Principi de múltiples formes de motivació i compromís

Principi de múltiples formes de motivació i compromísEl component emocional és un element crucial per a l’aprenentatge, i els alumnes difereixen notablement en les maneres en què poden implicar-se o motivar-se per aprendre. Hi ha múltiples fonts que influeixen a l’hora d’explicar la variabilitat individual afectiva, com poden ser els factors neurològics i culturals, l’interès personal, la subjectivitat o el coneixement previ. Alguns alumnes s’engresquen molt amb l’espontaneïtat i la novetat, mentre que altres no s’interessen i, fins i tot, els espanten, preferint l’estricta rutina. Alguns alumnes prefereixen treballar sols, mentre que altres prefereixen treballar amb els companys. En realitat, no hi ha un únic mitjà que sigui òptim per a tots els alumnes en tots els contextos. Per tant, és essencial proporcionar múltiples formes de comprometre’s.

Tenir en compte les característiques dels alumnes, les seves fortaleses, opinions, decisions, interessos… ens permet crear entorns d’aprenentatge rics i variats on se sentin implicats.  L’alumne ha de ser agent actiu i hem d’oferir-los reptes i dissenyar propostes que els interessin i en les que siguin dinàmics, protagonistes del mateix aprenentatge.

EXEMPLIFICACIONS:

S’afavoreix la motivació, l’autoregulació i el compromís amb l’aprenentatge si:

• S’identifiquen les capacitats i les habilitats dels alumnes i no només les dificultats, i es dona valor als seus èxits. Es tenen altes expectatives respecte a tots i cadascun dels alumnes.
  • Es preveuen estratègies per ajudar els alumnes a identificar el que han après i per comprendre les raons de les seves dificultats i facilitats.
  • S’assegura que tot l’alumnat coneix i comparteix els objectius i els criteris d’avaluació de les matèries i de les tasques proposades.
  • S’aprofiten els avantatges que aporten les activitats multinivell que permeten diferents graus d’exigència segons les potencialitats de cada alumne.
  • S’utilitzen instruments d’avaluació que evidencien els nivells de satisfacció i de benestar de tots els membres de la comunitat educativa.
  • S’utilitzen agendes, fulls d’autocontrol, autoavaluació…
  • Es presenten activitats obertes i flexibles que permetin l’elecció, o de l’activitat, o d’aspectes que en formen part.