Celebrem el Dia Internacional de la Llengua materna

El dia 21 de febrer és el Dia Internacional de la Llengua Materna. La idea de celebrar aquest dia va ser una iniciativa de Bangladesh. Va ser aprovat a la Conferència General de la UNESCO de 1999 i s’ha observat a tot el món des de l’any 2000.

La UNESCO creu que és important la diversitat cultural i lingüística per a les societats sostenibles. En el marc del seu mandat a favor de la pau, treballa per preservar les diferències de cultures i idiomes que fomenten la tolerància i el respecte dels altres. Les societats multilingües i multiculturals existeixen a través de les seves llengües, que transmeten i preserven els coneixements i les cultures tradicionals de manera sostenible.

La diversitat lingüística es troba cada cop més amenaçada. Cada dues setmanes, com a mitjana, una llengua desapareix, emportant-se amb la seva desaparició tot un patrimoni cultural i intel·lectual, i el 40% de la població mundial no té accés a una educació en una llengua que parli o entengui. No obstant això, gràcies a la comprensió de la importància que tenen les llengües maternes, s’han assolit èxits en matèria d’educació plurilingüe, en particular des dels primers estudis i el compromís cada vegada més gran que evolucionin a l’esfera pública.

Activitats per a celebrar el Dia Internacional de la Llengua Materna

Celebrar el Dia Internacional de la Llengua Materna a l’escola és una molt bona manera de fomentar el reconeixement i el respecte per les diferents llengües i cultures. Aquí teniu algunes activitats que podríeu organitzar:

1. Concert de poesia multilingüe: Anima els estudiants a recitar poemes en les seves llengües maternes. Podeu organitzar un petit concert on els alumnes puguin compartir les seves creacions o poemes famosos en diverses llengües.
  2. Taula rodona sobre diversitat lingüística: Organitza una taula rodona amb experts en lingüística o membres de la comunitat que puguin parlar sobre la importància de preservar i promoure les llengües maternes. Això pot incloure discussions sobre els beneficis de ser bilingüe o multilingüe.
  3. Projecció de pel·lícules en diverses llengües: Organitza una sessió de cinema on es projectin pel·lícules en diferents llengües. Després de la projecció, es pot facilitar una discussió sobre la importància de preservar les llengües i les cultures.
  4. Fira de llengües: Crea estands on els estudiants puguin exhibir i compartir informació sobre les seves llengües maternes. Això pot incloure mostres de música, menjars, art i altres aspectes de les seves cultures.
  5. Taller de cal·ligrafia: Organitza un taller on els estudiants puguin aprendre a escriure en diferents sistemes d’escriptura de llengües diverses. Això pot incloure l’alfabet àrab, el xinès, el japonès, entre d’altres.
  6. Jocs de paraules multilingües: Organitza jocs de paraules que posin a prova les habilitats lingüístiques dels estudiants en diverses llengües. Això pot incloure jocs de mots creuats, xerrades o endevinalles.
  7. Collita de contes: Anima els estudiants a escriure o compartir contes en les seves llengües maternes. Aquests contes poden ser llegits en veu alta a la classe o publicats en un llibre recopilatori.
  8. Menjar multilingüe: Organitza un dinar o un berenar on es serveixin plats típics de diferents cultures i es discuteixi sobre la relació entre el menjar i la llengua.
  9. Concurs de traducció: Organitza un concurs on els estudiants puguin provar les seves habilitats de traducció entre diverses llengües. Això pot ser particularment divertit si s’inclouen llengües menys comunes o dialectes regionals.
  10. Activitats d’intercanvi lingüístic: Organitza sessions d’intercanvi lingüístic on els estudiants puguin practicar les seves habilitats lingüístiques amb altres que parlin llengües diferents. Això pot ser presencial o virtual.

Us mostrem un vídeo que l’Ins La Plana de Vic va fer per a celebrar aquesta diada: