Qualsevol docent de cada etapa, àrea o matèria no hauria de defugir de la responsabilitat per millorar la competència lectora de l’alumnat.
La CL suposa comprendre i emprar textos de tota mena, reflexionar-hi i implicar-se en la seva lectura per assolir els objectius propis, desenvolupar el coneixement i totes les potencialitats personals que faran possible participar de manera conscient, crítica, responsable i cívica en una societat democràtica. (“La lectura en un centre educatiu. Saber llegir, llegir per aprendre i gust per llegir”)
A l’hora de plantejar-nos qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge, no hauríem de perdre mai de vista la perspectiva de l’aprenentatge. Així, en el que podríem considerar una bona pràctica, els alumnes saben què han d’aprendre, com aprendran (és a dir, són capaços d’explicar les estratègies que utilitzen), poden demostrar què han après i també saben com s’avaluarà el seu aprenentatge.
En la lectura de textos de qualsevol àrea o matèria, el professorat ha de preveure quines són les estratègies de lectura necessàries per a l’alumnat, i saber quines necessita reforçar o aprendre explícitament.
Per tant, cal planificar sessions d’ensenyament explícit d’estratègies de lectura, per poder-les aplicar en la lectura de qualsevol text de cada àrea o matèria.
Us compartim un quadre resum de les principals estratègies de lectura i referents d’aula de cadascuna de les estratègies, de l’Escola Quatre Vents de Manlleu.