eXploraSTEAM’23

Tallers

11:00h a 12:30h

Tallers per a primària i secundària . Dinàmics – Vivencials – Emocionants.

Projectem una intervenció modular en l’espai

Lloc: Aula Àtrium

Introducció al treball per projectes vinculant l’àmbit artístic.
En aquest taller treballarem a partir d’un encàrrec hipotètic. Aquest pot esdevenir un mòdul decoratiu i funcional o amb un resultat més artístic.
Us mostraré projectes reals duts a terme amb alumnat de cicles formatius artístics i dels graus de disseny, així com ho vaig aplicar anteriorment amb l’alumnat de l’ESO.
Mostrarem, com el procés creatiu ens ajuda a trobar i definir molt millor el sentit de tot el que volem transmetre i crear. La pluja d’idees com a mitjà de la cerca de resultats no tan convencionals.
Les proves seran manuals i el que farem és l’inici del projecte, però mostraré i debatrem la millor de manera de portar-lo a terme en les hipotètiques següents sessions.
Sense deixar de banda el coneixement manual i l’aplicació de les tècniques tradicionals ens endinsarem en les tecnologies de fabricació digital. Decidirem quina és la millor aplicació digital segons el projecte, tall làser, plotter de tall o impressió 3D.
Aquest taller vol donar-vos les pautes i fer-vos autònoms per poder fer pensar als alumnes i que entenguin que la tecnologia és necessària, però que la nostra capacitat de projectar i realitzar és el més important.
L’optimització dels materials i sobretot no generar brossa sinó ben al contrari, fer que un material de rebuig esdevingui una nova vida i passi a ser quelcom útil, atractiu

Cal portar: Celo, Llapis, Tisores o cuter, folis blancs o paper quadriculat

Lídia Sevilla Blanch. Escola Superior d’art i disseny Llotja

Llicenciada en Belles arts, especialitat Escultura, CFGS Joieria artística i CFGS en Ceràmica artística. Professora de Volum i coordinadora de l’espai de fabricació digital de l’escola d’art i disseny la Llotja de Barcelona. És formadora del professorat del dept d’educació en l’àmbit artístic, en modelat virtual i impressió 3D (ceràmica i altres materials). Membre de la junta del col·legi Colbacat, gestió cultural i noves tecnologies, formadora. Ponències i taules rodones: STEAMcat 20, TacArt, Centre d’Art Santa Mònica, Talent creatiu, CESIRE, festí XAF (ateneus de fabricació de Barcelona), Fàbrica Fabrica (Fab Lab BCN), Dfactory (fira de Barcelona) Congrés de la CEA 2023 Madrid (confederación escuelas de arte de españa). Treball per projectes. Exposicions i intervencions artístiques amb l’alumnat de la Llotja. Artesania de catalunya, estructures disformes. Escultures en vímet de gran format. Lluèrnia (arduino i escultures en vímet). Festival de la Llum d’Olot. Centre d’art Santa Mònica. Paret de Cartró. Taller de forja, escola Llotja. Reixa modular, tall làser en ferro. Talent creatiu i empresa. Bols 2.0 projecte d’impressió 3D per a ceràmica.

Tessel·lacions matemàtiques amb música i dansa

Lloc: Sala petita Àtrium

Proposta didàctica per desenvolupar el concepte de tessel·lacions matemàtiques des del moviment corporal i el ritme per interpretar figures geomètriques.

Joan Pedroche. IEA Oriol Martorell

Impulsor de les STEAM a l’IEA Oriol Martorell des del vessant artístic i creatiu de la música i la dansa. Professor de Tecnologia compromès amb l’ús creatiu de les eines tecnològiques a l’aula.

L’hora de la genialitat

Lloc: Can Xic-WiLAB

Llibres accessibles per a alumnes amb alguna discapacitat sensorial, joguines interactives, taules de música… tot això i molt més és el que els alumnes de primària han creat en el projecte anomenat “Genius Hour!”. L’Hora de la genialitat! (Genius Hour!) és un procés de Design Thinking que comença amb un propòsit: buscar un problema que tinguem al nostre voltant, relacionat amb alguna cosa que ens apassioni, i trobar la manera de solucionar-lo amb els mitjans que tinguem al nostre abast. L’alumnat, de manera col·laborativa, passen per tot el procés de creació d’una idea per solucionar algun problema proper d’un tema que els apassioni, utilitzant la programació i la robòtica. Aquest projecte té com a principals vessants l’aprenentatge col·laboratiu, la creativitat i l’estímul del pensament crític per crear un projecte que doni solució al problema que ells mateixos han trobat. Per posar-ho en pràctica, utilitzarem tres elements clau: eines de Design Thinking, eines de creació digital, i robots Makey Makey i micro:bit, a més del llibre anomenat “Què fas amb una idea?”, de Kobi Yamada i Mae Meson. Aquest és un projecte que treballa l’ús de STEAM en tots els seus camps, a més de la millora del llenguatge i la creació de continguts. Prepara’t per ajudar els teus alumnes a pensar a GRAN i a veure que qualsevol idea és sorprenent sempre que sigui una idea reflexionada i es pugui portar a terme.
En el taller passarem per totes les fases del design thinking perquè tothom pugui sortir amb un prototip i una idea de com portar-ho a terme a l’aula!
Estàs preparat/da?! 🙂

Presentació utilitzada
Plantilla Canva (editable)

Elena Vercher

Mestra de primària i ambaixadora STEAMcat

Iniciació a Astro Pi i a la mesura de paràmetres fisiològics del ésser humà

Lloc: Can Xic-Sala Com

Iniciació a l’activitat de l’Agència Espacial Europea i la Fundació Raspberry PI anomenada Astro Pi. Aquesta activitat promou l’iniciació a la programació amb Python a través d’un dispositiu que està instal.lat en l’Estació Espacial Internacional. Per tal de fer la iniciació l’Agència facilita una rèplica del dispositiu instal.lat en la ISS. Per tal de poder fer la sessió més pràctica també es farà una iniciació a mesures de fisiològiques del ser humà.

Cal portar ordinador

Presentació utilitzada

Jordi Escofet. Institut Cavall Bernat

Professor de tecnologia. Tutor de varis equips de CanSat (petit satèl.lit del tamany d’una llauna de refresc) que han pogut participar en competicions de CanSat de Catalunya, Espanya i Finals Europeas. També he tutoritzat altres activitats relacionades amb l’espai com Astro Pi (fer programa en python per funcionar amb condicions normals a l’Estació Espacial Internacional). Tutor de diversos treballs de Recerca, amb perspectiva STEAM, amb reconeixement nacional i internacional.

Fem servir les maletes del MMACA a l’aula

Lloc: Escola El Garrofer biblioteca 1r pis

Es mostrarà com a partir del material de l’exposició portàtil (maleta) del MMACA es poden dissenyar activitats d’aula. Material manipulatiu i activitats riques amb una visió STEAM.

Cal portar paper i llapis

Presentació utilitzada

Sergio Belmonte

Professor de matemàtiques de secundària, ambaixador del programa STEAMcat i vicepresident del MMACA
sergio.belmonte@mmca.cat

Investiga i crea amb micro:bit

Lloc: Can Xic-sala play

Coneguem i fem anar la micro:bit a partir d’escenaris que permetran aquesta placa programable juntament amb continguts diversos, per desenvolupar, entre d’altres, la computació física de manera creativa.
Cal portar ordinador

Material de referència

Carolina Crespo
Docent de Tecnologia i Ambaixadora STEAMcat

Més enllà de la pantalla: natura i tecnologia, amb ciència ciutadana.

Lloc: Escola El Garrofer aula 202 (2n pis)

Com fer ciència real a l’aula i fora d’aquesta? Com apropar la natura a través de la tecnologia al nostre alumnat? Vine a conèixer-ne experiències i projectes: ens farem preguntes, practicarem amb eines tecnològiques i projectes per apropar-nos a la natura i ens l’endurem a la butxaca!

Cal portar smartphone o tauleta

Laure Force

Apassionada del coneixement i seguidora dels “per què”. Graduada en Biologia i Fiolosofia, màster en Ecologia Terrestre. Actualment Tècnica de Ciència Ciutadana i Educació Ambiental al CREAF i professora associada a la Universitat de Barcelona. Treballa per fer arribar la natura a totes, de maneres innovadores i col·laboratives.

Jardins de papallones

Lloc: Escola El Garrofer Aula 209

Les papallones són insectes bioindicadors que actualment es troben en declivi a casa nostra, sobretot en zones urbanes i periurbanes. L’activitat de Jardins de papallones pretén donar les eines a docents per construir espais enjardinats a les escoles que atreguin les papallones i altres pol·linitzadors, així com fer-ne un seguiment periòdic amb l’alumnat seguint la metodologia científica proposada per l’equip de recerca en papallones del Museu de Ciències Naturals de Granollers.
El taller proposat per la fira consisteix en explicar breument el projecte, presentar la guia pràctica “Com dissenyar un jardí de papallones” i fer una sortida (si l’espai ho permet) per l’entorn natural proper per identificar papallones i explicar-ne les característiques principals

Si teniu, podeu portar caçapapallones

Presentació utilitzada

Clàudia Pla-Narbona Leon.

Museu de Granollers

Sana Ment: recerca participativa a l’aula per a la promoció de la salut mental

Lloc: Escola El Garrofer Aula 201

En aquest taller introduirem la guia didàctica de Sana Ment, una intervenció integral de promoció de la salut mental a l’aula que s’implementa mitjançant una recerca participativa. Repassarem en quatre pinzellades el procés de recerca participativa amb el qual vam dissenyar aquesta guia i participarem en un taller implementant algunes de les activitats de la guia que, de nou, conviden a alumnat i famílies a promoure la salut mental mitjançant recerca participativa. Durant el taller, comprendrem el concepte de salut mental, investigarem els factors que hi influeixen i identificarem les fases del mètode científic que es treballen en cada part del procés. Finalment, veurem de quina manera es proposa el disseny i la implementació d’un pla d’acció personalitzat a cada aula a partir dels resultats. D’aquesta manera, l’alumnat esdevé un agent actiu de la promoció de la salut mental dins i també fora del centre educatiu.
La guia didàctica Sana ment s’implementa en el marc de la Xarxa Escoles Sentinella promoguda pels Departament de Salut i Educació de la Generalitat de Catalunya. El desenvolupament de les guies de Sana Ment s’ha fet en el marc del projecte CONNECT, finançat per la UE, i la Fundació La Caixa.

Laia Vives. IrsiCaixa (Xarxa escoles Sentinella).

Laia Vives és gestora de projectes al Living Lab de Salut d’IrsiCaixa en el qual es dedica principalment al disseny de recursos educatius i a l’acompanyament de la comunitat educativa de centres de primària i secundària durant la implementació de programes de promoció de la salut amb un enfocament sistèmic i de treball en xarxa. És doctora en biotecnologia, i té un màster en comunicació científica, mèdica i ambiental i el màster de professorat de secundària

Coets d’aire

Lloc: Escola El Garrofer – pista

Construirem els nostres coets i els anirem millorant per tal que arribin el més lluny possible. Veurem com portar aquesta activitat STEM de materials molt assequibles a l’aula.

Oriol Romeu. eXplorium Associació de Lleure STEM

Sóc mestre de primària i actualment treballo a eXplorium dissenyant activitats STEM.

Slime

Lloc: Escola El Garrofer Aula 204

El slime és la substància preferida de tots els nens i nenes i en ell s’hi amaguen totes les lletres de les STEM. En aquest taller veurem com esprémer al màxim el slime per treure-li tot el seu suc STEM, tant en el procés d’elaboració com una vegada fet!

Pol Landman. eXplorium Associació de Lleure STEM

Matemàtic

Presentació utilitzada

L’aprenentatge basat en jocs i l’STEAM

Lloc: Can Xic – Golfes

Taller pràctic on experimentarem amb diversos jocs de taula que ens permeten aprofundir en STEAM

Tècnics docents del CRP Baix Llobregat II

Com acostar la recerca a l’aula

Lloc: Escola El Garrofer Aula 206

Què són els efectes secundaris i com la bioenginyeria pot contribuir a disminuir-los.
A la primera part de l’activitat treballarem el concepte d’efecte secundari i analitzarem el prospecte d’un fàrmac. A la segona part, descobrirem com la medicina del futur serà capaç de reduir els efectes secundaris dels fàrmacs aplicant la nanotecnologia en el camp de la salut tot simulant l’encapsulació d’un fàrmac.
Nota: lliurarem el material necessari per poder dur a terme la proposta a l’aula.

Material de referència

Pilar Jiménez

Responsable del departament de comunicació i relacions públiques de l’IBEC, és Graduada en Ciències Empresarials, Màster en comunicació i Postgrau en Comunicació Científica. Té més de 15 anys d’experiència en la planificació i coordinació d’esdeveniments científics i és la impulsora del programa d’educació científica de l’IBEC (Institut de Bioenginyeria de Catalunya). Compta amb una extensa experiència en comunicació científica i en la coordinació de projectes educatius.

Per a què serveixen els satèl·lits artificials que orbiten la Terra?

Lloc: Escola El Garrofer Aula 101

En el taller es farà una de les activitats de la situació d’aprenentatge “Per a què serveixen els satèl·lits artificials que orbiten la Terra?”. La situació d’aprenentatge forma part de les que s’han creat en el marc del grup de treball “NewSpace”. S’oferirà una visió general del programa educatiu.
En l’activitat utilitzarem un simulador de l’òrbita i del moviment de satèl·lits artificials per simular-ne algunes d’acord amb la finalitat del satèl·lit, indicant la influència d’elements orbitals com la inclinació, el semieix major o l’excentricitat en el període de rotació i en la trajectòria terrestre
Tot seguit, plantejarem un repte que consisteix a realitzar diverses missions a l’atzar. Caldrà triar l’equipament adient (panells solars, nombre de discs, tipus de sensors…) per poder completar-les en el temps disponible, tenint presents els requisits d’energia. Els paràmetres de compleció inclouen l’adquisició de dades de la zona d’exploració i les dades transmeses a l’estació terrestre.

Cal portar ordinador

Presentació utilitzada

Jaume Dellunde i Fèlix Tejero (Àrea de Cultura Digital, Departament d’Educació)

Els projectes d’aprenentatge amb sentit

Lloc: Escola El Garrofer Aula 203

Vols idear un projecte de manera col·laborativa amb altres docents? En aquest taller dissenyarem projectes d’aprenentatge amb sentit vinculats als desafiaments socials actuals i a reptes de futur. Com podem tenir en compte els ODS en els projectes d’una manera real i amb impacte en l’entorn?

Presentació utilitzada
fotos

Lucía Muñoz i Eva Palau

Tècniques del programa experimental “Fent per aprendre, imaginant globalment – FAIG”
Departament d’Educació – CESIRE

MuMat

Lloc: Escola El Garrofer Menjador (planta baixa)

A partir d’una visita al museu itinerant de matemàtiques, vam decidir fer el nostre propi museu per a celebrar cada any el dia PI al nostre institut escola. Està fet íntegrament de forma artesanal amb ajuda de la impressora 3D.
Conjunt d’unes 60 activitats matemàtiques manipulatives des de primer de primària fins a quart d’ESO.

Francisco Manuel Sánchez Guerrero

Institut escola Daniel Mangrané (EMD Jesús – Tortosa)