TutorIA. LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL A L’AULA D’FP.

Etapa: Cicles Formatius

Usuari: Alumnat de Cicles Formatius.

Autor: Núria Ferré. Institut Compte de Rius.

INTRODUCCIÓ

L’ús de la intel·ligència artificial (IA) esdevé un canvi metodològic, cada vegada més important en l’educació, i també a les aules de formació professional.
El curs TutorIA ofereix una introducció a les eines d’IA i les seves aplicacions.

METODOLOGIA I RECURSOS

1. Creació d’un bloc d’aula amb eines i recursos per a TutorIA de CFGM d’OPLAB1. Recurs disponible i que creix a cada sessió.
  2. Aplicar els conceptes bàsics de la iA i veure els seus usos des d’activitats que inclouen temes clau a l’acció tutorial: ús de xatbots, imatges, video, audio, per ajudar als alumnes en la resolució de problemes, eines d’estudi, l’ús de sistemes de recomanació per personalitzar l’aprenentatge.
  3. La IA per a la creació de materials d’aprenentatge interactius. La IA serveix per aprendre i estudiar a un ritme personalitzat.
  4. Desenvolupar habilitats per a l’avaluació crítica de les aplicacions d’IA a aules i laboratoris, incloent la reflexió sobre els avantatges i desavantatges de l’ús d’eines d’IA en el procés d’ensenyament-aprenentatge. No tots els resultats obtinguts seran de qualitat.
  5. Explorar les possibilitats futures d’aplicació de les eines d’IA a les aules de FP.

Tot els materials d’aprenentatge són personalitzats. Es treballa la ressolució de conflictes, el treball en equip, la creativitat i la comunicacíó, així com les Power skills i la competència digital de l’alumnat.

RESULTATS

• Aplicacions d’IA en FP: processament llenguatge, recomanació, avaluació: L’alumnat ha après a utilitzar les eines d’IA per al processament del llenguatge natural, la recomanació de recursos d’aprenentatge i l’avaluació automatitzada.
  • Aplicació d’eines d’IA a l’aula: xatbots, recomanació, materials interactius: L’alumnat ha après a aplicar les eines d’IA a l’aula, com ara l’ús de xatbots per a la resolució de problemes, la recomanació de recursos i la creació de materials d’aprenentatge interactius.
  • Possibilitats futures d’IA enl’aprenentatge personalitzat de l’alumnat: personalització i activitats adaptades: L’alumnat ha adquirit una comprensió sobre les possibilitats futures d’IA en la seva educació, incloent la creació de materials d’aprenentatge personalitzats i l’ús d’IA per a la creació d’activitats adaptades a les necessitats individuals.
  • Desenvolupar sentit crític en l’ús de l’IA: L’alumnat ha après a desenvolupar un sentit crític en l’ús de les eines d’IA, incloent la comprensió de les seves limitacions i l’avaluació de la seva fiabilitat i ètica en diverses situacions.
  • Millorar la qualitat i eficàcia de l’acció tutorial mitjançant l’aplicació de la IA. Ha millorat l’atenció personalitzada de l’alumnat i ha augmentat el seu rendiment acadèmic. Ha proporcionat recomanacions adaptades a les seves necessitats individuals. Ha augmentat la satisfacció de les famílies.

L’IA a l’aula de FP proporciona als alumnes les eines necessàries per millorar el seu aprenentatge i capacitació professional.

A més, promou la creativitat, la innovació, la resolució de problemes i el pensament crític, prenent en compte els possibles efectes negatius de la tecnologia en la societat i el món laboral.

CONCLUSIONS

A través de la seva formació, l’alumnat està preparat per aprofitar les oportunitats que l’IA els ofereix i millorar la seva pròpia formació PRofessional, i aplicar-les en els seus aprenentages i en el seu futur professional. Des de la TutorIA, també es pot capacitar digitalment a l’alumnat segons el nostre pla d’acció tutorial, un projecte versatil i ple de metodologies actives.