4. PROTOTIPAR

Què vol dir fer un prototip?

En aquesta fase, fareu un prototip de la vostra idea per provar-la i desenvolupar-la a partir dels comentaris dels vostres usuaris. L’enfocament és fer un prototip que sigui valuós i desitjable. Observant què està funcionant o no des del principi, la vostra idea pot millorar més ràpid.

Moltes vegades mostrem les nostres idees sense acabar i tot i que intentem que siguin perfectes, ens arrisquem que les nostres esperances es redueixin al mostrar-les per primer cop. En canvi, si permetem que la gent jugui amb la nostra idea en les primeres etapes del seu desenvolupament, podrem redissenyar els elements que no funcionin. D’aquesta manera, podeu comprendre si el vostre concepte satisfà les necessitats de les persones com esperàveu abans d’implementar-lo completament.

En general, aquesta fase ha de trigar diverses setmanes. Durant vàries hores, haureu de prototipar i desenvolupar un pla de prova per obtenir informació sobre aquest. Després d’això, podeu dividir-vos individualment o en equips de dos per recórrer diverses rondes de testeig de la idea, recollint comentaris i revisant els vostres prototips (tot això al llarg de vàries setmanes). Després de cada ronda de proves, haureu de treballar el prototip amb l’equip per decidir els propers passos.


RESULTAT ESPERAT

La confiança en el valor del prototip definitiu i refinat que s’ha desenvolupat a partir de rondes de prova i interacció amb els usuaris.


Temps necessari: 2-4 hores

4a. Tipus de prototip

Prototipa la teva idea

Amb un concepte prometedor a la mà, podeu fer un prototip de la vostra idea per provar-lo i desenvolupar-lo basant-vos en els comentaris directes dels vostres usuaris. Un prototip és una representació tangible i reduïda d'una idea que la gent pot experimentar directament.

El prototipatge és una part integral del procés de disseny: ens permet pensar fent coses, generant, perfeccionant idees i comunicant-les als altres d'una manera tangible i interactiva. Els prototips ens permeten provar les idees ràpidament i obtenir informació.

Desenvolupeu un prototip de la vostra idea que:

  • Sigui tangible i interactiu perquè les persones puguin experimentar per elles mateixes.
  • Us permeti mostrar com funciona, en lloc d'explicar com hauria de funcionar.
  • Us permeti revisar i fer/refer les parts de la de vostra idea que no funcionen (tant si és part d'ella com de tot) i provar-la d'una altra manera.

Recomanem que cada membre de l'equip trigui 30 minuts a crear el seu propi prototip "ràpid i brut". A continuació, cada persona comparteix el que ha creat i els altres han de fer comentaris sobre el seu prototip per ressaltar quins aspectes s'han de mantenir i quins modificar o no incloure en el prototip final.

Una vegada que hagueu completat la prova individual, treballeu junts en la construcció d'un nou prototip que pugueu treure i provar amb altres persones a la propera activitat. Desenvolupar un prototip testejable pot portar des d'una hora a diversos dies.

Alguns consells a tenir en compte quan dissenyeu els vostres prototips.

Normalment, quan pensem en prototips pensem en un producte físic o una eina. També podem desenvolupar prototips de solucions més intangibles, com ara processos, serveis, interaccions i experiències. Fins i tot, si la solució no és tangible, el prototip hauria de ser tangible o interactiu, de manera que el vostre usuari pugui tenir una base per fer comentaris.

Trieu el mètode de prototipatge que s'adapti millor per a la vostra idea (utilitzeu la descripció del concepte que heu desenvolupat durant la fase d'Ideació). Fareu servir aquest prototip per obtenir comentaris.

Models

Creeu una representació tridimensional aproximada i simple de la vostra idea. Podeu utilitzar els materials dels que disposeu, com ara paper, cartró, tela i qualsevol altra cosa que estigui disponible.

Models digitals

Creeu esbossos o dissenys simples d'eines digitals i llocs web en paper. Intenteu fer-lo el més gran possible per ajudar-vos a avaluar la usabilitat. Feu que cada sketch nou tingui una pantalla diferent per aconseguir el flux de la interacció.

Storyboards

Visualitzeu l'experiència completa de la vostra idea al llarg del temps a través d'una sèrie de fotos, imatges, esbossos o fins i tot blocs de text. No ha de ser una figura d'artista, només cal que funcioni bé..

Mapa del procés

Descriviu el procés de la vostra idea, des d'abans que la gent es comprometi amb la vostra idea fins després de l'experiència. Incloeu el que passa (les activitats), com succeeix (les capacitats) i qui està involucrat (persones clau).

Escenari / història

Expliqueu la història de la vostra idea des del punt de vista d'un usuari. Descriviu quina seria l'experiència d'aquesta persona en particular.

Prototip de vídeo

Creeu un clip de vídeo breu que demostri com funciona la solució i com la gent interactua amb ella.

Anireu fent modificacions en els prototips durant aquesta fase, així que assegureu-vos de documentar cada iteració amb una descripció escrita, fotos i/o vídeos. Això us ajudarà a seguir i compartir la història del seu desenvolupament.

Temps necessari: 1 hora

4b. Avaluació dels prototips

Desenvolupeu un pla de prova

Ara que teniu un prototip de la vostra idea, haureu de desenvolupar un pla per obtenir comentaris sobre aquest al món real. Creeu un pla de proves per entendre què funciona i què cal millorar. En aquesta activitat no es tracta de validar la vostra idea, sinó que el vostre equip aconsegueixi les eines per centrar-se en com millorar-lo.

El vostre pla hauria d'incloure el següent:

  • Quin prototip es provarà (si n'hi ha diversos)
  • Mesures d'èxit (podeu fer referència als principis del disseny a la fase de reflexió)
  • Grup(s) de proves (podeu tornar a consultar als vostres grups d'interès a   la fase de definició)
  • Mètode de retroalimentació.

Podeu utilitzar l’estructura següent per crear el vostre pla d’exploració:

Per avaluar si el nostre prototip és ______________ (mesura de l'èxit), utilitzarem ______________ (mètode de prova) amb ______________ (grup de prova) a través de ______________ (mètode de comentaris).

Proporcioneu un prototip al grup o a les persones escollides per jugar amb la finalitat d'entendre la seva funcionalitat i utilitat.

Heu de tenir en compte:

  • Si teniu un prototip 3D, animeu a la gent a expressar els seus pensaments a mesura que el faci servir i observeu què fan. Realitzeu una entrevista amb ells després per saber què els ha agradat i què podria millorar-se.
  • Pensar en la possibilitat de presentar el vostre prototip amb "competidors" (o altres versions del vostre prototip) perquè els usuaris puguin comparar i contrastar entre ells.

4c. Interaccions

Joc de rols

Determineu quins són els usuaris clau en el vostre repte i assigneu aquests rols als membres de l'equip, o fins i tot als mateixos usuaris. Decidiu la situació o context i representeu l'experiència.

Heu de tenir en compte:

  • Si esteu desenvolupant un nou servei, procés o experiència, considereu utilitzar el joc de rols per mostrar l'impacte de la vostra idea als altres.
  • Configureu una activitat o escenari com si fos real i observeu les reaccions de les persones mentre actuïn.
  • Com a reproducció de rols, preneu nota dels aspectes que no funcionen com havíeu esperat durant el joc de rols. Entrevisteu als participant per recollir els seus comentaris.

En aquesta fase no es tracta de validar la vostra idea, es tracta de recollir comentaris dels vostres usuaris perquè podeu crear una solució significativa, efectiva i valuosa per al vostre repte de disseny. Assegureu-vos, doncs, que els feu saber que només és un prototip i no una versió final.

Utilitzeu els següents punts de debat per captar què heu après de cada ronda de proves dels prototips. Podeu fer servir aquests ítems per definir la vostra discussió amb els membres de l'equip.

  • Data:
  • Mètode d'assaig:
  • Prototip prova:
  • Grup de proves:

Podeu fer servir aquestes preguntes per facilitar la conversa amb l'equip:

  • L'escenari de prova va crear l'experiència que es pretenia?
  • Compleix els principis del seu disseny?
  • La idea va aconseguir la reacció que havíeu anticipat?
  • Podria recollir comentaris honestos i rellevants?
  • Què valoren més els participants?
  • Què els va entusiasmar?
  • Quines parts voldrien millorar els participants?
  • Què no va funcionar bé?
  • Què necessita més investigació?

Documenteu les sessions de prova

Fer vídeos o fotografies pot ser útil per avaluar com funciona un prototip. Això també us ajudarà a explicar la vostra història.

Convideu l'honestedat i l'obertura

Expliqueu el vostre prototip com a esbós en què esteu treballant. Deixeu clar que el desenvolupament de la vostra idea encara està en progrés i que no heu emprat molt de temps en la construcció del prototip o en la refinació dels detalls.

Mantingueu-vos neutrals

Presenteu tots els conceptes amb un to neutre. No sigueu defensius: escolteu tots els comentaris i preneu notes tant en els comentaris positius com negatius.

Plantegeu preguntes constructivament

Formuleu les vostres preguntes perquè generin comentaris constructius i animin els participants a aprofundir en la vostra idea, com ara:

  • Descriu el que més t'agrada d'aquesta idea i per què
  • Si poguessis canviar una cosa sobre aquest prototip, què seria?
  • Què t'agradaria millorar sobre aquesta idea?

Feu servir un ull crític

Quan mostreu el vostre prototip als altres, poseu-lo en context, però no intenteu "vendre'l". Deixar espai per a les reaccions i estar obert a escoltar és imprescindible. Aquest també és un moment per trobar els aspectes de la vostra idea que funcionen bé.

Decidir els propers passos

Després de cada ronda de proves, repasseu les impressions amb el vostre equip i decidiu com seguir endavant.

El prototip no compleix les mesures d'èxit? Encara hi ha alguns retocs més per fer? Incorporeu els comentaris que heu rebut a la següent versió del prototip.

Reavaluar la vostra idea

Si el vostre concepte no obté la resposta o la reacció que esperàveu, consulteu el treball que heu realitzat al llarg de tot el procés. Heu definit un bon repte de disseny? Heu aprofundit prou en la recerca? Vau descobrir idees significatives i principis de disseny durant la fase Empatitzar? Heu d'intentar un altre concepte a la fase d'Ideació?

Podeu adonar-vos que el vostre equip necessita tornar a les primeres fases del disseny. Si és així, està bé! Esteu completament involucrats amb un procés de disseny iteratiu i generalment confús.