Convalidacions

Convalidacions en accedir a un cicle

Convalidacions mòduls formatius i les unitats formatives comuns a diversos cicles formatius d’arts plàstiques i disseny

Són objecte de convalidació els mòduls formatius i les unitats formatives comuns a diversos cicles formatius d’arts plàstiques i disseny, del mateix nivell o superior, sempre que tinguin igual denominació, igual o menor durada, continguts i competències coincidents, així com objectius, resultats d’aprenentatge i criteris d’avaluació iguals o concordants.

En el cas dels mòduls o unitats formatives convalidats que tenen la mateixa denominació i currículum, i que són comuns a diversos cicles, cal traslladar la qualificació obtinguda en el primer cicle cursat.

Els mòduls objecte de convalidació figuren a l’expedient acadèmic de l’alumne o alumna amb l’expressió de “continguts reconeguts”.

L’alumne o alumna ha d’assistir a classe mentre no hi ha una resolució positiva.

Les convalidacions previstes en la normativa que defineix el currículum formatiu, les ha de reconèixer el director o directora del centre educatiu públic on està matriculat l’alumne o alumna o, si escau, on està adscrit el centre privat de l’interessat, prèvia sol·licitud personal acompanyada dels documents acreditatius necessaris, que han de quedar incorporats a l’expedient personal de l’alumne o alumna al centre.

El director o directora del centre pot convalidar alguns mòduls de diferents cicles formatius LOGSE segons els criteris i la relació continguda en l’Ordre ECI/3058/2004, de 10 de setembre.

El director o directora del centre pot convalidar els mòduls formatius i les unitats formatives comuns a diversos cicles formatius d’arts plàstiques i disseny, del mateix nivell o superior, sempre que tinguin la mateixa denominació, la mateixa o menor durada, continguts i competències coincidents, així com objectius, resultats d’aprenentatge i criteris d’avaluació iguals o concordants.

Les convalidacions dels mòduls i les unitats formatives dissenyats pel centre per a les hores i crèdits de lliure disposició, prèvia sol·licitud de la persona interessada, les ha de reconèixer el director o directora del centre, un cop examinada la documentació acreditativa dels estudis cursats, mitjançant un escrit que s’ha de guardar en l’expedient acadèmic de l’alumne o alumna juntament amb la documentació acreditativa que acredita la superació del mòdul que es convalida, i que és necessària per al reconeixement.

Aquesta convalidació és possible sempre que es corresponguin a un mateix nivell o superior, quan es treballa sobre les mateixes competències amb un mínim del 75 % de coincidència en continguts i el mateix o un nombre superior de crèdits/hores, i amb un mínim del 80 % de coincidència en càrrega lectiva.

Per concedir les convalidacions és un requisit indispensable que la persona interessada estigui matriculada en els ensenyaments oficials per als quals sol·licita la convalidació. Les convalidacions han de ser reconegudes, amb la sol·licitud prèvia de la persona interessada, pel director o directora del centre on està matriculat l’alumne o alumna, mitjançant un escrit que s’ha de guardar en el seu expedient acadèmic juntament amb la documentació acreditativa que acredita la superació del mòdul que es convalida, i que és necessària per al reconeixement.

Altres convalidacions

Per a altres convalidacions no previstes en l’apartat Mòduls comuns a diversos cicles, l’alumne o alumna pot presentar la sol·licitud de convalidació fins passat un mes des de l’inici oficial del curs i ha d’assistir a classe mentre no hi hagi una resolució positiva.

Per a altres convalidacions no previstes, l’alumne o alumna pot presentar la sol·licitud de convalidació des que es matricula fins passat un mes des de l’inici oficial del curs. El director o directora del centre ha de trametre a l’administració corresponent (Ministeri d’Educació i Formació Professional o bé a la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial del Departament d’Educació) les sol·licituds de convalidació i la documentació justificativa dels alumnes.

Les sol·licituds de convalidacions no previstes dels estudis LOGSE que ha de resoldre el Ministeri d’Educació i Formació Professional s’han de trametre del centre al Ministeri d’Educació i Formació Professional.

Les sol·licituds de convalidacions no previstes dels estudis LOE s’han de trametre:

  • al Ministeri d’Educació i Formació Professional, si es volen sol·licitar convalidacions com a mòdul o mòduls sencers;
  • a la Direcció General de Formació Professional Inicial i Estudis de Règim Especial, si es volen sol·licitar convalidacions del mòdul per unitats formatives.

Cal adjuntar, a cada sol·licitud, la documentació següent:

  • Resguard de la matrícula.
  • Còpia del DNI, passaport o NIE.
  • Certificat acadèmic dels ensenyaments cursats, en el cas d’estudis parcials, més el títol, si és el cas d’estudis finalitzats.
  • Argumentació de la sol·licitud de convalidació amb la documentació justificativa de la formació cursada. Cal que hi figuri la informació de la càrrega lectiva, curricular i una descripció breu dels continguts. No cal adjuntar aquesta informació si els ensenyaments superats són cicles formatius d’arts plàstiques i disseny, cicles de formació professional, ensenyaments superiors de disseny o de conservació i restauració de béns culturals ordenats per la LOGSE o per la LOE.

Els mòduls de projectes de l’especialitat, la Fase de Pràctiques en Empreses, Estudis o Tallers (FCT), el Projecte Integrat (CFGS) o Obra Final (CFGM) i el mòdul de Gestió de Projectes Professionals no són mai objecte de convalidació.

Registre i efectes de les convalidacions

En l’expedient acadèmic de l’alumne o alumna, cal fer constar “convalidat” en els mòduls convalidats.

Els mòduls convalidats sense trasllat de qualificació no es tenen en compte per calcular la qualificació final del cicle de formació específica.

Reconeixement d’estudis i crèdits ECTS en els cicles formatius de grau superior d’APD

El Reial Decret 1618/2011, de 14 de novembre, sobre reconeixement d’estudis en l’àmbit de l’educació superior, preveu el reconeixement de crèdits que l’alumne o alumna pot sol·licitar segons els estudis cursats i els que vol cursar, que depèn de la durada dels currículums o plans d’estudi.

Els estudis reconeguts no poden superar el 60 % dels crèdits del pla d’estudis o del currículum del títol que es pretén cursar.

Les sol·licituds s’han de presentar en el termini des que l’alumne o alumna es matricula fins passat un mes des de l’inici oficial del curs en què està matriculat.

El director o directora del centre ha de trametre les sol·licituds de reconeixement de l’alumnat a la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial, les quals s’han d’acompanyar de l’acreditació oficial dels estudis dels quals se sol·licita el reconeixement, és a dir, el títol oficial d’educació superior expedit per les autoritats competents o certificat substitutori. En el cas d’estudis parcials, cal aportar el certificat acadèmic oficial corresponent als estudis superats.

El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de tres mesos a partir de l’endemà del dia d’entrada de la sol·licitud en el registre. Si passat aquest termini no es rep cap resolució expressa, s’ha d’interpretar com a silenci administratiu.

En el cas dels mòduls o unitats formatives reconeguts, cal computar la qualificació obtinguda al centre d’origen; els que siguin objecte de reconeixement figuren a l’expedient acadèmic de l’alumne o alumna com a “continguts reconeguts”.

Procediment per a la mobilitat. Convalidacions per trasllat d’expedient

Quan un alumne o alumna sol·licita el trasllat d’expedient acadèmic a fi de continuar els estudis en un centre pertanyent a una altra administració educativa, i s’accepta aquesta sol·licitud, s’ha de fer l’adaptació corresponent perquè s’incorpori al curs que li correspon.

A aquest efecte, els mòduls aprovats en la seva totalitat similars en continguts i durada o valor en crèdits ECTS als que s’estableixen al seu pla d’estudis s’han de reconèixer de manera automàtica com a adaptats; per a d’altres casos es pot preveure la superació de complements de formació que es considerin convenients.

Els complements de formació previstos en els procediments d’adaptacions curriculars o incorporacions a un nou pla d’estudis s’han de fer des de les unitats formatives i s’han d’expressar en qualificacions numèriques o d'”apte/a” i “no apte/a”, segons es prevegi en la resolució; en l’acta hi ha de constar “continguts reconeguts”.

Els mòduls adaptats figuren a l’expedient acadèmic personal amb la denominació “continguts reconeguts”. Quan sigui necessari fer una ponderació de les qualificacions, els mòduls adaptats s’han de computar amb la qualificació obtinguda al centre d’origen.

El director o directora del centre ha de trametre a la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial una proposta argumentada d’adaptació dels alumnes matriculats al seu centre, juntament amb la documentació necessària.

En la proposta ha d’argumentar la necessitat o no de complements de formació, concretant, si és el cas, els continguts de la formació (o unitats formatives que ha de cursar), els criteris d’avaluació i la ponderació entre el què ha cursat i el complement de formació per a la qualificació final del mòdul.

Guia de convalidacions entre cicles APD Grau superior

Guia de convalidacions entre cicles APD Grau mitjà