Les Càpsules de reflexió són píndoles en format vídeo, acompanyades d’un article breu, en què experts de l’àmbit de l’educació, de la sociolingüística educativa i de la didàctica de l’ensenyament i aprenentatge de les llengües, parlen sobre diferents aspectes relacionats amb la gestió dels usos lingüístics en els centre educatius siguin útils per desenvolupar i seguir millorant la nostra tasca educativa.
Llorenç Comajoan-Colomé planteja, en aquesta càpsula, l’impacte en Educació dels conceptes als quals tradicionalment ens hem referit com a “llengua materna o nativa” i “llengua segona o estrangera”. L’autor de la càpsula proposa la necessitat, en els entorns de diversitat sociolingüística actual, d’usar conceptes més precisos: llengua inicial o primera, llengua habitual, llengua d’identificació i llengua addicional.
En aquest vídeo i en aquest article, Llorenç Comajoan-Colomé explica els conceptes esmentats i ens convida a reflexionar sobre la importància de tenir-los en compte per fomentar la motivació per aprendre del nostre alumnat i per garantir que pugui assolir el procés complet d’adquisició i aprenentatge de la llengua catalana.
Malgrat la precisió que podem fer dels termes, cada any l’UNESCO celebra el dia 21 de febrer el Dia de la llengua materna.