El Gust del Saber: Gent gran, petites receptes

El llibre receptari “El Gust del Saber: Gent gran, petites receptes” és un projecte de gastronomia local que representa un testimoni de col·laboració intergeneracional i interdisciplinària aplicada al territori, que s’ha presentat a l’edició 2024, de la Fira Alimentària a l’espai del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, de la Generalitat de Catalunya.

Aquest projecte neix amb la idea d’unir diverses generacions, d’una banda, els joves dels Programes de Formació i Inserció de l’Institut Pere Martell del Departament d’Educació, i per una altra la gent gran de l’Associació de la Gent Gran, Jubilats i Pensionistes Pere Martell de Tarragona, treballant plegats per preservar les tradicions culinàries de la regió.

Cada fase del procés culinari va estar guiada per les receptes proporcionades per l’Associació de la Gent Gran, Jubilats i Pensionistes Pere Martell de Tarragona. L’alumnat va treballar-hi per reproduir aquestes receptes, mostrant respecte i aprenentatge al llarg del procés d’elaboració dels plats.

Per a la part de realització i producció del llibre, s’ha comptat amb la participació de docents i alumnat del Cicle Formatiu de Grau Superior de Disseny i Gestió de la Producció Gràfica del mateix institut, que van  transformar aquestes receptes en un llibre tangible.

Aquesta iniciativa mostra com les diferents generacions s’uneixen per aconseguir un objectiu comú que no només enriqueix el resultat final, sinó que també fomenta la comprensió intergeneracional, el respecte i el valor del treball en equip. A més de recollir la gastronomia local, dona una resposta a una necessitat educativa actual, d’apropament al territori i d’aplicació real de la formació professional.

“El Gust del Saber: Gent gran, petites receptes” va més enllà d’un llibre de cuina, és un testimoni dels valors intrínsecs de la comunitat, de la feina dels productors locals i de la importància de preservar les tradicions culinàries. A través d’aquest llibre-receptari es posa en valor la feina del món de la pagesia, ramaderia i pesca i d’altres agents que contribueixen als productes alimentaris de les Comarques de Tarragona.

Aquest projecte és una bona mostra d’ensenyament interdisciplinari que prepara els estudiants per al món laboral. La interacció entre tots els implicats promou competències clau com la creativitat, la resolució de problemes i la gestió eficient del temps. A més, prepara els estudiants per afrontar un món laboral divers i en constant evolució.

En definitiva aquest projecte promou valors com la diversitat i el respecte per les diferents cultures. A través de la promoció de la cuina tradicional mediterrània i la sostenibilitat, es fomenta la consciència ambiental i es prepara a la pròxima generació per afrontar els reptes globals amb responsabilitat i integritat.

Enllaç a les fotografies