • Orientació al professorat dels centres amb suport intensiu a l’audició i el llenguatge (SIAL) per facilitar l’adequació a les necessitats educatives específiques de suport educatiu de l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació. Aquesta orientació s’ha de concretar en assessorament, sempre que sigui necessari.
  • Orientació al professorat especialitzat (mestres d’audició i llenguatge [MALL] i mestres d’educació especial [MEE]) dels centres educatius i centres amb suport intensiu a l’audició i el llenguatge (SIAL) per facilitar el desenvolupament de programes d’adequació a les necessitats educatives específiques de l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació. Aquesta orientació s’ha de concretar en assessorament, sempre que sigui necessari.
  • Col·laboració amb els serveis educatius de zona en les funcions comunes de formació permanent del professorat sobre processos d’ensenyament i aprenentatge i estratègies que facilitin l’adequació a les necessitats específiques de suport educatiu per a l’alumnat amb greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació.

Al Portal de centre trobareu més informació