0. COMENCEM

Preparat per formar un equip

Aquest és un programa d’aprenentatge basat en l’equip. Aquesta manera de treballar ajuda a tenir en compte els diversos punts de vista i a aprofundir en les diferents perspectives, idees, habilitats i experiències.

Temps necessari: 20 minuts

0a. Coneix el teu equip

Definiu les preferències del vostre equip

Saber com pensa i treballa cada membre del grup ajudarà a construir un equip eficaç. Utilitzem un conjunt d'atributs per ajudar als components del vostre equip a comprendre les seves habilitats dins del procés creatiu.

Quin tipus de Design Thinker ets?

Comença amb la teva manera de pensar: ets un pensador divergent o convergent?

Divergent és imaginatiu i s’allunya d’idees convencionals.

Convergent és pragmàtic i treballa per aconseguir una solució.

Ambdós són figures necessàries dins l’equip.

Llegeix les característiques següents per veure amb quines t’identifiques:

Característiques dels pensadors convergents

  • Prefereixo avaluar i seleccionar opcions
  • Prefereixo la presa de decisions
  • Afavoreixo el pensament crític
  • Gaudeixo de l’anàlisi

Característiques dels pensadors divergents

  • Prefereixo generar opcions
  • Prefereixo experimentar
  • Proposo idees poc freqüents
  • Gaudeixo explorant i analitzant

Ara, com d’assertiu ets al resoldre un problema? Fas moltes preguntes sobre el mateix tema o vas cap al següent pas?

Llegeix les característiques següents per veure amb quines t’identifiques:

Característiques dels pensadors qüestionadors

  • M’agrada explorar
  • Avaluo els riscos
  • Sóc flexible i pacient
  • Involucro als altres
  • Especulo amb les possibilitats

Característiques dels pensadors resolutius

  • Arrisco
  • Sóc atrevit i ràpid
  • Expresso opinions
  • Tinc actitud directiva

Fes servir aquestes característiques per situar-te dins d’un eix de coordenades i defineix els teus punts forts per definir el teu superpoder.

Plantilla Pas 0a Defineix el teu superpoder
Imprimiu la plantilla Pas 0a Defineix el teu superpoder. Aquí cada membre de l’equip ha d’explicar on es situa dins del quadrant de Design Thinker i escriure el seu nom i el seu superpoder.

  • Convergent i qüestionador: desenvolupar solucions
  • Convergent i resolutiu: implementar solucions
  • Divergent i qüestionador: aclarir solucions
  • Divergent i resolutiu: idear moltes solucions

Exemples de superpoders
  • Pensament de sistemes: tenir una imatge mental de com tot està connectat
  • Empatia: comprensió i relació amb les experiències dels altres
  • Quadrícula: organització per fer front als reptes
  • Imaginació: pensant en possibilitats creatives

Els equips més efectius tenen un ampli conjunt d’habilitats per resoldre problemes. Si el vostre equip té plenes una o dues àrees del quadrant i buides les altres, haureu de desenvolupar estratègies per tal d’incloure el tipus de pensament que us falta dins l’equip.

Temps necessari: 30 minuts

0b. Normes de l'equip

Establiu les normes de l’equip

Tenint en compte els tipus de Design Thinkers i els superpoders, creeu algunes regles bàsiques de funcionament per a l’equip. Han de servir com a pautes de com funcionar a nivell individual i com a membres d’un equip cohesionat. Trobareu punts de discussió suggerits més endavant.

Establir les normes d’equip

Comenteu la plantilla Pas 0a Defineix el teu superpoder que heu completat tot l’equip. Us trobeu tots dins de la mateixa àrea o esteu distribuïts? Tenir aquesta informació us ajudarà a identificar on són els punts forts de l’equip i, a més, on potser heu de convocar altres perfils de Design Thinkers més endavant.

Argumenteu els vostres superpoders individuals i mireu d’esbrinar com es combinen per formar un super-equip. Com podrien complementar-se les vostres fortaleses a l’hora de prendre decisions o resoldre conflictes?

Assigneu funcions basades en el que heu esbrinat amb l’exercici anterior definint els rols i les responsabilitats de cada membre.

  • der del projecte: decidiu entre tots qui liderarà el projecte.
  • Documentador: recomanem tenir una persona responsable de prendre notes, imatges, vídeos, tot allò que us ajudi a capturar i explicar com es desenvolupa el projecte.

Exemples de normes d’equip
  • Escoltar. No es tracta de demostrar l’experiència pròpia, sinó d’aprofitar la base de coneixement comú.
  • Parlar alt i clar. De vegades, ser educat reté a l’equip. Respon honestament però constructiva. Fes preguntes clarificants si no entens els conceptes.
  • Convertir el conflicte en una àrea d’exploració. Si hi ha punts de vista en conflicte, vol dir que hi ha una exploració addicional que cal fer. Preneu nota de les diferents perspectives i esbrineu el que es necessita per al consens: més informació o temps per reflexionar. El debat pot ser útil per estimular les idees.
  • Construir les idees de l’altre. El conjunt és més gran que la suma de les seves parts, contribueix amb els teus pensaments a realitzar la idea d’un altre. Pensa en dir “Sí, i …” en lloc de “Sí, però …” a la idea d’un company d’equip.
  • Mantenir la ment oberta. Oblida el que saps i mira els suggeriments dels teus companys de manera assertiva. Pots criticar les idees, no els individus. Aprendre a criticar efectivament ens fa millors comunicadors i col·laboradors. Debateu sobre com cada membre de l’equip dóna i rep comentaris per tenir una comunicació constructiva.
  • Pensa en el context. Recorda tenir en compte tant les vostres interaccions personals com les que es realitzen en línia. El to que sorgeix a una reunió presencial no és el mateix que el d’un correu electrònic
  • Anticipa els reptes. Centreu-vos en el què el vostre equip s’enfrontarà realment, com ara reunions de professors inesperades o un dia dur amb un estudiant. Anticipeu i documenteu els imprevistos que poden esdevenir i com afrontar-los quan sorgeixin.
Preguntes orientadores per definir les normes de l’equip

Les següents preguntes poden orientar el vostre debat:

  • Quines experiències anteriors d’equip heu viscut? Quines van ser-ne les característiques?
  • Com us agrada rebre comentaris?
  • Com us agrada fer comentaris?
  • Quin serà el vostre procés de decisió?

0c. Cronologia suggerida

Us suggerim una cronologia per als equips que vulguin participar a EduHack.

Aquesta línia de temps té en compte el temps limitat durant i després de l’escola. Recomanem dedicar 4 mesos a treballar en activitats Eduhack; però, l’abast del vostre repte de disseny ajudarà a guiar el ritme de l’equip.

Recomanem establir fites aproximades per a cada fase. Si necessiteu més temps, agafeu-lo, però manteniu l’impuls.

Empatitzar: 1 mes

Definir: 2 setmanes

Idear: 1 setmana

Prototipar: 2 mesos

Compartim:: 1 setmana