El dia 21 de febrer és el Dia Internacional de la Llengua Materna. La idea de celebrar aquest dia va ser una iniciativa de Bangladesh. Va ser aprovat a la Conferència General de la UNESCO de 1999 i s’ha observat a tot el món des de l’any 2000.
La UNESCO creu que és important la diversitat cultural i lingüística per a les societats sostenibles. En el marc del seu mandat a favor de la pau, treballa per preservar les diferències de cultures i idiomes que fomenten la tolerància i el respecte dels altres. Les societats multilingües i multiculturals existeixen a través de les seves llengües, que transmeten i preserven els coneixements i les cultures tradicionals de manera sostenible.
La diversitat lingüística es troba cada cop més amenaçada. Cada dues setmanes, com a mitjana, una llengua desapareix, emportant-se amb la seva desaparició tot un patrimoni cultural i intel·lectual, i el 40% de la població mundial no té accés a una educació en una llengua que parli o entengui. No obstant això, gràcies a la comprensió de la importància que tenen les llengües maternes, s’han assolit èxits en matèria d’educació plurilingüe, en particular des dels primers estudis i el compromís cada vegada més gran que evolucionin a l’esfera pública.
Activitats per a celebrar el Dia Internacional de la Llengua Materna
Celebrar el Dia Internacional de la Llengua Materna a l’escola és una molt bona manera de fomentar el reconeixement i el respecte per les diferents llengües i cultures. Aquí teniu algunes activitats que podríeu organitzar:
- Concert de poesia multilingüe: Anima els estudiants a recitar poemes en les seves llengües maternes. Podeu organitzar un petit concert on els alumnes puguin compartir les seves creacions o poemes famosos en diverses llengües.
- Taula rodona sobre diversitat lingüística: Organitza una taula rodona amb experts en lingüística o membres de la comunitat que puguin parlar sobre la importància de preservar i promoure les llengües maternes. Això pot incloure discussions sobre els beneficis de ser bilingüe o multilingüe.
- Projecció de pel·lícules en diverses llengües: Organitza una sessió de cinema on es projectin pel·lícules en diferents llengües. Després de la projecció, es pot facilitar una discussió sobre la importància de preservar les llengües i les cultures.
- Fira de llengües: Crea estands on els estudiants puguin exhibir i compartir informació sobre les seves llengües maternes. Això pot incloure mostres de música, menjars, art i altres aspectes de les seves cultures.
- Taller de cal·ligrafia: Organitza un taller on els estudiants puguin aprendre a escriure en diferents sistemes d’escriptura de llengües diverses. Això pot incloure l’alfabet àrab, el xinès, el japonès, entre d’altres.
- Jocs de paraules multilingües: Organitza jocs de paraules que posin a prova les habilitats lingüístiques dels estudiants en diverses llengües. Això pot incloure jocs de mots creuats, xerrades o endevinalles.
- Collita de contes: Anima els estudiants a escriure o compartir contes en les seves llengües maternes. Aquests contes poden ser llegits en veu alta a la classe o publicats en un llibre recopilatori.
- Menjar multilingüe: Organitza un dinar o un berenar on es serveixin plats típics de diferents cultures i es discuteixi sobre la relació entre el menjar i la llengua.
- Concurs de traducció: Organitza un concurs on els estudiants puguin provar les seves habilitats de traducció entre diverses llengües. Això pot ser particularment divertit si s’inclouen llengües menys comunes o dialectes regionals.
- Activitats d’intercanvi lingüístic: Organitza sessions d’intercanvi lingüístic on els estudiants puguin practicar les seves habilitats lingüístiques amb altres que parlin llengües diferents. Això pot ser presencial o virtual.
Us mostrem un vídeo que l’Ins La Plana de Vic va fer per a celebrar aquesta diada: